LG RH80V5AV0Q

€ 689,-
Specificaties Warmtepompdroger met 8kg laadvermogen - Bekijk alle specificaties

LG RH80V5AV0Q Review

hrigteri 25 september 2021, laatste update op 26 september 2021, 480 views Product gekocht

LG RH80V5AV0Q

Gebruiksvriendelijke warmtepompdroger met een capaciteit van 8 KG van LG met ondersteuning via de LG app. Kan zowel op een afvoer aangesloten worden als werken met een (groot) water reservoir. Lees verder voor meer details.

Pluspunten

• 8 kg capaciteit
  • Gebruiksvriendelijk
  • Scherm met aanraakknoppen
  • App notificaties

Minpunten

• Prijzig
  • Melodietje (kan uit)

Energieverbruik Score: 5
Droogresultaat Score: 5
Deze LG warmtepomp droger heeft geen slang naar buiten nodig, maar wel gewoon een goed geventileerde ruimte. Geen afgesloten kast dus. Nou ja, kan wel, maar dat gaat je een hoger energieverbruik opleveren.
Geluid
Het melodietje als de droogcyclus klaar is, is erg uh... Aziatisch. Gelukkig kan het ook uit. Hoewel ik er inmiddels aan ben gewend en het nu wel ok vind, maar de eerste keer dat ik het hoorde was ik niet enthousiast.

Verder is de droger eigenlijk wel vrij stil. Hij blaast wel hard voor de luchtcirculatie, maar dat is op een klein afstandje maar beperkt hoorbaar. De droger is in ieder geval heel veel stiller dan de wasmachine.
Kleine ruimte
Wat ook duidelijk genoemd staat in de handleiding, maar voor wie de handleiding niet eens aanraakt: zet een droger niet in een klein kamertje - of zorg tenminste voor goede ventilatie. Zoals in de vorige paragraaf genoemd heeft de droger een goede luchtcirculatie nodig (elke droger..) en als de droger in een klein kamertje zou zetten waar de luchtvochtigheid snel oploopt, zal je een minder goed droogresultaat krijgen en dubbelop ook een hoger energieverbruik om toch zo droog mogelijk uit te komen.

"Gewoon op de afvoer, of met waterlade als reservoir"
Stofreservoir en zelfreinigend
Een van de belangrijkste voordelen van deze LG droger is de zelfreinigende functie. Veel drogers moet je filters schoonmaken en doen, en dat vrij regelmatig. Bij sommige drogers is dat gewoon ronduit veel werk. Deze LG hoef je eigenlijk alleen maar het stofreservoir dat voor in de droger zit eruit te pakken, open te klikken om leeg te maken en terugplaatsen. Super mega simpel en handeling van niets. De droger doet de rest gewoon zelf. Ideaal en gebruiksvriendelijk. Vergeet dat stofreservoir echter niet, want hij vult wel snel - vooral als je een viervoetig klein monstertje - met staart, hebt rondlopen die haren overal op achter laat.

"Stofreservoir - erin"

"Stofreservoir - eruit"
App
De droger heeft een mogelijke WiFi verbinding en daarmee kun je een app gebruiken, LG ThinQ. Veel huishoudelijke LG apparaten ondersteunen deze app, maar meestal is dat beperkt tot "diagnose". Dus ondersteuning bij storingen of zoiets. Deze droger kan echter echt met de app bedient worden. Het is wel wat beperkt, vooral handmatig op afstand uitzetten (waarom zou je dat willen?) of de notificatie krijgen dat de cyclus klaar is zijn de belangrijkste functies. Op afstand aanzetten kan wel, maar alleen vanuit de 'lege' startpositie. Wat ik daarmee bedoel is, als de droger draaide en je stop die - dan kan je daarna niet weer met de app het programma herstarten en moet je fysiek naar het apparaat zelf. Kleine beperking. Op afstand aanzetten van een droogcyclus die klaar staat, kan dus wel.

"App"

Persoonlijk vind ik de app ondersteuning vooral handig om de notificatie te krijgen dat de cyclus afgerond is, voor als je het (heel extreem blije) melodietje niet hebt gehoord.

Er is ook nog een "download programma"-functie, maar ik begrijp eigenlijk niet echt goed het nut. De standaard programma's voldoen meer dan prima en doen praktisch hetzelfde als de downloadbare programma's. Of ik heb iets niet goed begrepen.

"Download"
Verscheidenheid aan programma's
Er is een grote verscheidenheid aan te kiezen programma's. Van "gewoon" katoen, mix, delicaat (ondergoed), synthetisch tot ... etc. En daarnaast zijn er ook 2 simpele Koude Lucht en Warme Lucht programma's. Vooral de koude lucht is een interessante, omdat je dan toch gebruik kan maken van de mogelijkheid om de kattenharen van objecten te verminderen, terwijl het ding niet veel te heet wordt. Een kattenmand met plastic bodem of zoiets bijvoorbeeld. Werkt als een trein.

"Display met aanraakfunctionaliteit"
Er zit ook nog een grote draaiknop naast voor het kiezen van het programma.
Droogresultaat
Prima. Klaar. Afhankelijk van het programma (en dus vooral: afhankelijk van welk materiaal je in de droger doet) is het droog, klam of vochtig. 'Kastdroog' is ook echt serieus kast droog. Strijkdroog zou ik misschien als iets te droog omschrijven, misschien dan toch nog even de watersprayer er bij pakken - als nodig.
Vochtsensor
Regelmatig heb ik dat programma's nog korter duren dan ingesteld. De automagische vochtsensor doet goed zn werk. Droogresultaat is zoals verwacht, zie vorige paragraaf :)
Energieverbruik
Bij optimale condities, grote open en/of goed geventileerde opstelplek, verbruikt de droger niet extreem veel. Deze droger heeft energieklasse A++ (ik zag een paar plekken waar klasse E onterecht genoemd werd). Er zit wel een aanzienlijk energieverbruik in welk programma je gebruikt, dus vindt je dat heel belangrijk let dan op dat je de eco programma's gebruikt.
Stapelbaar en design
Ik heb een wasmachine van een ander merk, dus die heeft een ander ontwerp, maar heb je een LG wasmachine en deze droger dan zul je een vergelijkbaar design hebben en als je ze stapelt natuurlijk een prachtig resultaat. Ik heb beide machines naast elkaar onder een schuin dak staan, dus niet gestapeld - ben er ook niet zeker van dat je 2 merken door elkaar heen .
Tja. simpelweg: top apparaat.

Heb jij ook een LG RH80V5AV0Q?

Can you not re-program the "melody" to play an alternative "melody", e.g. Afro Blue by Mongo Santamaria (the Cal Tjader version) or, as you mention the app has a "possible" wi-fi connection, your music library on "Songs - Shuffle"?
Not that I know. It's not a Tesla :D
You can turn off all sounds easily though, which might be the prefered solution anyway for if you want to do drying runs during night.
No, not cheap. Perhaps better the Tesla and then hang the laundry outside the windows with the windows being the pegs. Driving around will achieve the "tumble dryer" effect.