Samsung Galaxy Z Flip3 5G 128GB Zwart

€ 699,-
Specificaties 6,7" • 2640x1080 • 128GB - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Z Flip3 5G 128GB Zwart Review

HikariMisakoTestpanel 5 oktober 2021, laatste update op 8 oktober 2021, 460 views Testpanel

Samsung Galaxy Z Flip3 5G 128GB Zwart

Een telefoon die in iedereens broekzak past met alle features van een high-end smartphone!

Pluspunten

• Compact
  • 120Hz scherm
  • Frontscherm
  • Voelt erg futuristisch

Minpunten

• Kwetsbaarheid
  • Accuduur
  • Samsung Software

Via het Tweakers Testpanel kon ik deze Galaxy Z Flip3 twee weken proberen en daar maakte ik graag gebruik van. Ik was zelf vooral benieuwd naar het dagelijkse leven met een telefoon die dubbelvouwt en ik heb hem als enige telefoon gebruikt in die twee weken. Bedankt Tweakers voor het proberen van deze telefoon!

Algemene beoordeling

Dit voelt aan als een waardige smartphone, die tevens ook nog eens dubbel kan vouwen om compact te zijn. Ja de vouw ga je soms zien en voelen, maar dat was voor mij totaal niet storend. Helaas is de telefoon aan de prijzige kant, zeker als je voor (veel) minder dan 1.000€ een telefoon met dezelfde specificaties kan kopen. Die telefoon zal niet dubbel kunnen vouwen, maar het gaat je wel geld besparen.

Featureset

Eigenlijk alles wat je van een high-end smartphone mag verwachten is aanwezig op de telefoon. Snelle processor, 120Hz oled scherm, goede vingerafdrukscanner en prima camera's. Tijdens mijn gebruik heb ik niks gemist qua specificaties of features.

Bereik

Voor zover ik heb meegemaakt is het bereik helemaal in orde, maar ik ben er dan ook niet mee buiten de stad Utrecht geweest. Standaard staat 5g niet aan om batterij te besparen en ik moet zeggen dat in mijn appartement 4g vaak sneller was in speedtests. Al is dit natuurlijk geen uitgebreide test en is 5g nog vrij nieuw. Verder bellen met de telefoon goed voor zowel mij als de andere kant.

Accuduur

Voor mij is accuduur het zwakste punt van de Flip 3. Voor de gemiddelde gebruiker zal het prima bruikbaar zijn, maar als zware gebruiker ga je het percentage snel zien aflopen en is het einde van de dag misschien krap. Alleen zal de gemiddelde gebruiker waarschijnlijk de prijs aan de hoge kant vinden.

De accuduur kan je verbeteren door het scherm op 60Hz te zetten, maar zou jammer zijn als dat nodig is natuurlijk. Aangezien ik de telefoon maar 2 weken kon testen had ik ook weinig behoefte om alles te gaan optimaliseren.

Gebruiksgemak

Zodra de telefoon open is voelt het bijna helemaal als een normale smartphone en dat is heel indrukwekkend. Het openen met één hand is net niet comfortabel, zeker met de angst om de telefoon uit je hand te laten glijden omdat de achterkant best glad is.

Een gesprek beëindigen door de telefoon dicht te klappen voelt erg fijn en doet denken aan de klaptelefoons van vroeger. Je moet wel zelf de standaard instellingen aanpassen om ook op te nemen als je de telefoon openklapt. Met de informatie op het frontscherm heb je prima genoeg kennis om op te nemen.

Scherm

Het (vrij letterlijke) middelpunt van deze telefoon is natuurlijk het scherm. Het is een 120Hz oled scherm en dat ziet er fantastisch uit in mijn ogen. Zodra de telefoon is opengeklapt zie je zeker in reflecties en in donkere beelden de vouw in het midden wel zitten, maar ik vind het niet storend.

Het scherm op de voorkant van de telefoon doet dienst als een soort van smartwatch. Je kunt bijvoorbeeld zien of je meldingen hebt en die bekijken, maar je kunt ook timers starten, je agenda bekijken en je media bedienen. Wat wel licht onhandig is is dat je altijd horizontaal moet scrollen om door de widgets op het frontscherm heen te gaan. Sommige widgets (zoals media bediening) hoeven van mij alleen in beeld te komen als er ook echt iets te melden is.

Design

Weinig op aan te merken, zeker de zwarte versie lijkt op een vrij normale smartphone zodra deze is opengeklapt. Dichtgeklapt zullen veel mensen niet meteen doorhebben wat het precies is. Het open/dichtklappen is ook zeker een goed kunstje om indruk mee te maken.

Bouwkwaliteit en afwerking

De behuizing en het scharnier voelen allebei erg robuust aan en daar is ook weinig over op te merken. Wel zou ik het waarderen vinden als de achterkant iets minder glad zou zijn omdat het nu nogal een glijpartij is. Verder voelt het scharnier degelijk genoeg aan om jaren mee te gaan al is dat natuurlijk vroeg om te beoordelen in 2 weken tijd. Verder is de voorgeïnstalleerde screenprotector is niet heel mooi, al voelt hij wel prima aan. Ik kan me goed voorstellen dat zonder die screenprotector er snel schermen zouden sneuvelen.

Stabiliteit en betrouwbaarheid

Hier geen minpunten ontdekt, ik heb één app die de aspect ratio van het scherm niet lekker trok maar dat is niks ten nadele van deze telefoon. Alle grote apps werken prima en sommige werken zelfs handig mee als je het scherm deels vouwt.

Beeldkwaliteit opname

De camera's lijken mij van prima kwaliteit, vergeleken met mijn Pixel 4a (5g) is hier ook niets te klagen. Voor mijn oog lijken de kleuren netjes en is de scherpte goed. Nadeel is wel dat er een klein beetje shutter lag is waardoor snel foto's maken net niet lukt. De groothoeklens is met een vergroting van 0.5x erg intens maar juist daarom ook heel handig. Op korte afstand heb je makkelijk alles in beeld.

Een ontzettend handige functie van het vouwbare scherm is het neerzetten van de telefoon voor bijvoorbeeld groepsfoto's en timelapses. Videobellen werkt hierdoor ook erg makkelijk door de telefoon als een soort van mini laptop voor je te zetten. Ook kun je via het frontscherm een selfie maken met de primaire camera's, al is het schermpje net iets te compact om daar echt goed gebruik van te maken.

Oef, duur. Voor 250€ minder heb je de Galaxy S21 5G met betere camera's, betere accuduur etc. Maar ja, dan vouwt je telefoon niet dubbel. Als je wil pronken met een bijzondere en innovatieve telefoon dan is dit zeker een aanrader, maar voor mij is het prijsverschil nog net te groot.

Tot slot

Ondanks dat ik hem zelf niet zou kopen (maar wel testen, nogmaals bedankt Tweakers!) ben ik wel erg blij dat ik deze telefoon heb kunnen proberen. Ik heb er zeker mee gepronkt bij vrienden, collega's en familie met vaak verbaasde reacties tot gevolg. Ik denk dat er zeker ook toekomst zit in vouwbare telefoons als de prijs en features iets meer in lijn komen te liggen met de rest van de high-end. En verder hoop ik dat ik snel genoeg weer afleer om mijn telefoon dubbel te vouwen voordat ik hem in mijn broek stop, anders wordt dit alsnog een duur grapje ;)

Heb jij ook een Samsung Galaxy Z Flip3 5G 128GB Zwart?

Vraag & Aanbod

Meer advertenties