Samsung Syncmaster 2443NW Zwart Review

Hoite 10 september 2010, 1.536 views

Samsung Syncmaster 2443NW Zwart

Pluspunten

• Dunne randen

Minpunten

• Geen DVI

Ik heb deze monitor inmiddels ruim 2 jaar en ik vond het hoog tijd om er een review over te schrijven.
Ik heb deze monitor gekocht om bij mijn huidige en nog oudere HP vs19b te gebruiken.
De Samsung is nu mijn hoofdmonitor en de HP mijn 2e.

Featureset

Je hebt de monitor opgehaald en de nodige tape van de doos gestript en wat kom je tegen?
- Piepschuim
- De monitor
- De Voet
- Een stroomkabel
- Een VGA kabel
- Een zakje met boekjes en een CD (nooit opengemaakt)

De monitor beschikt over (helaas) alleen een VGA aansluiting.
Dit is het grootste nadeel aan dit scherm. Een Digitaal (DVI) scherm kijkt veel rustiger en ziet er beter uit.
Het scherm is mooi groot en heeft dunne randen, wat het een mooi scherm maakt.
Het scherm heeft geen fysieke knoppen maar een touchgedeelte in de rand.
Het standbylampje is blauw en knippert als hij in standby staat. Dit kan helaas niet uit.

Kleurweergave

De kleurweergave is prima op het eerste gezicht, maar ik heb helaas geen tools om hem goed te kalibreren.
Het instellen van een kleurenschema is wel een vereiste, onder andere omdat Photoshop anders bij elke opstart zeurt dat het kleurenschema invalid is en dat er een standaard wordt gebruikt, wat de resultaten niet echt ten goede komt.

Het enige vergelijkingsmateriaal dat ik hier heb is mijn 2e monitor, de HP vs19b.
Ik vind de kleuren op dat scherm echt mooier, maar dat komt misschien ook omdat dat scherm wel een glossy laag heeft en deze niet.

Contrast en Helderheid

De helderheid is en het contrast is gewoon goed, niet te weinig, wel heb ik de helderheid altijd op 100(maximaal) staan. Zet ik dat lager dan wordt het wel te donker,
Er staan al enkele presets in die ik soms gebruik als ik ’s nachts achter de computer zit.
Hiermee kan je de helderheid wat lager zetten.
De monitor heeft ook dynamisch contrast, maar eerlijk gezegd zie ik het verschil niet tussen het aan of uit zetten van deze functie.

Ghosting
Ben je een hardcore (FPS) gamer? Neem deze monitor dan niet, maar geef iets meer geld uit aan een scherm dat WEL een digitale aansluiting heeft.
Ik heb hier een paar potten quake op gespeeld en dan ga je toch wel merken dat dit scherm een beperkende factor is.
Ik ben sinds een paar jaar niet echt meer een gamer te noemen, dus zelf heb ik hier geen last van.

Pixeldefecten

Na ruim een half jaar ging er bij mij 1 pixel stuk, deze is altijd zwart. alhoewel de pixel precies in het midden zit en 5 centimeter boven de onderrand heb ik er eigenlijk geen last van.
Ik heb voor het schrijven van deze review de pixel weer moeten opzoeken zegmaar.

Bouwkwaliteit en afwerking
De bouwkwaliteit en afwerking is opzich wel goed, maar na een tijd is bij mij de onderrand wat los gaan zitten, zodat je het gedeelte waar het samsung logo op staat een beetje naar je toe kan trekken, hier zit nu ook een bende zooi in.
Of dat een fout van de fabrikant is betwijfel ik, want deze monitor is al 2 keer meegegaan naar Campzone, dus ik verwacht eigenlijk dat dit een gevalletje user-abuse is met het vervoeren.

Vormgeving

De vormgeving is goed, hoewel meningen verschillen denk ik dat iedereen dit wel een mooie monitor vind, dit zijn de laatste types van samsung waar ze de strakke vierkante designs aanhielden, die ik mooier vind dan de nieuwere rondere designs.
De randen zijn dun, wat multimonitoren ook een stuk mooier maakt.
Het lampje is een blauw lampje wat helaas niet uit kan in standbystand. De monitor staat in mijn slaapkamer, dus elke avond als ik van mijn bureaustoel richting bed verhuis moet ik niet vergeten de monitor fysiek uit te drukken.
Het lampje stoort namelijk nogal ’s nachts omdat het knippert met een interval van precies een seconde.

Ik heb voor deze monitor toendertijd 150 euro betaald, inclusief personeelskortingen en andere acties.
Dus de prijs was in mijn geval zeer goed te noemen.

Algemene beoordeling

Voor mijn gebruik volstaat deze monitor perfect.
Ik ben geen kleurpurist of fotograaf dus of de kleurinstellingen precies goed staan interreseert me niet zoveel, zolang groen maar groen blijft.
De monitor was voor mij een mooie overgang, want ik was een enkele monitor van 1280*1024 gewend, en als je dan opeens 1920*1200 extra pixels hebt is dat een welkome aanvulling ;)

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 2443NW Zwart?

De 2443 BW had toch wel een DVI aansluiting, of was die er toen nog niet? Wellicht een betere keuze geweest. Ik vind het design ook erg solide, mooier als die van tegenwoordig. En dat het een mat scherm is werkt wel fijn, ook als zijn de kleuren wat minder fel/levendig. Heb zelf wel een glossy scherm.

Verder leuke review niet te uitgebreid maar leest wel goed weg,

@ hieronder ja dan snap ik het uiteraard :P

[Reactie gewijzigd door dewil1990 op 10 september 2010 15:24]

De 2443BW was inderdaad een betere keuze geweest, maar voor mij 100 euro duurder,
Als de winkel waar je werkt toevallig een actie heeft met 20 procent korting op alle monitoren en daar bovenop ook nog personeelskorting, dan is de keuze snel gemaakt. (imo)