Seagate Expansion Portable (2015) 5TB Zwart

Niet beschikbaar
Specificaties 5TB 2.5" HDD met USB 3.2(G1) - Bekijk alle specificaties

Seagate Expansion Portable (2015) 5TB Zwart Review

peter___ 26 september 2021, 456 views Product gekocht

Seagate Expansion Portable (2015) 5TB Zwart

Meerdere van deze Seagate Expansion(+) Portable Drive van 5TB draaien en ze werken goed. Ik heb ze beide voor €99 per stuk gekocht en minder dan €0,20 per GB is relatief goedkoop.

Pluspunten

• goedkoop (<€0,20/GB)
  • shuckbaar
  • zuiniger dan 3.5"
  • niet luid

Minpunten

• onzekerheid over of ze lang meegaan

Eentje die ik ruim een jaar heb vastliggen als backup / media hdd. Er wordt dus niet mee gereisd. Produceert amper geluid, wordt niet erg warm en krijgt iedere nacht honderden gigabytes te verwerken (schrijven voornamelijk).

De andere heb ik geshuckt en draait in een HPE ProLiant Gen.9 sff. Ik kon nergens vinden of dit zou werken, dus heb het maar geprobeerd. Er zit een los sata/usb bordje in, dus het is gewoon een sata-schijf. HPE servers kunnen wat moeilijk doen, maar deze pakte hij gewoon. De 900GB SAS schijven die ik hiervoor had geprobeerd werken misschien sneller, maar deze wordt niet warm. Voor snelheid gebruik ssd's, dus geen probleem. Verder was het even de vraag of het zou passen omdat de schijfjes vrij hoog zijn en bijvoorbeeld niet in (alle) laptops schijnen te passen. Het past precies!

Over Expansion vs Expansion +, volgens mij staat de + voor software die je erbij krijgt. Ik heb daar niet naar gekeken, de schijven direct geformatteerd naar LUKS/Ext4. Werkt overigens prima om zo je data te versleutelen (Linux).

Heb jij ook een Seagate Expansion Portable (2015) 5TB Zwart?

Als minpunt geef je onzekerheid over de levensduur aan. We zijn nu een jaar verder, heb je een update of ze nog naar behoren werken?
Van de zeven (vijf heb ik later tweedehands via V&A gekocht) die ik continue heb draaien is er nog geen eentje gestopt. Ze werken naar behoren.

[Reactie gewijzigd door peter___ op 28 augustus 2022 07:11]

Mooi om te horen, en bedankt voor de update!