1 review

Canon Pixma G550

€ 229,-
Specificaties Inkjet printer (Kleur) met WiFi - Bekijk alle specificaties

Canon Pixma G550 Review

Tarquin 22 september 2021, laatste update op 28 september 2021, 6.278 views Product gekocht

Canon Pixma G550

Dit is een fotoprinter van een nieuwe generatie. Hij is volledig gericht op foto's afdrukken voor een lage prijs. De printer komt met 6 grote, navulbare inktanks. Alle inkten zijn foto-inkten. Echt een alternatief voor foto's.

Pluspunten

• 6 foto inkten
  • fotokwaliteit
  • Voor de serieuze hobby-fotograaf

Minpunten

• één papierhouder en geen duplex
  • is de inkt houdbaar? Tijd zal het leren
  • Geen allround printer

Inktverbruik Score: 5
Drivers en stabiliteit Score: 5
Afdrukkwaliteit Score: 5
Afdruksnelheid Score: 2

Achtergrond

Ik ben al een tijd op zoek om mijn fotografie door te trekken tot afdrukken.
Tot op heden deed ik dat via een online service met goede kwaliteit.
Toch bleef ik kijken naar een leuke fotoprinter.

In mei 2021 kwam de Canon Pixma G500 serie uit.
Dit is een nieuwe generatie fotoprinter.

Wat is nieuw?

Er zijn meerdere soorten fotoprinters:
Professionele met véél inktkleuren
Refillable do-it-all printers (Epson Ecotank)
Budget - leuke resultaten maar de inkt is duurder dan goud

Nieuw is dat de Canon G500 serie een andere keuze maakt dan voor de hand ligt.
De printer is duidelijk geïnspireerd door de Epson EcoTank T8500 serie, maar maakt een heel andere keuze.
Net als de Epson heeft hij 6 zeer grote inktreservoirs die voor niet al teveel geld hervulbaar zijn.
Bij Epson is de gedachte:
  • Je hebt navulbare inkttanks
  • dus deze printer gaat véél printen
  • dus deze printer moet al het printwerk aankunnen
De Canon heeft dezelfde 6 inkttanks en volgt deze lijn:
  • Je hebt waarschijnlijk al een printer in huis
  • Je koopt deze printer voor foto's zonder cardridge-stress
  • Dus laten we ons 100% focussen op foto's.
Je ziet het verschil aan drie dingen.
1. Features weglaten: De Canon G550/G650 heeft geen duplex aan boord, geen extra papierlade, geen kaartlezer, geen kleurenscherm.
2. De G550 ruilt de pigment-inkt (die voor documenten gebruikt wordt) voor een extra foto-inkt: Rood.
3. De lage prijs. €209 voor een kwaliteit-fotoprinter met 6 inkttanks.

Omdat je waarschijnlijk al een goede tekstprinter met dubbelzijdig afdrukken in huis hebt, voegt de Canon niet nogmaals toe wat je al hebt (dubbelzijdig afdrukken, tekst-inkt), maar laat zoveel mogelijk weg om een betaalbare fotoprinter te zijn.
De Epson EcoTank 8500 / 8550
Als je een fotoprinter zoekt met navulbare tanks, kom je ook bij Epson.
Hier zijn duidelijk andere keuzes gemaakt. De printer kan alles en is uitstekend geschikt als all-round printer.
Eén van zijn 6 inkten is uiteraard voor documenten (dus 5 foto-pigmenten). En hij kost 3x zoveel als de Canon.

Dat onderstreept nog eens hoe Canon niet heeft geprobeerd een kopie van de ET8500 te maken.
Ze hebben een iets hogere fotokwaliteit neergezet voor een véél lagere prijs.

Uitpakken&installatie

De printer komt in een mooie doos met helaas piepschuim in plaats van karton.
Er worden 6 volle flessen inkt geleverd, evenals twee printkoppen. Elke kop verzorgt 3 inkt-soorten. De koppen zijn gelabelled met L en R.
Er is wat plastic te verwijderen, installatie te doen en inkt te laden. Het is aan te raden om de handleiding hiervoor te lezen, en dat zeg ik niet snel.

Gebruik

Je moet het juiste papier laden en instellen.
De printer kan vervolgens weigeren als hij een afdrukopdracht krijgt voor een verkeerd formaat.

De printer werkt driverless. Hij doet het zonder software installatie onder Windows, Linux, Android en iPhone. Ik heb ze allemaal geprobeerd. De kwaliteit van de afdrukken is hetzelfde. Puntje onder Linux is dat de instellingen over papierformaat e.d. net iets minder handig en gelikt zijn dan onder Windows.
Leuk is dat de printer geen kaartlezer heeft maar dus wel probleemloos van mobieltjes en tablets kan afdrukken.

