Iiyama G-Master GB2590HSU-B1 Zwart

€ 268,95
Specificaties 24,5" • 1920x1080 (Full HD) • 240Hz • IPS • 0,4ms - Bekijk alle specificaties

Iiyama G-Master GB2590HSU-B1 Zwart Review

Zinloos1Testpanel 10 oktober 2021, laatste update op 10 oktober 2021, 117 views Testpanel

Iiyama G-Master GB2590HSU-B1 Zwart

Goed product, ideaal voor de gamer. Qua prijs valt er nog wat af te dingen, maar zeker een aanrader

Pluspunten

• Hoge bouwkwaliteit
  • Strak design
  • Erg volledig qua instelbaarheid
  • 240Hz

Minpunten

• Geen 4K scherm
  • Geluid

Een kleine disclaimer vooraf; via het tweakers testfest 2021 heb ik deze monitor mogen ontvangen.
Ik ben zelf geen expert op het gebied van alle ins-en-outs van de beeldscherm technologie.
Maar wat ik wel ben is een gewone gebruiker die op zijn tijd graag eens een computerspelletje speelt.
Hiervoor was ik op de markt voor een gekromd 31" scherm, nu hebben we een "normaal" 24.5" scherm te pakken. Momenteel werk ik met een LG IPS scherm van 24".

Featureset:

Zoals aangegeven ben ik geen expert, dus ik heb even de featurelist er bij moeten pakken:

- Een gigantische lage inputtijd van 0.4ms, uitstekend als je constant tussen zes excelletjes aan het switchen bent, in de rest van de gevallen minder belangrijk.

- Een 240hz verversingssnelheid; ik kom zelf van 60hz dus dit was een hele nieuwe wereld. Scrollen is prachtig, het is een hele nieuwe ervaring. Nou moet ik zelf wel bekennen dat voor mij 144hz ook al prachtig is als ik het aanzet, en dat ik het tot nog toe zelf nooit echt heb gemist.

Twee poorten, niet al te veel, maar voor mij meer dan genoeg op dit moment.
- HDMI x1 (v.2.0 max. 1920 x ᠎1080 @240Hz)
- DisplayPort x1 (v.1.4 max. 1920 x ᠎1080 @240Hz)

Het scherm heeft een mooi klipje op het frame om je kabels doorheen te voeren, dus je kan zeker actief je kabels gaan managen. Het is een beetje een gemis dat je vanaf de onderkant je kabels in moet voeren, waardoor je altijd je scherm weer voorover moet klappen als je een nieuwe kabel in wilt steken. Dit is zeker jammer (wel een first world probleem) als je een usb kabel geregeld in en uit wilt kunnen halen voor connectie met je laptop/telefoon.

Het scherm kan een pivot (90 graden draaien) doen, dat is een prachtige toevoeging. Nou ben ik zelf maar een zeer incidentele coder, dus ik heb er weinig toepassing voor, maar het is een mooie optie om te hebben.

Wat ik zelf een gemis vind is dat het scherm 1920x1080 pixels heeft. Daar had ik voor deze prijsrange toch van verwacht dat we op dit moment in de tijd naar de 4K schermen zouden gaan. Overigens is het zeker een plezier om naar het scherm te kijken, dus daarop geen aanmerkingen

Er zit een speaker in het scherm (wat voor mij een verrassing was) en die is... wel oké. Ik zou hem zelf enkel gebruiken als je zelf al lichte gehoorschade hebt en het je niet zo veel kan schelen. Maar natuurlijk is het niets vergeleken bij een goede koptelefoon of speakers.

Contrast en helderheid

Er zijn een paar goede presets beschikbaar, ook op eco-mode, die voor mij het instellen erg eenvoudig maakten.
Het contrast kan van standje bijna zwart tot en met alles is wit. Dus daarin moet de gemiddelde tweaker zeker zijn favoriete stand kunnen vinden, ook voor de gamers.
De helderheid is prima. Je kan met het scherm vrij goed je volledige kantoor verlichten op de hoogste stand, waardoor ik hem standaard op 25% heb ingesteld voor een rustiger beeld. Op zijn minst heldere stand is alles nog steeds erg goed te zien, in de echt donkere gamerholtes zou dat misschien nog wel wat te helder zijn.

Op het OSD kan je dit allemaal eenvoudig instellen, mede door de presets. De mogelijkheid om je instellingen op te slaan is ook aanwezig. Echter kon ik er zelf niet achter komen hoe je deze presets vervolgens dan ook weer gebruikte, waardoor de toevoeging een beetje matig is.

