Google Nest Doorbell (batterij) Review

ThaBillyTestpanel 29 september 2021, laatste update op 29 september 2021, 737 views Testpanel

Google Nest Doorbell (batterij)

Top product met makkelijke installatie, de stappen worden duidelijk en goed beschreven uitgelegd. beeld kwaliteit is goed maar de 3:4 verhouding moet ik nog even aan wennen, verder een top product met goede ondersteuning. zodra iemand aanbelt krijg ik meteen een melding op mijn Hub en op mijn telefoon.

Pluspunten

• HD beeld met goede HDR in daglicht
  • Installatie
  • Object herkenning (mens, dier, voertuig, bekende gezichten en ook pakketten)
  • Batterijduur
  • Meldingen op telefoon en Nest Hub / Mini

Minpunten

• Beeldhoek, liever iets meer van een groothoek gezien
  • Abonnement, ook al weten we dit al langer je krijg pas alles features met een abonnement.

Kwaliteit Score: 5
Vanuit tweakers de kans gekregen om de nieuwe Google nest doorbell batterij te mogen testen en eerlijk te reviewen, mochten er vragen of opmerkingen zijn, stel ze dan gerust en ik zal mijn best doen om er zo snel mogelijk op te antwoorden (lees 2 jonge kinderen en dus niet altijd tijd :+ )

De nieuwe deurbel van google, zelf heb ik geen ervaring met zijn voorganger enkel met de nest indoor camera’s maar dat is eigenlijk geen vergelijking met dit product.

De camera is voorzien van een 3:4 (dus niet 4:3 ;) ) verhouding en heeft een resolutie van 960 x 1280 wat ook meer dan voldoende is om diegene die aan je deur staat duidelijk te zien. wel merk ik dat de kijkhoek voor mij niet voldoende is, als iemand dicht bij mijn deur staat dan valt die buiten beeld, dit heb ik voor nu op kunnen lossen door de deurbel te monteren met de wig die de camera een hoek geeft van 20 graden.

De deurbel voelt degelijk aan en zit ook echt vast in zijn houder, als iemand hem wilt meenemen zonder sleutel dan zullen ze hem met schroef en al uit de muur moeten breken. En als het ze dan toch lukt, dan belooft google op hun product pagina dat je van hun gratis een nieuwe ontvangt.

Het uitpak feestje
Het leukste aan nieuwe spullen vind ik altijd het uitpakken en installeren, dat is bij google ook zeker goed geregeld, net als de nieuwe Nest Cam indoor / outdoor (Battery) is zelfs de doos goed doordacht, een fijne ervaring met uitpakken.

in de verpakking vinden we:
  • 1x Google Nest Doorbell (Battery)
  • 1x Wand montage plaat
  • 1x Montagewig van 20 graden inclusief schroefjes
  • 1x ontgrendelingstool
  • 1x oplaadkabel
  • 2x wandplug en wandschroef
  • 1x verlengstekkertje voor orginele kabels van je deurbel te verlengen
Wat ik wel mist bij een product als deze is de adapter, gelukkig heb ik er een bij de Google Nest Cam outdoor / indoor ontvangen maar waarom zit die niet bij de deurbel terwijl die te koop staat voor dezelfde prijs? beetje raar om het bij de een wel en bij de ander niet te doen.

Installatie
De installatie is makkelijk, nadat je de deurbel hebt aangesloten om te opladen kan je de installatie beginnen, in tegensteling tot de Google Nest Cam indoor / outdoor is deze wel voorzien van een QR code op het product zelf, die zal je dan gelukkig ook niet kwijtraken mocht je de verpakking weggooien.

De installatie voer je uit vanuit de Google Home App, deze spreek erg voor zich en je bent ok in 5 minuten klaar, ook controleert de app of er nog updates zijn, in tegenstelling tot de camera heeft de deurbel ze nog niet (misschien al in de fabriek geupdated?) na de korte installatie moet je nog wel even wachten tot die volledig is opgeladen, je zou hem nu ook al kunnen monteren maar met een volle batterij beginnen is fijner.

Na het plaatsen van de montageplaat met de 2 wandschroeven (en pluggen) kan je deurbel plaaten, de deurbel is niet magnetisch maar wordt vastgeklikt op de montageplaat waarna die alleen te verwijderen is met een ontgrendelingstool (zoals google het noemt) in feite is deze tool niks meer dan een plat plaatje, ik verwacht dat je hem met een wat dikkere voelermaat (gereedschap in de autobranch) ook wel los krijgt. Zodra de camera is geplaatst zal deze zichzelf activeren en gaan reageren op meldingen (zowel beweging als aanbellen indien je de bezoekersmeldingen heb aangezet in de installatie)

Wat ik nog erg belangrijk vind om te melden bij installatie is dat je aan het einde je zones instelt, je wilt niet voor elke voetganger, hond, kat, auto een melding krijgen als zei zich op straat (en dus niet bij jou) bevinden.

Features en gebruik
De nest deurbel is voorzien van bewegingsdetectie (volledig beeld en in de zones) en kan daarbij ook herkennen wie of wat er voor bij komt en in tegenstelling tot de Google Nest Cam herkent de deurbel ook pakketten, als je bij de camera de "volledige geschiedenis" opent (Nest Aware abbonnement vereist) zie je meerdere korte filmpjes onder elkaar staan met de meldingen. (daarom zie je niet bij elke foto ook daadwerlijk iets op beeld, het zijn dus korte filmpjes)

buiten de geschiedenis om krijg je ook netjes direct de melding zodra er iets binnen de ingestelde zone gebeurt op je telefoon (de hub of mini melden alleen als iemand daadwerkelijk de deurbel indrukt)

Binnen de instellingen kan je onder andere je zones aanpassen zodat je alleen meldingen krijgt als iemand zich ook echt op jouw terrein bevindt maar ook kan je de "Bezoekersmeldingen" aanzetten, dit zorgt ervoor dat wanneer iemand op de deurbel drukt dat een compatible nest hub of mini een melding maakt en indien je dat wenst terug laat spreken tot de bezoeker, helaas heb ik niet gezien dat de deurbel bekende personen herkende in tegenstelling tot wat de disclaimer wel vermeld.