Een volledige A4 print in HQ kost 4:40. Dat is uitstekend voor thuis.
Een 10x15 of 13x18 gaat uiteraard veel sneller.

Kwaliteit

Levert de printer fotokwaliteit tegen een lage prijs?

Voor mij is dit belangrijk. Ik zoek geen printer voor 'een leuke afdruk' als ik nog steeds naar een fotocentrale moet als ik iets aan de muur wil hangen.
Om de aanschaf van printer te rechtvaardigen moet hij een fotocentrale vervangen - zo niet, dan kan ik net zo goed foto's online bestellen.
Test-methode
Om de kwaliteit te testen heb ik een aantal test-foto's op maximaal (A4) formaat afgedrukt via Profotonet.nl en op deze printer.
Deze test kostte me €20 aan afdrukken, dus zeg niet dat ik de kwaliteit niet serieus neem.

Ik heb mijn buurman (die fotograaf is geweest in de filmtijd en nu schilder) gevraagd voor een objectieve blik.
Ik heb mijn dochter gevraagd voor een eerste indruk.
Kosten:
Profotonet: €2,50 per afdruk, €4,50 verzendkosten en een dag wachttijd.
Canon printer: €0,50 per afdruk en 5 minuten wachttijd.
Papier en ICC profiles
Ik heb de printer getest met Canon PP-201 foto papier (glanzend) en met het huismerk van 123ink (glanzend en budget-mat).
Ik heb de printer overeenkomstig ingesteld op de papiersoort.
Ik zie geen verschil in de afdrukken.
Ik heb geen ICC profiles toegepast.

Kwaliteit afdruk

Ik heb een indruk-foto gemaakt van 4 afdrukken bij elkaar. Dit is niet om de kwaliteit te vergelijken, maar om een indruk te geven van hoe ik de printer getest heb.
Dit is een test-foto van https://www.northlight-images.co.uk/ , een Engelsman én een printer-nerd. Dan weet je dat het technisch goed zit.

Wij keken een half uur lang naar huidtinten, aardbeien, scherpte, algemene indruk, en scherpte.
Eerste indruk: De afdrukken zijn identiek en perfect.
De huidtinten zijn goed.
Als je gaat zoeken naar verschillen:
Sommige details lijken iets scherper op de Canon.
De Canon heeft een iets warmere tint. Als je echt verschil moet vinden, noem je dit.
Ik denk dat dit komt door (1) de rode inkt en (2) dat de afstelling van de printer of driver het contrast en de warmte iets aanzet: Warme tinten zijn gewoon hipper tegenwoordig.

Conclusie:
Kun je iemand deze afdruk in handen geven en spreken over een foto: Ja. Zonder aarzeling. Dit is fotokwaliteit. Een afdruk uit deze printer is echt als een foto.
Als je verschil wilt zoeken ga je óf naar pixels kijken, of twee afdrukken naast elkaar leggen.

Fotokwaliteit: Gehaald.

Wat kan-ie

• Afdrukken, randloos tot A4. Klaar terwijl u wacht.
  • Hij maakt prints van fotokwaliteit.
  • De prints kosten ongeveer zoveel als het papier, dus een vijfde van de kosten van een fotocentrale.
  • Afdrukken zonder inkt-zorgen: ja.
  • Het is een werkpaard. Deze printer zou eigenlijk wekelijks moeten afdrukken.
  • Voor de foto-enthousiast voor wie de hobby doorgaat tot en met afdrukken: Ideaal.

Wat kan ie minder

• Geen pigment-inkt. De Dye-inkt is schijnbaar minder lang houdbaar.
  • Hij gebruikt Chromalife 100 inkt, en geen Chromalife 100+. Die laatste schijnt nog langer houdbaar te zijn. Dat is jammer, want ze hadden de printer ook hiervoor geschikt kunnen maken.
  • Het is geen gallerie-printer. Je maakt hier geen prints mee die mensen kunnen verkopen.
  • Geen A3. A4 is het maximum.
  • Mogelijk faden van inkt onder invloed van licht, vocht en tijd. Dat is een eigenschap van alle dye-inkten.
  • Schakelen tussen verschillende papiersoorten kost tijd en handmatige instellingen.
  • All-round printer. Hij doet geen dubbelzijdige afdrukken en heeft geen kaartlezer en om alleen een brief te drukken moet je papier wisselen. Deze is bedoeld voor mensen die al een printer hebben.
  • Zwart-wit afdrukken. Zien er goed uit maar bedenk dat de printer alleen Zwart en Grijs heeft om alle tinten te krijgen.

