Google Nest Cam (outdoor of indoor, batterij)

€ 149,99
Specificaties Draadloze buitencamera - Bekijk alle specificaties

Google Nest Cam (outdoor of indoor, batterij) Review

rubenTestpanel 29 september 2021, 386 views Testpanel

Google Nest Cam (outdoor of indoor, batterij)

Prima camera is, met (voor mij) een aantal bijzonderheden, namelijk magnetische bevestiging, waardoor het nogal diefstalgevoelig is, en het (makkelijk) herkennen van personen met naam of dieren. Een nadeel is wel dat een abonnement van minimaal 5 euro nodig is, wil je langer dan 3 uur gebeurtenissen terug kunnen kijken.

Pluspunten

• makkelijk in gebruik
  • herkennen van personen
  • (ook) op batterij, overal te installeren

Minpunten

• aanschafprijs
  • abonnement nodig voor meer dan 3 uur geleden terug kijken

Kwaliteit Score: 4

Google Nest Cam (outdoor of indoor, batterij) met de standaard voor de Nest Cam.

Inhoudsopgave
  • Ondersteuning fabrikant
  • Meldingen
  • Installatie
Algemene beoordeling
Mijn algemene beoordeling is dat het een prima camera is, met (voor mij) een aantal bijzonderheden, namelijk magnetische bevestiging, waardoor het nogal diefstalgevoelig is, en het (makkelijk) herkennen van personen met naam of dieren. Een nadeel is wel dat het met een abonnement van minimaal 5 euro op Google Nest is, wil je langer dan 3 uur gebeurtenissen terug kunnen kijken en je het dus niet op een SD kaartjes of je eigen NAS kunt opslaan. Ik heb het gebruikt voor m’n achtertuin waarbij ik kon zien wie er wanneer lief als ik niet thuis was. Je kunt ook instellen dat je alleen meldingen krijgt als je er zelf niet bent, dus dan slaat de camera niet op meldingen aan wanneer je zelf thuis bent, daarbij moet de Google Home app wel weten wat je locatie is. Verder is de herkenning van mensen een leuke feature, waarbij je gezichten dus een naam kunt geven, en het apparaat daarna de mensen herkent en dit ook als melding laat zien, in plaats van “Persoon gezien in achtertuin” is het dan “Ruben gezien in achtertuin”.

Kwaliteit
De bouwkwaliteit is degelijk, het apparaat is wel iets aan de grote kant (8.3cm x 8.3cm) en beeldkwaliteit is prima met 1080p. Wat me wel positief opviel is de geluidskwaliteit, de microfoon kan echt heel goed alle stemmen duidelijk opnemen, ook van verder (20m) weg. Er is veel aandacht besteed aan het gemak van de software, je kunt dus niet alles instellen zoals sluitertijd zoals bij andere wifi camera’s, maar wel kwaliteit op Hoog of Max, infrarood Aan, Uit of Automatisch, wanneer je meldingen krijgt etc. En dan op een niveau dat de gemiddelde 50 plusser er nog uit kan komen.
Gebruiksgemak
De installatie was vrij makkelijk, even via de Google Home app op je smartphone op het plusje drukken en je scant de barcode die op de camera zit, en via een aantal klikken zit het op je wifi.
De camera staat met de ophangbeugel standaard ingesteld met een hoek naar beneden, dus ik heb via hout de hoek iets ander gemaakt zodat de camera meer recht naar voren kon. Via de bijgeleverde Nest Cam Stand met 3 meter kabel (voor binnen) is de installatie nog makkelijker. Ik heb zelf gekozen voor de batterij optie omdat ik het achter het huis wou gebruiken, dus ik hoef geen kabels weg te werken, maar wel zo nu en dan op laden. Verder is de camera makkelijk te gebruiken via Google Nest Hub (hey Google, laat me de <naam camera> zien) en de Google Home app op je smartphone/tablet, maar niet via desktop.

