PowerVision S1 Review

qless 29 september 2021, laatste update op 29 september 2021, 613 views

PowerVision S1

Een drie-in-een smartphone gadget, (tracking)gimbal, powerbank en statief in-een. Handig voor de mobiele video maker. Gimbal en tracking werken erg mooi, eigenlijk beter dan verwacht voor zo'n compacte gimbal.

Pluspunten

• Goed gebouwd
  • Tracking werkt goed
  • Compact
  • Knoppen werken ook met andere opname apps
  • Gimbal werkt goed

Minpunten

• Gimbal hoogte bereik beperkt
  • App moet registreren
  • P40 videostabilisatie werkt tegen

"The perfect cmpanion for smartphones", staat er mooi op de doos. Gimbals zijn er al een tijdje in verschillende soorten en maten. Deze van Powervision heeft er nu een die niet alleen super compact is, maar ook wat extra functies bied, plus goede tracking.

Functies

• Gimbal met tracking en gestures
  • Powerbank, kan telefoon draadloos opladen of via usb-c kabel
  • Mini-statief plus statief koppeling

Wat zit er in de doos

• De S1
  • Universele clip voor telefoon
  • Oplaadkabel

Accuduur

Volgens de fabrikant tot 15 uur met de gimbal, ik heb hem zelf nog niet leeg gekregen, met testen is er maximaal 25% opgebruikt, en ik heb daarbij ook nog de draadloos opladen functie gebruikt.

Volgens de specificaties komt de batterij overeen met ongeveer 4200 mAh, dus zou je een gemiddelde telefoon een flink eind moeten kunnen opladen met de powerbank functie. (Intern gebruikt de S1 geen standaard 3.8 volt, maar 15.4 volt, 1030 mAh)

Bouw/Design

De S1 voelt dichtgevouwen stevig aan. Bij het uitvouwen van de gimbal voelen de armen ook stevig, allen het klepje waar de mount onder zit voelt wat dun, maar die kan je meteen weer dichtklappen.

Een minpunt is dat het handvat niet zo ergonomisch is vormgegeven zoals bij andere gimbals, het is nogal rechthoekig. Wel is het goed vast te houden en zijn de knoppen goed bereikbaar.

Bediening

Op de telefoon moet je de S1 app installeren, en deze daarna via bluetooth laten koppelen met de S1 zelf. Vanaf dan kun je de knoppen op de S1 ook gebruiken in de normale foto/video app, ook als de app niet draait.

Op de S1 zelf zitten, naast de aan/uit knop ook nog een knop voor nemen van foto/starten/stoppen video opname, een zoom schuif en een vijfweg joystick, en een batterij indicator.

Via de app kun je andere instellingen wijzigen, zoals snelheden, calibratie van de gimbal, follow mode en dergelijke.

Gebaren

Via de S1 app kun je met gebaren de S1 besturen. In de S1 app moet je dit wel aanzetten, en daarna kun je met gebaren foto's nemen, tracking in of uitschakelen of video opnamen starten en stoppen. Wil je de tracking vanuit een ander programma gebruiken, dan moet je de powerfollow optie kiezen in de S1 app. Als je dat gedaan hebt moet de S1 app blijven draaien, en start je de app waarin je wilt opnemen of live wil uitzenden.

De gebaren in de S1 app zelf zijn:
  • "V" Neem (na 3 seconden) een foto
  • "L" Start (na 3 seconden) of stop video
  • "5" Start of stop tracking.

Stabilisatie

Omdat een video meer zegt dan tekst:

Links is gestabiliseerd met de S1, rechts is alleen de telefoon. Beide zijn op een paar minuten van elkaar gefilmd met de standaard video app, de S1 video app gaf een probleem met mijn telefoon en gaf schokkend beeld. Dit gebeurde niet met de frontcamera, dus ik denk dat het een probleem was met mijn telefoon's ingebouwde stabilisatie.

Tracking

Nu met de frontcamera tijdens het wandelen het volgen door een vakje te tekenen over het onderwerp.

Links het opgenomen beeld, rechts de app in werking.

Koppeling

Omdat er voor mijn telefoon geen hoesje was heb ik de universele klem gebruikt. Deze klem je om de telefoon en deze koppelt met de magneet van de gimbal. Bij veel gebruik zou zo'n kant en klaar hoesje handiger zijn dan deze clip, maar in ieder geval zit de magneet koppeling mooi stevig, eraf vallen zal niet snel gebeuren.

Een hoesje met de magneet koppeling bestaat ieder geval voor een aantal toestellen, en ook andere koppelingen zoals bijvoorbeeld een koppeling voor in de auto bestaat ook al.

Ministatief

Er zit ook een mini statief in. Schuif aan de onderkant de twee pootjes uit en klap de derde poot open. Mocht dit te klein zijn, er zit ook een gat in voor een groot standaard statief.

App

Behalve voor instellen, opnemen en live-streaming kun je met de S1 app ook het video bewerken doen. Knippen, plakken, croppen, filters, teksten, clips combineren, dat kan er allemaal mee.

Ook zit er in de app een timelapse, slowmotion en panorama modus. Timelapse en slowmotion werkte goed, maar met lagere resolutie (720p).
De panorama modus werkt, maar levert een lage resolutie foto op (2379x1659). In mijn geval kan ik beter de wide lens gebruiken.

Wel moet je de eerste keer jezelf registeren voordat je de app kan gebruiken.

Op Android vraagt de app ook toestemming voor gebruik van opslag, camera, microfoon, voorkomen slaapstand, wifi en bluetooth toegang, allemaal vrij logisch. Minder logisch is de vraag om locatiegegevens en telefoon. Die laatste heb ik dan ook geweigerd.

Als je de powerfollow functie wil gebruiken moet de app ook toestemming krijgen om op scherm te mogen tekenen over andere apps.

Film je veel met je telefoon en/of wil je hem gebruiken om te vloggen? Dan is dit zeker iets voor jouw. De gimbal maakt de beelden een stuk stabieler als rondstapt, en met de tracking kan je je onderwerp mooi centraal in beeld houden. Dat er dan ook nog eens een mini-statief in gebouwd zit is erg handig, en de powerbank functie kan je ook nog eens langer in bedrijf houden als je telefoon het opgeeft.

Ik vond het volgen en de gimbal beter werken dan ik van zo'n compacte gimbal verwacht had.

Heb jij ook een PowerVision S1?