Indien de wifi uitvalt, bewaart de deurbel tot een uur lokaal aan video beelden, welke daarna automatisch worden geupload, de totale batterijduur durf ik niet te zeggen, na 1 week in gebruik in een redelijk drukke dorpstraat staat die op 60% met de verwachting dat die nog 2 weken mee gaat

De Google Nest Doorbell (Batterij) is een uitstekend product en werkt gewoon erg goed, de installatie wordt goed en duidelijk uitgelegd en stap voor stap doorlopen, ook vanuit de google home app is het makkelijk om gebeurtenissen terug te kijken. Ook levert de camera goed beeld en zijn de bezoekers duidelijk te verstaan, ook verstaan zei jou duidelijk en luid genoeg. de gezichtsherkkening werkt niet zo goed als bij de nieuwe Google Nest Cam maar is ook eigenlijk niet persee nodig, het is meer een nice to have. Wel herkent die of iemand een pakket komt leveren of dat iemand zijn huisdier heeft meegenomen.

De prijs van 200 euro vind ik wel wat fors, als je naar de concurrent kijkt vind je er al een voor 120 euro (soms zelfs goedkoper) maar ik heb daar geen ervaring mee en kan dus niet beoordelen of die meer of minder features hebben.

Ondanks dat ik zelf nooit de behoefte aan een camera deurbel heb gehad wil ik nu niets anders meer, de eerste ervaring die ik nu met een camera deurbel heb is dankzij google erg goed, onder andere door de duidelijke installatie via de google home app maar ook om het hoge gebruiksgemak.

Ik het niet verplicht om nest aware abbonnement te nemen bij dit product want als je hem gebruikt als deurbel is het echt niet nodig, wil je ook je auto op de oprit filmen? dan is het wel nodig, maar let wel op ook al zou je de deurbel bedraad ophangen hij kan niet 24x7 opnemen, enkel bij beweging.

Een cijfer geven vind ik lastig want ik heb geen vergelijkingsmateriaal, maar voor mij werkt die uitstekend! en daarom geef ik hem de eindoordeel uitstekend.

Dank voor het lezen, tips zijn echt altijd welkom!

Heb jij ook een Google Nest Doorbell (batterij)?

Vraag & Aanbod

Leuk "overview" van de product mogelijkheden.
Fijn dat de deurbel ook autonoom nog doet wat doet door de beelden 1uur lang op te slaan bij storing van het internet en/of de Wifi.

Ik heb ook nog een paar vraagjes.
vraag 1) Kan je met een werkende Wifi de beelden opslaan op een NAS?
vraag 2) Kan je uitzetten dat de deurbel beelden in de Cloud worden opgeslagen (bijv. alleen op NAS)?
Vraag 3) Kan je beelden die je op de telefoon ontvang ook opslaan op je telefoon?
vraag 4) Wat voor een soort opslag zit er in de deurbel?
Bedankt

[Reactie gewijzigd door Antonio di op 30 september 2021 18:39]

Hi @Antonio di,

Ik heb zelf ook de deurbel getest en kan je vragen wel beantwoorden.

1. Nee dat is helaas niet mogelijk. De enige manier om beelden op te slaan is via Google en daar heb je een Nest Aware abonnement voor nodig. Zonder abonnement kun je de gebeurtenissen (lees korte video's) van de afgelopen 3 uur terug kijken.
2. Nee dat is helaas niet mogelijk
3. Het is mogelijk om de beelden die in de cloud zijn opgeslagen te downloaden naar je telefoon.
4. Hier heb ik helaas geen antwoord op. Er zit lokale opslag op de deurbel om tijdelijk beelden op te slaan en mocht de WiFi wegvallen of een probleem met de servers zijn dan kan hij tot 1 uur beelden opslaan.

Mocht je nog andere vragen hebben dan kan ik of een van de andere testers ze vast beantwoorden :)

Groeten,
Wouter
Ik zou ook graag mijn korte oordeel willen geven. Misschien dat dit mensen helpt die deze ook eventueel willen kopen.

Het formaat is gigantisch, ik had er niet op gelet bij aanschaf online en snap het ook wel ivm de accu. Maar het is echt een bakbeest in de lengte.
Ik vind de beeldkwaliteit matig. Misschien omdat ik om mijn huis heen een 3-tal knappe turrets met nachtvisie heb hangen. Maar het is op geen enkele manier vergelijkbaar.
De batterij is met een week wel leeg. Ik heb nu de extra opties uitgezet en het is alleen nog maar een deurbel. Dit lijkt te helpen. Wel zonde.

Het idee van een video deurbel vind ik wel handig. Ook de samenwerking met de hub vind ik prettig.
De installatie ging als de gesmeerde bliksem. Dit is mijn eerste google product en de google assistent is uitstekend. Ik wist al dat siri niets was maar dit is wel een heel groot verschil.

Al met al zou ik (denk ik) eerder de normale google nest deurbel aanraden. ICM een hub.