Google Nest Doorbell (batterij) Review

Lord_TTestpanel 23 september 2021, laatste update op 28 september 2021, 1.211 views Testpanel

Google Nest Doorbell (batterij)

Dit is een prima deurbel, stap omhoog van mijn vorige deurbel (Eken V5). Doet wat die moet doen, makkelijk te installeren en handig in combinatie met een Google nest hub.

Pluspunten

• Beeld kwaliteit
  • Installatie
  • Meldingen
  • Combinatie met andere Google producten

Minpunten

• Duur

Kwaliteit Score: 4
Google deurbel

Gewonnen hier op Tweakers, onder voorwaarde van het schrijven van deze uitgebreide review. Deze deurbel heb ik voornamelijk vergeleken met mijn oude deurbel.

Inhoudsopgave

• Ondersteuning fabrikant
  • Meldingen
  • Installatie

Algemene beoordeling

Om maar te beginnen met de conclusie: …..
Prima ding, stap omhoog van mijn vorige deurbel (Eken V5). Doet wat die moet doen, makkelijk te installeren en handig in combinatie met een Google nest hub.

Kwaliteit

De beeld kwaliteit is prima! Ik kan zowel overdag als ’s avonds prima via de deurbel iemand zien. Het beeld is breed en hoog.

Zie foto stream op Google nest hub.

Gebruiksgemak

Het gebruik is erg gemakkelijk! Zeker in combinatie met een Google Hub ( “Hey Google stream voordeur” bijvoorbeeld). Op de telefoon krijg je keurig meldingen, er is in Android in de Google Home app veel in te stellen en ik ben tevreden.

Featureset

Video eigenschappen
  • Video HD 960 * 1280 met 30 fps
  • live weergave
  • Infrarood
  • HDR
  • H.264
Overig van belang:
  • tot 3 uur terugkijken (gratis)
  • tot 30 dagen terugkijken (met abonnement)
  • Automatische beveiligingsupdates
  • TLS / SSL met 128-bit AES
  • werkt op batterij of op bestaande deurbel aansluiting
  • herkenning van personen, dieren en auto’s bijvoorbeeld
  • integratie met andere Google Home smart devices (Google Nest Hub / Nest mini etc)

Op het moment van schrijven is die €199,- Dit is aan de prijzige kant, zeker aangezien je eigenlijk het abonnement erbij wilt. Dit abonnement is €5 per maand of €50 per jaar. Met behulp van dit abonnement kun je 30 dagen terugkijken in plaats van 3 uur.
De vergelijking met Ring is uiteraard snel gemaakt en Ring biedt voor ongeveer dezelfde prijs (€199 bij Ring zelf) een versie aan die op bepaalde aspecten beter scoort (Ring video doorbell 4 heeft 1080p, iets grotere kijkhoek), waar de Google deurbel duidelijk een andere aspect ratio (3:4 in plaats van de standaard 16:9) gebruikt en herkenning van personen en pakketjes biedt.

Ondersteuning fabrikant

Deze heb ik niet nodig gehad. De enige hulp, die ik me kan voorstellen is dat mensen de installatie niet op orde krijgen of problemen hebben met de kwaliteit van de wifi.

Meldingen

De deurbel gaat! Dit krijg je direct op de mechanische bel te horen en op de telefoon lijkt er een vertraging in te zitten van misschien 5 seconden. Ik heb hier in de instellingen van Android een aparte ringtone voor aangezet, zodat die duidelijk anders is van alle andere geluiden. Dit werkt onder MIUI 12.5.4 onder instellingen -> meldingen en controlecentrum -> App-meldingen -> Home -> Meldingen als er op de deurbel wordt gedrukt.

Overige meldingen die je kan instellen:
- Personen die langslopen
- Auto’s die langsrijden
- Pakketten
- Dieren
Op dezelfde plek als bij het geluid instellen, zit ook de instelling

Zone instellen! Als je gebruik maakt van een zone, kan je instellen dat je van die zone meldingen wel of niet wilt krijgen. Dus heb ik momenteel ingesteld dat je alleen van personen in de voortuin meldingen wil, maar niet van mensen die over de stoep voor het huis lopen. Dit scheelt enorm in het aantal meldingen.

Meldingen op meerdere apparaten! Inmiddels heb ik zelf een Google nest hub en Google nest mini aangeschaft. Hierop komt ook een deurbel melding! Op de hub kan ik ook de video van de deurbel streamen.

