Sony Ericsson Xperia X10 Wit Review

DarkBlazer 9 september 2010, 3.799 views

Sony Ericsson Xperia X10 Wit

Pluspunten

• Mooie afwerking door de "human curve"
  • Ligt lekker in de hand
  • Niet te zwaar
  • Helder scherm
  • Goeie camera (pixels zeggen niks over de kwaliteit over de lens)
  • Makkelijke te bedienen
  • Ondersteund video's vanaf 480P tot 720P
  • Dubbele beveiliging voor het unlocken van de telefoon door naar links/rechts boven te schuiven en door de patroon.
  • GPS vrij nauwkeurig.

Minpunten

• Batterij gaat niet lang mee (ruim 3 dagen).
  • Veel processen wat je afsluit blijft draaien op de achtergrond.
  • Android versie is verouderd, SE zegt dat er een nieuwe update komt in November.
  • Geen multi touch van het scherm voor het in zoemen op bepaalde pagina's.

Ik heb de telefoon nu geruime 4 weken en tot nu toe geen problemen met het toestel. De reden waarom ik voor dit toestel heb gekozen is omdat de HTC TYTN 2 niet fatsoenlijk werkte en gedwongen werd deze in de afvalbak te gooien.

Na dat ik de telefoon uit de verpakking haalde kwam ik tot de conclusie dat naast de standaard 1GB op de telefoon staat ook een micro SD kaart van 8GB is bijgeleverd. In ieder geval genoeg om muziek, films en foto's te maken. Maar voor die gene die meer willen kan altijd nog een micro SD kaart tot 16GB er instoppen.

Het opstarten van de telefoon verloopt ook enig sinds vlot, want binnen een halve minuut (gemiddeld) is de telefoon "wakker". Deze kopieert ook gelijk een aantal belangrijke bestanden wat nodig is de software op je computer/laptop te installeren als je deze wilt koppelen. Dit gaat vrij snel door de 1Ghz processor wat er in zit.

De software update is vrij simpel door de bijgeleverde software van SE. Koppel de telefoon aan je pc/laptop en vanuit je telefoon aangeven dat je deze wilt koppelen. Windows herkent deze automatisch als een verwisselbare schijf (USB/CD) en geeft aan dat de software van SE ge´nstalleerd moet worden.
Want gelijk in de eerste week is er al een update beschikbaar voor de SE X10 waardoor de eigen software een update krijgt, maar niet de Android software. SE zegt dat in November een algemene update komt voor de X10 serie voor het besturings systeem gedeelte (Android).

Timescape is helemaal gericht op je sociale activiteiten, waarmee je in een oog opslag al je contacten bij kunt houden op, Facebook, Twitter, Hyves, Mail, SMS, oproepen en Multimedia gebeuren.

Mediascape is helemaal ingericht op je muziek, films en foto's, en als je je internet dienst ge-enabled hebt in je mediascape dan kan je zelfs nog online zoeken naar muziek en downloaden. Het gedeelte van video worden de films netjes weergegeven op meest afgespeeld, nieuw en favorieten. De videobestanden kun je beste uploaden naar je telefoon als MP4 formaat om het beste beeld en geluid weergave te krijgen. Maximale resolutie wat de telefoon ondersteund is 720P na het aanpassen van de films met een ander programma. Deze wordt standaard niet mee geleverd en moet je apart downloaden van het Internet.

De Camera is zeer goed te gebruiken met de 8.1MP maar ook de kwaliteit van de lens heeft daar onder andere invloed op. Wie zich kan herinneringen hoe de camera kwaliteit was van de oudere toestellen van SE weet waar ik over praat, en is dus zeer goed verbeterd. Deze is vrij scherm en heeft ook automatische glimlach herkenning en een aantal andere functies. Het nadeel van de camera is de flitser. Deze kan je alleen aan of uitzetten en flitst niet automatisch als je dat nodig hebt (vooral bij het maken van nacthfoto's). Een ander nadeel van de camera is dat deze een LED lamp heeft inplaatsvan Xenon.
Wat ook handig is met het maken van de foto op de X10 is dat je gebruik kan maken van je scherm voor het maken van een foto i.p.v de knop. deze geeft als voordeel dat je minder lang hoeft te wachten tot de foto gemaakt is.

