Logitech MX Keys Combo for Business (Qwerty US)

€ 233,05
Specificaties Draadloos Qwerty - Bekijk alle specificaties

Logitech MX Keys Combo for Business (Qwerty US) Review

TheIceWarriorTestpanel 29 september 2021, laatste update op 5 oktober 2021, 166 views Testpanel

Logitech MX Keys Combo for Business (Qwerty US)

Uitstekende bouwkwaliteit, veel handige functies op het compacte toetsenbord, zoals je computer locken, sniptool voor screenshots en emoticons onder de knop (ideaal voor bijv. Youtube reacties). Fijne lichte muis, niks zwaardere dan mijn bedraade MX518v2. Geen Logitech Software nodig voor functies. Media toetsen zitten helaas onder de FN knop.

Pluspunten

• bouwkwaliteit
  • fijne lichte muis, geen zware batterijen meer
  • handige shortcuts op toetsenbord
  • geen Logitech driver en software noodzakelijk
  • eenvoudige installatie
  • toetsenbord tikt lekker
  • sierstuk op je clean buro

Minpunten

• Niet goedkoop
  • polsesteun niet vast te koppelen aan toetsenbord
  • Geen aparte media toetsen, ze zitten onder FN functies
  • geen macro toetsen, voor programmeurs kunnen die erg handig zijn

Hierbij mijn eerste uitgebreide review ooit, dus vergeef me als ik zaken vergeet te noemen. Maar hierbij mijn ervaring;
Ik ben al 15 jaar gebruiker van het Logitech G15 toetsenbord, het bakbeest met tal van macro toetsen en display. Het was dan ook wel even wennen om blind de juiste toetsen te vinden. Vooral de F1-F12 toetsen zitten net op een andere plek, waardoor ik er vaak naast zit en erg moest wennen.

Persoonlijk vind ik het jammer dat veel media toetsen geen eigen knop hebben maar onder de FN functie zitten.

Foto van mijn G15 naast de Logitech MX Keys for Business.

Het toetsenbord heeft tal van handige shortkeys die ik nog nooit eerder op toetsenborden had gezien, zoals een toets waarmee je je computer lockt en de snaptool kunt oproepen. Toetsenbord heeft een fijne travel.
Voor deze prijs had ik het wel mooi gevonden als er een display en macro toetsen opzat.

De installatie van het toetsenbord en muis is heel erg eenvoudig, mijn desktop heeft geen bluetooth, dus gebruik ik de usb node, inpluggen en het werkt direct. Ik vind het een pluspunt dat je geen Logitech software nodig bent om bijv. de functies op het toetsenbord te kunnen gebruiken.
De bouwkwaliteit van beide apparaten is uitstekend, het voelt allemaal heel degelijk aan.
Wat wel even wennen is, is dat het toetsenbord achteraan erg zwaar is en het toetsenbord even omhoog duwen is er niet bij.
De pols steun is los en kun je niet vastkoppelen aan het toetsenbord, ik had liever gezien dat je het ook vast kunt klikken. Verder is de ergonomie van zowel het toetsenbord als de muis prima. Muis ligt lekker in de hand.

Ik gebruikte hiervoor de vernieuwde MX518 op een muismat, de nieuwe muis hapert echter regelmatig op de muismat, daarom gebruik ik die nu rechtstreeks op mijn buro en dat gaat wel goed. Al gebruik ik liever een muismat, al is het maar om je pols op te leggen zodat je niet vastplakt met je pols aan je buro.
Eerdere draadloze muizen vond ik vaak te zwaar aanvoelen omdat er vaak gewoon oude zware batterijen inzaten. Deze nieuwe muis is net zo licht als de MX518v2 door de superlichte accu die erin zit, dat vind ik een dik pluspunt.

MX518 naast de nieuwe

Tot slot heb ik regelmatig dat bij snelle bewegingen van de muis het beeld begint te schokken, ben er nog niet achter of dat door een slechte verbinding met de De Logi Bolt USB-ontvanger komt, die voorin mijn desktop zit of dat er een andere oorzaak is...

Heb jij ook een Logitech MX Keys Combo for Business (Qwerty US)?

Vraag & Aanbod