Featureset
  • Tot 1080p bij 30 frames per seconde, HDR
  • Full-duplex 2-way audio met noise cancellation
  • 6 high-power 850 nm infrared LEDs
  • IP54 rating
  • 6 Ah, 3.65V lithium-ion batterij
  • 6x digitale zoom
  • 802.11b/g/n (2.4 GHz) (5GHz alleen buiten europa)
  • Temperatuur bereik(-20°C to 40°C)
  • 16:9 beeldverhouding
  • 130° diagonal wide-angle view
Het apparaat kost €199 euro op het moment van schrijven. De Nest Cam Stand als optie kost €34,99.
Voor een 1080p wifi webcam is dat best prijzig, maar dit is wel iets unieks binnen het Google Home systeem wanneer je met Google Nest Hubs werkt. De installatie is simpel, het werkt heel goed samen met de Google Nest Hub, en qua software werkt het prima. Gebeurtenissen zijn makkelijk terug te vinden, maar met alleen de camera alleen van de afgelopen 3 uur. Wil je meer, dan heb je voor 5 euro per maand (of 50 euro per jaar) 30 dagen alleen de gebeurtenissen terug. Wil je nog meer, dan heb je voor 10 euro per maand (of 100 euro per jaar) 60 dagen gebeurtenissen terug kijken en 10 dagen (en nachten) al het beeld. Dit abonnement is echter niet per camera, maar per huishouden dus je kunt wel zoveel camera’s erop aansluiten voor hetzelfde bedrag. Overigens werkt het dag en nacht opnemen alleen als je het via stroom aansluit, anders neemt het alleen gebeurtenissen op.
Ondersteuning fabrikant
De installatie heeft via de Google Home app echt duidelijke installatie instructies. Daarnaast is de support website voor Nest producten behoorlijk uitgebreid met tekst en filmpjes. Verder zit er gewoon 2 jaar garantie op, en kun je altijd contact opnemen met Google Nederland voor ondersteuning via e-mail of telefoon.
Meldingen
Standaard krijg je een melding als er een persoon in beeld komt. Maar het heeft best wel een inventief iets waarbij je zones kunt instellen waarbij het wel of niet moet opnemen, of moet melden. Je kunt dus bijvoorbeeld een zone instellen waarbij je mensen of pakketjes opgenomen wil hebben, maar ook een zone waar je iedere beweging opgenomen wil hebben, en voor beiden kun je ook nog instellen of je er meldingen van op je telefoon wil hebben. Het herkent dus auto’s, pakketjes, personen die je ook een naam kunt geven omdat het gezichten herkent, dieren en tot slot alle bewegingen. Een filmpje over de zones kun je hier vinden.

Installatie
De installatie via de Google Home app is echt weinig werk, je scant de QR code van de camera, voegt het aan je wifi netwerk toe en het is klaar. Daarna kun je het dus instellen naar wens via de Google Home app, en plaatsen waar je wil. Gebruik je de Google Nest Cam Stand dan is de camera erop klikken, stekker in het stopcontact en klaar. En anders gaat het via batterij en heb je geen kabel nodig. De camera zelf heeft een sterke magneet binnenin die je aan de meegeleverde beugel kunt klikken, deze beugel is een vrij simpele plaat die je met een paar schroeven op je gewenste locatie kunt bevestigen, en je dan de camera in de gewenste hoek naar beneden kunt klikken via magnetisme. Het nadeel hiervan is dus de diefstalgevoeligheid van je camera, het houd zich alleen vast via magnetisme, niet met schroeven of iets dergelijks. Het makkelijke is dan weer dat je het er zo afpakt om het binnen weer op te laden. De batterij is na 10 dagen intensief gebruik (veel beweging, live meekijken, meer dan 100 gebeurtenissen per dag) 43%. Dat valt mij persoonlijk nog heel erg mee, omdat ik denk dat er wel meer dan een gigabyte per dag geüpload wordt aan beeld en geluid, en dan nog af en toe live meekijken.

Dit was m'n eerste review (samen met de Google Doorbell), heb je nog vragen of tips, laat het me hieronder weten!

Heb jij ook een Google Nest Cam (outdoor of indoor, batterij)?

Vraag & Aanbod