Google Nest Doorbell (batterij) Review

PhomerTestpanel 3 oktober 2021, laatste update op 5 oktober 2021, 1.325 views Testpanel

Google Nest Doorbell (batterij)

De Google Nest Doorbell is een solide device wat je kunt verwachten van de producten van Google. Wat opvalt is dat hij erg groot van stuk is, een stuk langer als je hem vergelijkt met andere slimme deurbellen. Zijn strakke vormgeving maakt dat naar mijn mening helemaal goed!

Pluspunten

• Strak design
  • Hoge kwaliteit
  • Makkelijke montage
  • Bedraad én onbedraad te gebruiken
  • Perfecte integratie met andere Google producten

Minpunten

• Batterijduur valt tegen
  • Diefstalgevoelig
  • Vertraging m.b.t. de Google Nest Hub
  • Kosten Nest Aware

Kwaliteit Score: 5

Google Nest Doorbell (Battery)

• Specificaties

4 infraroodleds van 850 nm met infraroodfilter

Draadloos:
802.11b/g/n (2,4 GHz)
Versleuteling met WEP, WPA, WPA2 en WPA3 ondersteund
Bluetooth Low Energy (BLE)

Beveiliging:
ML in het apparaat
Beveiligd opstarten
Automatische beveiligingsupdates
128-bits AES met TLS/SSL

Voeding:
Ingebouwde oplaadbare Li-ion-batterij, 6 Ah, 3,65 V.
Of gebruik de bestaande bedrading om de bel te horen en op te laden
- Spanning: 8-24 V AC
- Stroom: 10 VA
- Frequentie: 50-60 Hz

Overig:
Temperatuurbereik -20 °C tot 40 °C
Weerbestendig volgens IP54-norm · Relatieve vochtigheid: 20% tot 85%
De Nest Doorbell (batterij) heeft een duurzaam ontwerp en de plastic onderdelen bestaan voor 45% uit gerecycled materiaal.

Nest Aware:

Google heeft met de introductie van deze nieuwe deurbel meer opties beschikbaar gesteld voor diegene die ervoor kiezen om geen maandelijks abonnement af te sluiten. Zonder Nest Aware af te sluiten kan je tot 3 uur video terugkijken welke lokaal opgeslagen worden. Ook profiteer je van de optie om zones aan te maken en de detectie van mensen, dieren en pakketjes.

Een abonnement op Nest Aware komt in twee varianten. Nest Aware van €5 p.m./€50 p.j. biedt de mogelijkheid om 30 dagen beelden terug te kijken in de cloud. Nest Aware Plus van €10 p.m./€100 p.j. biedt tot 60 dagen beelden terugkijken met daarbovenop continue opname van dag en nacht waarbij je tot tien dagen de gehele videogeschiedenis terug scrollen. Beiden varianten bieden de mogelijkheid om de optie 'bekende gezichten' in te schakelen.

In de doos:

Bij openen tref je in de doos de Nest Doorbell aan met een metalen montagesteun om hem bij de voordeur te bevestigen. De deurbel wordt hier op geschoven en geactiveerd door een magnetische verbinding die tot stand komt. Wat betekent dat je het beeld van de deurbel echt pas kan bekijken en testen als deze gemonteerd is.

Om de deurbel te demonteren, vind je een ontgrendelingstool in de doos. Een pinnetje die je aan de bovenzijde insteekt om de deurbel los te krijgen. Meteen ook één van de nadelen, een platte schroevendraaier heeft hetzelfde effect en daarmee is de deurbel gevoelig voor diefstal.

Naast wat schroeven en pluggen heeft Google een zeer welkome Wig van 20° met afstandhouders toegevoegd. Iets wat ik in het verleden bij de Ring Doorbell extra moest bijbestellen. Ook is er draadaansluiting ter voorbereiding van een bekabelde installatie. Tot slot een usb-C laadkabel en de wel bekende documentatie.

Installatie:

De quickstartguide biedt alle info die je nodig hebt om van start te gaan. Leg de deurbel aan het stroom en je wordt verwelkomd door het bekende Google toontje. Open vervolgens de Google Home App en voeg een nieuw apparaat toe. Je hebt daar de keuze uit de Google Nest Doorbell (Wired) en de Google Nest Doorbell (Battery). Selecteer die tweede, om vervolgens jouw nieuwe deurbel toe te voegen aan een ruimte in je woning en klaar is kees. Eigenlijk verloopt de installatie vrij soepel en precies wat je zou verwachten bij het toevoegen van een device aan een Google ecosysteem.

Wel liep de installatie een kleine vertraging op. Bij het koppelen van de deurbel aan de Google Home App wordt de setup van WIFI gedaan, gevolgd door een update. Op deze update liep hij tot drie keer helemaal vast. Uiteindelijk na een hard-reset van de deurbel, ging de update wel goed en kon ik eindelijk overgaan tot het monteren.