Onderhoud / levensduur

Een printer met zulke grote inkttanks is bedoeld voor een lange levensduur.
Je ziet dat aan het ontwerp.
Er is een vervangbare Maintenance Cardridge. Hierin worden de printkoppen gereinigd. De status van deze cardridge wordt bijgehouden vergelijkbaar met de inktniveaus.
De printkoppen zijn vervangbaar. Ze zijn gebaseerd op standaard inkjet-printkoppen, maar met een connectie aan de bovenkant voor de inkt, in plaats van een reservoir.
Er zijn uitgebreide onderhouds-programma's:
Ja, de 'maintenance cardridge' is vervangbaar, en de status wordt ook door de software bijgehouden!

Een indruk van de onderhoudbaarheid van de printer:
De 2 printkoppen zijn vervangbaar; het ontwerp is net als een printcardridge, met een slangaansluiting in plaats van een reservoir.
Er zitten onderhoudsprogramma's in de printer voor:
  • Controle spuitopeningen
  • Reiniging
  • Diepte-reiniging
  • Inktvervanging
  • Uitlijning Printkop (automatisch)
  • Uitlijnwaarde Printkop afdrukken
  • Reiniging Rollen
  • Reiniging onderste plaat

Dye vs pigment inkt

Volgens de videos van printer-nerd Keith Cooper is de dye niet zonder meer beter dan de pigment of omgekeerd. Dye inkt geeft vaak helderder resultaten, pigment-ink is langer houdbaar; de één is beter in dit en de ander wat beter in dat.

Kijk lekker de video en bedenk: In dit prijssegment is er helemaal geen Pigment printer te koop. Een Pigment-ink printer is 4x zo duur en als je deze video kijkt, niet 4x zo goed:

Ik raad deze printer aan iedereen aan die al langer zoekt naar een kwaliteit-fotoprinter, maar twijfelt over de aanschafprijs.
Als je bovendien voelt dat je met cardridges óf te weinig print, óf teveel betaalt, heb je hiermee de juiste printer.

Als je een professionele fotograaf bent die zelf duurzame verkoopbare afdrukken wil maken die ook onder een vergrootglas nog voor fotoafdrukken door moeten gaan, heb je al lang die Canon Pro printer staan.

Maar als de aanschafprijs een issue is, dan krijg je hier de kwaliteit van €600-€700 voor 1/3e van de prijs.
Wel ga ik er dan vanuit dat je al een office-printer in huis hebt, want om de prijs te bereiken is alles weggelaten wat een allround-printer kan.

Heb jij ook een Canon Pixma G550?

Leuk om te lezen, had jouw topic hierover al een paar keer gezien. Ik zit ook te kijken naar een printer puur voor fotogebruik thuis, om zo leuke foto’s aan de muur te hebben èn die van tijd tot tijd ook weer door te kunnen wisselen. De drempel moet dus laag zijn. Jouw review heeft mij overgehaald om mij verder te verdiepen in deze Canon!

[Reactie gewijzigd door Trenchdog op 23 september 2021 13:27]

Goed om te horen!
Ik kreeg al feedback dat Canon printers sowieso goed zijn in foto's. Zo zijn de 5-inkten printers ook al heel goed.
Wat ik sterk vind aan deze printer is dat hij nog meer foto-inkt toevoegt én goedkoper / betaalbaar is. Het is makkelijk om een betere printer te maken met een hogere prijs - vooral de focus op afdrukkwaliteit, voor dit geld is de verrassing.
Mooie review. Leuk om te zien dat inkttanks ook hun weg vinden in foto printers. Ik gebruik al enige tijd een Epson EcoTank als office werkpaard en wat scheelt het als je niet over elke print hoeft na te denken omdat die cartridges zo verschrikkelijk duur zijn.
Dank voor je review !
Ik had deze printer al in mijn vizier, en dankzij jouw review word ik nu bevestigd in mijn verwachtingen van deze printer, zowel vwb kwaliteit als functionaliteit.
Ik heb nog twee punten van twijfel :
- misschien komt er over niet al te lange tijd een A3(+)-versie. Daar zou ik nog wel even op willen wachten
- is deze printer goed bestand tegen indrogen / 'clogging' ? Zojuist een Epson fotoprint met één ingedroogd, niet weer werkend te krijgen geel kanaaltje in de spuitkop weggegooid 😟
Goed punt!
Clogging: Ik heb iets toegevoegd over de onderhoudbaarheid. Er zijn 2 reinigingsprogramma's voor de inktkoppen en de koppen zijn vervangbaar - gebaseerd op inktjet-cardridges.

A3, daar heb ik ook over gespeculeerd.

