Apple iPad (2021) Wi-Fi 64GB Grijs

€ 366,89
Specificaties 10,2" • 2160x1620 • 64GB • iPadOS 15 - Bekijk alle specificaties

Apple iPad (2021) Wi-Fi 64GB Grijs Review

devvy 25 september 2021, laatste update op 6 december 2021, 2.840 views Product gekocht

Apple iPad (2021) Wi-Fi 64GB Grijs

Prima basis iPad die alles doet wat een iPad moet doen.

Pluspunten

• Snelheid
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• Schermreflectie
  • 3GB RAM

Ik besloot deze te kopen op launchday omdat mijn ervaring met het vorige model was dat de prijs weinig zakt door het jaar heen, dus wachten heeft wat dat betreft weinig zin.
Vervangt mijn 5.5 jaar oude iPad Air2, die het al die tijd meer dan uitstekend heeft gedaan. Ik verwacht niet dat deze iPad net zo lang mee zal gaan, ik zie het meer als een tussenoplossing zolang iPadOS nog niet geschikt is als volledige laptopvervanger. Op dit moment is de prijs van de pro iPad voor mij echt veel te duur voor wat ik er mee kan doen, en de air4 is wat mij betreft wel een stuk luxer dan de basis iPad, maar kwa performance ligt het dicht tegen elkaar terwijl je toch veel meer betaalt. Ergens is het triest dat er maar 3GB RAM in zit (de Air2 had al 2GB), maar de Air4 schiet wat dat betreft ook niet echt op.

De lightning connector is voor mij een pré, omdat ik een kabeltje heb lopen vanaf mijn digitale piano die ik zowel met mijn iPhone 11 en de iPad gebruik. Voor de muziek apps (NanoStudio2, Garageband) is het ook fijn dat er nog een headphone poort op zit(!)

Hoewel de air2 nog functioneerde, wist ik niet of ik het er nog een jaar mee zou uithouden. Verder wilde ik ook pencil support hebben.
Nu is het grote verschil tussen de iPad 9 en de Air 2 het scherm. Die van de Air2 is gelamineerd wat tot een dunnere iPad leidt en minder reflecties in het scherm. Dat laatste is merkbaar, maar niet onoverkomelijk. De dikte valt wat mij betreft wel mee en de "gap" tussen glas en scherm valt me ook niet zo op. Wel heeft de iPad 9 (of in ieder geval mijn exemplaar) een veel betere uniformity dan de Air2. Die had al vanaf het begin aan de randen een wat lichter beeld wat door de jaren heen volgens mij alleen maar erger is geworden. Wat dat betreft ervaar ik het scherm van de iPad 9 als 'perfect', net als dat van mijn iPhone 11 (de SE 2016 die ik ervoor had, had ook geen uniforme helderheid).

De ervaring is precies hetzelfde als de Air2, behalve de snelheid natuurlijk. De pencil werkt prima; ik heb ook op pro iPads met de pencil 2 gewerkt en die ervaring is zondermeer beter, maar dit is ook gewoon goed.

Het leuke is dat ik nu ook geen lader meer hoef te kopen voor de iPhone 11, er zit een 20W blok bij.

Kortom, het gevreesde scherm valt me tot op heden erg mee en voor de rest is het geen spannend product dat gewoon doet wat het moet doen met zo te voelen de verwachte Apple kwaliteit.

Ik weet nog goed dat ik mijn eerste iPad kocht, een iPad2. Dat was wel even een andere ervaring dan bij deze iPad 9, en ergens hoop je toch nog op een moment waarop Apple het weer een beetje bijzonder maakt. De current lineup is wat dat betreft vooral veel van ongeveer hetzelfde. Misschien kan dat ook niet anders.

Update 2021-12-06
Inmiddels hebben we de iPad 9 een paar maanden in bezit. Mijn conclusie: ik had de overstap eerder moeten maken, vooral vanwege de Pencil. Het is geweldig om rustig op de bank ideetjes uit te werken. De Pencil 1 is wel wat te glad, dus ik heb er een stukje Ducttape om gedaan voor de grip.
Het laden van de Pencil ziet er vreemd uit, maar werkt in de praktijk eigenlijk prima. Het is fijn dat je de Pencil niet apart aan de lader hoeft te hangen.
Het niet-gelamineerde scherm is voor mij nu echt een non-issue.
Verder werkt het apparaat uitstekend en de batterijduur is helemaal goed.

Heb jij ook een Apple iPad (2021) Wi-Fi 64GB Grijs?

Bedankt voor je interessante recensie.

Ik vermoed dat de iPad Air 4 eigenlijk volledig aan je wensen zou hebben voldaan, maar het gaat toch om 'n kleine € 200 prijsverschil. Dat is 'n behoorlijk bedrag natuurlijk. Qua prestaties ligt er tussen de A13 en A14 chips weinig verschil, maar de Air komt vooral qua overige hardware 'n heel stuk dichterbij de Pro. Het betere beeldscherm met laminatie, DCI-P3 kleur en antireflectie coating, de betere speakers en camera, Pencil 2 en Magic Keyboard ondersteuning, maar vooral de USB-C poort is erg nuttig. De iPad 9 kan weliswaar randapparatuur verbinden via Lightning, maar dat vereist een verloopstukje en extra voeding. Aan de andere kant heeft de iPad 9 wel de nieuwe ultragroothoekcamera aan de voorkant met Middelpunt.

Het blijft natuurlijk een afweging welke prioriteiten en belangen je stelt. De vergelijkingstabel op Apple's website is hier wel handig bij.
En bij de 200 euro prijsverschil komt ook nog de duurdere pencil 2. Plus dat ik een extra verloopje nodig zou hebben voor de piano. Voor dat geld kan je weer andere dingen doen, of je "spaart" het geld gewoon voor de volgende iPad.
Als je de Air4 overweegt kan je beter even wachten tot de volgende Air wordt aangekondigd, als het goed is binnenkort.

Toevallig vandaag onverwachts de frontcamera nodig gehad, en die is heel behoorlijk. Daar heb je idd meer aan dan aan een goede back camera die je nooit gebruikt.

[Reactie gewijzigd door devvy op 27 september 2021 21:53]

Scherm reflexie en geen laminated scherm(nu hangt het glas een aantal mm boven het LCD)
Heb ik besloten de Air2 niet te vervangen, die hier in huis slingert. Beeld, geluid niet update waardig.
Alles draait iets vlotter met de nieuwste iPad, maar de Air2 kan nog wel jaartje mee op iPadOS15
Als je met de Air2 nog uit de voeten kunt, is het zondermeer 't beste om gewoon te wachten.
Nu na een paar dagen gebruik wil ik zelf echt niet meer terug. Vanmiddag een teams call gehad, en wat heerlijk is dat Centerstage zeg.
En na 5.5 jaar!!! was de batterij van de Air2 ook wel ietsje minder geworden :)
De iPad 9 is ongeveer 3x zo snel als de Air2, en dat merk je overal. Ik ben iig erg tevreden, veel meer dan ik van tevoren verwachtte eigenlijk.
En na 5.5 jaar!!! was de batterij van de Air2 ook wel ietsje minder geworden :)
Voor de huis tuin en keuken dingen wel ja. Heb ook nog een Pro (2017) zakelijk