Batterij:

Bij de installatie heb ik gekozen om tijdens het reviewen te vertrouwen op de ingebouwde oplaadbare Li-ion-batterij, 6 Ah, 3,65 V. Die zou ervoor moeten zorgen dat de deurbel 2 tot 3 maanden niet opgeladen hoeft te worden gebaseerd op 12 - 16 meldingen/opnames per dag. Vandaag de dag is de deurbel 18 dagen online en Google geeft aan dat ik nog twee dagen vooruit kan.

Het feit dat er meer dan normaal gevraagd is van de deurbel in de afgelopen 18 dagen zal zeker bijgedragen hebben aan het feit dat ik hem vannacht maar even aan de lader ga hangen. Natuurlijk kan je kwaliteit van de opnames en de lengte van de clips reduceren om de batterijduur te verlengen. Dit kan je ook bereiken door de zones aan te passen en de notificaties zo in te richten dat er geen onnodige melden uitgestuurd worden.

Na een aantal dagen gespeeld te hebben met de zones en instellingen heb ik voor mezelf een mooie balans gevonden. Daarnaast wil ik niet inleveren op beeldkwaliteit en cliplengte. Dus is de transformator reeds besteld. Zodra deze is geïnstalleerd zal ik mijn ervaring toevoegen aan deze review.

Videokwaliteit:

Met een kijkhoek van 145° heb ik goed beeld van mijn voortuin. De beeldverhouding van 3:4 zorgt ervoor dat ik de gehele grond kan zien mocht daar een pakketje neergezet worden. De resolutie van deze deurbel is lager dan die van de competitie, ook lager dat zijn voorganger. Naar mijn mening zijn de beelden haarscherp en is de resolutie prima voor deze toepassing. Ook 's nachts zijn de beelden tot drie meter scherp en zijn gezichten goed te herkennen.

Notificaties:

Bij het instellen van de notificaties zijn er veel opties. Je kan verschillende zones aanmaken die afzonderlijk van elkaar een aparte set van notificaties ingesteld krijgen. Je hebt daarbij de optie om mensen te herkennen, pakketjes, dieren, voertuigen en beweging in het algemeen.

Er is ook de optie om bekende gezichten toe te voegen aan het geheugen van de deurbel. Als je Nest Aware hebt en de naam van de bezoeker hebt opgeslagen in je bekende gezichten, dan kan de Google assisentent de naam van deze bezoeker uitspreken. Handig als de kinderen even een kwartiertje alleen thuis zijn, zodat ze weten wie er voor de deur staat.

Zodra de deurbel wordt ingedrukt krijg je bijna direct een melding op je smartphone. Ook als er in de ingestelde zones beweging wordt waargenomen is Google er snel bij. Er is ook de optie om de deurbel te verbinden met Google Nest Mini’s en Hubs in huis. Speakers en schermen met de Google Assistant laten je dan weten als er bezoekers voor de deur staan.

Hierbij twee kanttekeningen. Allereerst zit er een vertraging tussen het indrukken van de deurbel en de melding van de Google Assistant van ongeveer 5 seconden. Ook de optie om via de Google Nest Hub te spreken met de bezoeker voor de deur heeft een ‘vervelende’ vertraging. Ten tweede, met 3 Mini’s en 2 Hubs zou het fijn zijn als er een optie is om te selecteren welke Google Assistents reageren op de deurbel. Lijkt mij dat beiden in de toekomst makkelijk op te lossen zijn met een software update. Wel hopen dat de update dan niet weer blijft hangen 😉

Daarnaast heb je de optie om aan Google Assistant te vragen het beeld van de deurbel op te vragen en deze te sturen naar een Google Nest Hub of een Chromecast. Handig om de kids in de tuin te monitoren of als je bezoek of een pakketje verwacht. Google schijnt te werken aan een tool om de beelden van de Google Nest Doorbell in de browser te bekijken. Deze tool hoopt het eerste kwartaal van 2022 het levenslicht te gaan zien.

Een andere leuke aanvulling is de Deurbelthema. Je hebt hierbij de keuze uit 7 verschillende beltonen om in te stellen. Deze klinkt uit de deurbel bij indrukken en door de Google Assistants in huis. In de update van 1 oktober is dit aanbod uitgebreid met Halloween geïnspireerde tonen en later volgen er meer opties rond de december feestmaanden.

Tot slot:

Met een prijs van €189 is de Google Nest Doorbell (Battery) scherp geprijsd ten opzichte van zijn concurrentie. Voor dat geld haal je een deurbel in huis met een strak design en een hoop functionaliteit, completer wordt het niet. Het beeld is haarscherp en in combinatie met de Google Nest Hub heb ik de oplossing gevonden waarnaar ik opzoek was.