Het scherm is lekker groot met zijn 4" en lekker overzichtelijk. Door de helderheid van het scherm komt dit gedeelte zeer zeker tot zijn recht.

Qua software is het lekker stabiel door middel van Google Android. Alleen de Android versie is wat verouderd maar SE zegt dat ze in November komen met een nieuwe versie voor de X10. Android Market heeft lekker veel apps er inzitten voor mensen die meer uit zijn/haar telefoon wil halen. Zo zijn er genoeg apps die beschikbaar zijn voor je sociale gebeuren (denk hierbij aan Hyves, Facebook, Myspace en Twitter). Maar ook chat programma's zoals IRC.

De internetbrowser is lekker vlot met laden van de pagina's en laat ook gelijk de complete pagina zien i.p.v een vergrote gedeelte van de pagina. In het hoofdscherm van de telefoon kan je ook gelijk zien welke pagina's je voor het laatst bezocht hebt maar ook welke het meest.

Wat ook opviel is de synchronisatie van de telefoon wat mogelijk is met de website van SE. Hiermee kan je de telefoon synchroniseren en als je een probleem ondervindt kan je je backup downloaden met je media en weer terug plaatsen.

De Moxier apps die standaard op de X10 staan is voor diegene die veelvoudig gebruik maakt van Exchange. De kalander, mail, afspraken, contacten kunnen allemaal ge synchroniseert worden met je Exchange account.

Ben ik tevreden over het product?
Ik ben na 3 a 4 weken zeer tevreden over het product en tot nu toe is dit de fijnste smartphone wat ik bezit heb gehad. Sony Ericsson heeft zich zelf overtroffen door mee te gaan in de huidige generatie telefoons wat nu bijna allemaal smartphones zijn. Deze telefoon is zeer van toepassing voor mensen die veel op Hyves, Myspace, Facebook en Twitter zitten maar ook voor mensen die veel naar muziek luisteren. Het is een telefoon die bijna alles heeft voor mensen die dat willen. Dit is echt een aanrader.

Heb jij ook een Sony Ericsson Xperia X10 Wit?

je zegt: batterij gaat niet lang mee (ruim 3 dagen).

Ik zou blij zijn als mijn X10 het ook maar een enkele keer 24 uur uit zou houden.
Idd 3 dagen is erg lang voor een X10

Mijn houdt er 1,5 dag al mee op..
Van mij is geroot, en heb timescape deraf gegooid.
Met internet uit kan ik er wel 3 dagen mee. Dus dan 1 uurtje bellen, 20 sms'jes per dag en dan ook daarbij houden.

Verder heb ik zelf (na de root) Moxier apps eraf gegooid. Vond het zelf hinderlijk, gebruik geen exchange mail.

Enkele tips om langer met de batterij te doen.
  • Bij gebruik van taskkiller ook de app zelf afsluiten. Deze gebruikt vaak ook veel
  • Timescape verwijdere, deze draait altijd op achtergrond en heeft continu internet nodig
  • Internet gewoon alleen gebruiken als het moet. Ik heb zelf Data planner als app, en heb zo mijn internet verbinding op schedule staan. Om de uur staat ie even 5 min aan om mails, pings etc op te halen.
  • Scherm op de laagste stand van helderheid scheelt ook al gauw
En de nieuwe versie 2.1 komt in Oktober uit, niet Nov. ???
3 Dagen is lang, mijn desire gaat iedere avond aan het net, en het is nodig :P
Er zijn manieren om je batterijduur te verlengen hoor :)
Sony Ericsson had er over zie ook post van Tweakers redactie dat de nieuwe update in Q4 uit komt. dus ff afwachten. het kan natuurlijk eerder zijn dat die uitkomt maar liever iets breder inschatten dan te vroeg en dat het niet klopt ;)

[Reactie gewijzigd door DarkBlazer op 13 september 2010 12:47]