Als ik dit vergelijk met mijn vorige deurbel (Eken V5) dan zat daar soms een gigantische vertraging op en kreeg ik de meldingen soms pas minuten later! Dan zijn de personen aan de deur echter allang weggelopen. Daarnaast had ik op de Eken enorm veel false positives (laagstaande zon die precies in de camera scheen, een struik die bewoog en de camera triggerde), deze heb ik op de Google deurbel nog niet gehad.

Installatie

Om het heel simpel te zeggen, als ik het kan moet vrijwel iedereen het kunnen 😊
In eerste instantie zit er best wat materiaal in de verpakking:

- Beugeltje om het onder een hoek te monteren
- Montage houder zelf
- Schroeven
- Rubbertjes voor als het op een buitenmuur komt (oneffen vlak)
- Stroomkabeltje
- USB – C kabel
- Deurbel
- 3 zeer beperkte documentjes (1 blauwe met QR code die je nodig hebt)

Zie foto onderdelen

Dit laatste genoemde documentje (blauw met de QR code) is een ultra beperkte Quick start guide. Daarop staat in feite: sluit je deurbel op de USB-C kabel aan en voeg in je Home-app een nieuw apparaat toe. Scan de QR code en op je telefoon krijg je de gehele installatie procedure!

Bij mij zit die niet in de muur, maar in de deurpost op de plek van de oude deurbel. Lelijk natuurlijk dat de oude deurbel een ander formaat had, je gaatjes gaat zien en de verf eronder anders verkleurd is. Maar daar kan Google niets aan doen. Bij stap 2 ofzo in de home app, krijg je een video van ongeveer 4 minuten, die ik denk ik 2x heb gekeken. Dit had niet gehoeven achteraf, want door volgende te klikken kreeg je de stappen ook te zien als plaatjes met tekst.
Tip: voor het boren in hout (gaatjes voor de schroeven) heb ik een houtboortje maat 4 gebruikt. Ze noemen zelf alleen maat 6 voor het boren in beton met de plugjes.

Het lastigste was het verbinden met het netwerk. Dit moet je binnen al gedaan hebben (zo ongeveer stap 3 van de installatie: verbindt met het lokale netwerk en haal een update binnen, ging automatisch). Buiten is de ontvangst echt minder en daar had die moeite mee. Ook dit ligt niet aan Google. De oplossing was ook lokaal op het modem de wifi aan te zetten (naast de access points van KPN).

Het andere (voor een leek onhandige) was het verbinden van de bestaande stroomdraden met het meegeleverde kabeltje. Dit kabeltje heeft 2 klipjes, die bij mij het in ieder geval niet het gewenste deden. Dit heb ik opgelost, door de kabeltjes + klipjes met de open kant omhoog te richten, waardoor ze er niet door zwaartekracht uitvallen ofzo. Daar komt bij kijken dat er geen uitsparing is gemaakt voor de klipjes. Je moet het gat in het hout waar de deurbel stroomdraden uitkomt, dus groter maken om ruimte te hebben voor die klipjes.

De eerste beelden zijn goed! De mechanische bel (ouderwets geluid) moest ik nog wel even zoeken in de software. Dit zit onder Deurbel -> Instellingen voor Voordeur (zo heb ik hem genoemd) -> Deurbel -> Geluid van binnenbel aanzetten!

Het resultaat:
Zie foto deurbel.

Heb jij ook een Google Nest Doorbell (batterij)?

Vraag & Aanbod

welke bel trafo gebruik je?
Dit is een trafo die al in het huis geplaatst was, toen ik het kocht. Dus type nummers enzo heb ik niet. Wel heb ik een fotootje gemaakt ervan volgens mij. (zie laatste fotootje bij review, kon hem hier niet linken)

de eisen van Google:
Dus de spanning moet zijn: 12 tot 24 V AC (Europa) met een stroom: 8 tot 40 VA (Europa)

[Reactie gewijzigd door Lord_T op 24 september 2021 09:10]

Hi.
Ik heb geprobeerd om de oude bel/gong aan de praat te krijgen, maar dit is mij nog niet gelukt.
Heb jij nog iets aangepastb aan jouw bestaandevmechanisme bel? Welk type heb jij?

Dank voor je redactie
Ik heb niets aangepast, maar ik heb een of ander stokoud systeem (voor oude mensen lijkt het wel) die werkte na aanpassen instellingen.

Tja.die had ik reeds gevonden, maar geluid (simpele ring) ging niet over. Was benieuwd welke type gong wel op het systeem werkte