Heb jij ook een Google Nest Doorbell (batterij)?

Ik had gehoopt dat de deurbel 3 uur video zou opslaan en dat zou dagen kunnen duren voordat er daadwerkelijk 3 uur video op zou staan. Helaas is dat niet zo en worden de opnamen gewist als ze 3 uur oud zijn. Of heb ik iets verkeerd ingesteld?
Je hebt het bij het juiste eind. Na 3 uur kan je de beelden niet meer zien. Dus eigenlijk ontkom je niet aan een Nest Aware abonnement.
Een prima review maar wel jammer van de de te lange en te grote afbeeldingen.
Maak ze wat korter en kleiner dan is de review veel prettiger leesbaar.
Bedankt voor je reactie! En een goede tip betreft de foto's. Koste me nu even teveel tijd om de foto's aan te passen, maar neem het zeker mee bij het schrijven van de volgende review!

[Reactie gewijzigd door Phomer op 4 oktober 2021 08:35]

@Remag22

Ik heb je tip meegenomen bij het schrijven van mijn review over de Google Nest Cam. Check die even en laat me weten wat je ervan vindt!!

Groet Paul
Ik zie dat je prijs als minpunt opvoert, maar zie eigenlijk alleen je positieve reactie in de conclusie. Was dat minnetje een foutje?
Hi Henkbob,

Bedankt voor je reactie.
Heb een kleine aanpassing gedaan :)

De prijs was voor mij altijd een reden om een slimme deurbel uit te stellen.
Andere keuzes waar ik voor kwam te staan waren, wel of niet lokale opslag, maandelijks abonnement of niet en integratie met mijn huidige apparaten.

Wat dat betreft bleef de Google Nest Doorbell voor mij de beste keuze voor hoe ik de deurbel wilde inzetten. Dus met Nest Aware en een relatieve dure aanschafprijs.

Nu ik deze mooie kans kreeg via het Testpanel en de Google Nest Doorbell in gebruik heb genomen kom ik er langzaam op terug. Het gemak en de opties gaan mij komende tijd in laten zien dat hij het geld meer dan waard is.

Groet!!
Ik had al zo een vermoeden, thanks :)
Mooie review. Ik mis in je verhaal hoe de kwaliteit is van terugspreken via (welke) smartphone? Ik kan je vertellen dat dit niet goed werkt bij Galaxy S 9, 10 en 20 🙄. Geluid is dan nauwelijks verstaanbaar. Via hub wel goed. Bekend bij Google. Geen oplossing (nog).
Hi Boefje,

Ik heb zelf een Oppo X3 en mijn vrouw een Samsung (Mid range). Morgen zal ik de audio van beiden checken. Heb inderdaad alleen de audio via de Nest Hub beluisterd en die is prima! Je hoort van mij morgen!

Fijne avond!
@BOEFJE_NL

Zojuist beiden telefoons getest en geluid is luid en duidelijk te verstaan. De vertraging lijkt een stuk minder dan mijn ervaringen met de Google Nest Hub.

Hi @Phomer,

Ik heb een vraagje. Ik heb zelf ook de deurbel mogen testen en kom tot de conclusie dat de deurbel wel bekende gezichten herkend en wanneer zij voor de camera verschijnen krijg ik ook de juiste melding op mijn telefoon. Echter bij het aankondigen op mijn Hubs en speakers wordt de naam niet uitgesproken en wordt er alleen maar "Er staat iemand bij de deurbel" gezegd. Komt dat jou bekend voor of werkt het bij jou wel? Ik had al Nest Aware met twee oudere camera's en heb het vermoeden dat het daarmee te maken heeft, maar wellicht dat ik teveel verwacht van de deurbel haha.

Groeten,
Wouter
Hi Wouter,

Hier komen de namen prima door via de Nest mini en hub.
Ik deel je vermoeden dat het met de oude software te maken heeft een dat ze deze nog gedaan voorzien van een update. Ook mede dankzij deze reviews.

Groet Paul
Hi Paul, ik heb het voor elkaar gekregen. Ik heb deze uitleg gevolgd (https://support.google.com/googlenest/answer/7672451?hl=en) en dan het stuk over "Turn on personal results" (https://support.google.com/googlenest/answer/7684543)

Vanuit het scherm voor persoonlijke instellingen op andere apparaten heb ik een aantal stappen gevolgd (kreeg een melding om het in te stellen) of je kunt daar ze allemaal op "aan" zetten en dat heeft het voor mij gefixt.

Groeten,
Wouter
Bedankt voor het delen Wouter!! Ik kijk er morgen even naar!! Wellicht in de toekomst handig te weten waar deze instellingen verstopt zitten😅😎