Wat betreft de instelling mogelijkheden van het scherm; te veel om op te noemen. Er is een mooie blue-light filter optie welke drie standen kent, welke zorgt voor minder vermoeide ogen.

Via online checks op contrast is een duidelijk contrastverschil te zien bij elke stap in het contrast. Ook bij het testen van verschillende games liet zien dat het met het contrast prima gesteld staat, en met de verschillende presets kan je hier jouw perfecte match vinden.

Pixeldefecten:

Daar kunnen we kort over zijn, we hebben bij ontvangst geen pixeldefecten kunnen vinden. Ook na een paar dagen gebruik is daar niets op aan te merken. We hebben deze gecheckt met een online dead-pixel-check.

Vormgeving:

Natuurlijk is dit volledig persoonlijk, en zullen er veel mensen zijn die er niets aan vinden en liever een dikke MS-DOS tijdperk scherm op de tafel hebben staan. Ik zelf ben echter fan van slick design, en daar voldoet het scherm volledig aan. De poot is van modern design, de bezels zijn minimaal (hoewel er wel een rand/lijn overblijft in het scherm waarvan het mij niet helemaal duidelijk is waarom deze ruimte niet is opgevuld) en het feit dat het scherm 90 graden gedraaid kan worden is prachtig. In dat laatste ligt wel meteen mijn enige opmerking met betrekking tot het design. Omdat het scherm (enorm soepel moet ik zeggen) gedraaid en verhoogd/verlaagd kan worden, is de poot aan de achterkant vrij diep. Aangezien mijn bureau tegen te muur staat, komt het scherm daardoor een stuk verder het bureau op. Dit maakt het lastig om voldoende afstand tot de monitor te bewaren, daarom een 4/5. Natuurlijk kan het scherm ook op een andere poot worden gemonteerd, maar out-of-the-box is dat een klein minpuntje.

Kleurweergave:

Er zijn veel mogelijkheden, de standaard setting lijkt de kleuren keurig weer te geven. Door middel van de selector kreeg ik de kleuren precies zoals op mijn andere scherm, waardoor het dus erg lijkt alsof ze hetzelfde zijn. Ik heb geen uitgebreide mogelijkheden om dit verder te testen, maar kleurechtheid lijkt in mijn ogen prima in orde.

Ghosting:

Via de testUFO website heb ik gekeken wat het verschil is tussen de vijf overdrive settings. Op het moment dat deze uit staat, moet ik zeggen dat er eigenlijk geen ghosting te zien is. Bij standje één verandert er weinig, maar bij hogere OD modes onstaat zeker ghosting. Het voordeel is hierbij natuurlijk wel dat je een hele range hebt om te komen tot de perfecte instelling voor jouw computer. Voor mijn PC was de overdrive dus eigenlijk niet noodzakelijk.

Bouwkwaliteit en afwerking:

Het scherm is gemaakt van plastic met een look als geborsteld metaal. In alle opzichten is de afwerking zeer goed te noemen. Alles sluit prachtig aan en voelt robuust. Er zitten geen breekbare zaken op en ik durf zelfs te beweren dat een val op de poot zou overleven. De knoppen voor het OSD voelen solide aan en kunnen makkelijk worden bediend. Ze reageren snel, hoewel je wel wat harder moet drukken dan ik zelf had verwacht.

Prijs:
Zelf was ik zoals aangegeven in de markt voor een groter scherm, met een bijhorend prijskaartje (op het moment van schrijven kost het scherm 299 euro). Als je de pricewatch doorloopt zie je dat je voor rond het zelfde bedrag een scherm kan krijgen met dezelfde features maar dan 27". Nou ken ik het gezegde, groter is niet altijd beter, maar ik denk niet dat dat hier op gaat.

Conclusie:

Een prima scherm, waar voor een echte gamer waarschijnlijk veel mogelijkheden in zitten. Ik ben erg blij met de vele instelmogelijkheden, waardoor je eenvoudig toch precies jouw instellingen kunt selecteren. Ook de look en feel en aansluitmogelijkheden zijn pluspunten. Voor mij zou wel een grote toevoeging zijn geweest als het een 4K scherm was geweest, en anders had er van mij honderd euro van de prijs af gemogen. Ik zou hem zelf niet per se gekocht hebben aangezien ik, zoals ik al zei, meer naar een groter scherm (curved) met een hogere resolutie op zoek zou zijn geweest.

Heb jij ook een Iiyama G-Master GB2590HSU-B1 Zwart?