Je kunt het ontwerp van deze printer doortrekken en hem ietsje breder maken - en je hebt een A3 printer.

Deze printer is volgens mij echt bewust neergezet op een bepaald 'prijspunt'. Door het weglaten van features wordt hij goedkoper, maar ook duidelijk geen bedreiging voor duurdere printers.

Het kan dat Canon 'A3' ziet als een professionele feature en niet zijn eigen duurdere printers wil kanibaliseren - of misschien hebben ze een niche van goedkope 6-inkt-ecotank printers ontdekt en komen er méér.

Mijn gedachte: A4 staat ook goed aan de muur. A4 kun je ook aan mensen meegeven, het past in een normaal fotolijstje. A4 past nog op een bureau of kastje.
A3 is een kleine poster. Daar moet je echt ruimte voor maken. Als ik écht een mooie foto heb, kan ik die paar euro voor een foto-afdruk ook wel betalen. Dan heb ik ook meteen de optie groter dan A3.

[Reactie gewijzigd door Tarquin op 28 september 2021 09:54]

Ik ben toch voor een kleuren laser gegaan. Was een tijd terug voor 149 bij 123inkt.nl lbp621cw. Fotopapier erin van mondi en je print stuk goedkoper dan met inkt.
Voor kleurenprints heb je een goed punt, zeker als je niet vaak print.
Voor foto's... zou je ze aan de muur hangen in plaats van een echte foto-afdruk?
Ja, want kwaliteit doet niet ten onder aan een kleuren inkjet. Anders zouden ze bij kopiesjops echt wel op inkjet printen en daar gebeurt alles met laser. Het is afhankelijk van het papier en als je semi/glossi papier van mondi pakt in allerlei gram gewichtsklassen heb je prachtig resultaat op 1200 dpi wat mijn canon doet.
Zit er bij deze printer een user replaceable waste ink tank ? Indien niet, kan bij vervzadiging van de inkt absorptie kussen bij intensief gebruik en na een paar jaar (printkop doorspoelen en reinigingen) verzadigd zijn en is een dure gang naar een service point verplicht om de printer uit elkaar te halen, de kussens te vervangen en de printer inwendig te reinigen en te resetten. Bij de eerste generatie ecotank printers had je dat niet, want een heel stomme fout is. Bij de nieuwere zit er een user replaceable waste ink cassete in de printer, die je zelf kunt verwisselen als die verzadigd geraakt.

Om je een indruk te geven van de onderhoudbaarheid van de printer:
Ook de 2 printkoppen zijn vervangbaar; het ontwerp is precies als dat van printcardridge, met een slangaansluiting in plaats van een reservoir.
Er zitten onderhoudsprogramma's in de printer voor:
  • Controle spuitopeningen
  • Reiniging
  • Diepte-reiniging
  • Inktvervanging
  • Uitlijning Printkop (automatisch)
  • Uitlijnwaarde Printkop afdrukken
  • Reiniging Rollen
  • Reiniging onderste plaat
Ik zal dit aan de review toevoegen. Goeie.

[Reactie gewijzigd door Tarquin op 28 september 2021 09:50]

Weet je ook of deze "maintenance cardridge" zelf te reinigen is of dat je deze moet vervangen? En wat kost dan eventueel een nieuwe? Vraag mij ook af wat de kosten zijn voor eventueel het vervangen van de printkoppen. Weet je daar wat meer van? Hopelijk is de software niet zo ingesteld dat je weer extra kosten ondervind.
Ik heb het nagevraagd bij Canon, en dit is de maintenance cardridge:
Deze wordt gebruikt in een stuk of 15 verschillende Pixma printers en kost ... €9,69.

Over de printkoppen is minder info. De handleiding zegt: Print minstens een keer per maand. Er is een gewoon clean programma, een deep-clean en een dubbele-deep-clean met 24h tussenpauze; voor als er kanaaltjes verstopt zijn.
Als de printer onder garantie valt kunnen de printkoppen vervangen worden.

Het is gewoon een onderdeel dus als je het echt verkloot en niks werkt meer kan er gewoon een nieuwe in geklikt worden.
Bedankt voor de moeite en informatie!
Ik gebruik deze printer voor mijn stickershop op Etsy. Niks dan lof over de printkwaliteit. Ik ontwerp mijn stickervellen in photoshop, met de juiste instellingen daar geeft de printer op de hoogste setting en op een glossy sticker papier een hele hoge kwaliteit afdruk. Mijn enige minpunt is dat het afdrukken wel erg lang duurt, maar goed gezien de kosten die ik bespaar in vergelijking met mijn oude Canon printer wil ik wel even wat langer wachten op de print.