Corsair iCUE QL120 RGB PWM Single Fan Zwart, 120mm

€ 34,90
Specificaties 26dB bij maximaal 1.500rpm - Bekijk alle specificaties

Corsair iCUE QL120 RGB PWM Single Fan Zwart, 120mm Review

Geldschijter 21 september 2021, laatste update op 21 september 2021, 278 views Product gekocht

Corsair iCUE QL120 RGB PWM Single Fan Zwart, 120mm

De QL-fans van Corsair zijn bij de mooiste fans die op de markt zijn. Software is eens je er mee weg bent intuïtief. Prestatiegewijs zijn deze fans geen aanraders. Verplaatsen weinig lucht en als radiator fans zijn ze helemaal bagger. Groene LED's gaan HEEL snel kapot. Algemeen: teleurstellend.

Pluspunten

• Erg mooi
  • Handige software, na wennen

Minpunten

• Slechte prestaties
  • Luidruchtig aan hoge RPM
  • Duur
  • Groene LED's gaan zeer snel kapot

Luchtverplaatsing (max) Score: 3
Luchtverplaatsing (min) Score: 2
Geluid (max) Score: 2
Geluid (min) Score: 2
De QL-fans van Corsair zijn zonder enige twijfel bij de mooiste fans die er momenteel op de markt zijn. Ze hebben aan beide kanten RGB, wat deze fans uitstekend maakt voor een showbuild. Dat is dan ook de (enige) reden waarom je deze fans wil hebben. Voor prestaties en duurzaamheid moet je het in elk geval zeker niet doen.

Software
De software (iCue) vergt wat gewenning. Vooral het initiële instellen van je RGB setup kan wat kopzorgen met zich meebrengen. Eens je daar mee weg bent, gaat het echter vlot. Ik vind het zeer handige software!

Installatie

Deze fans hebben twee kabels: eentje voor het PWM-signaal en eentje voor de RGB. De kabels zijn vrij lang, wat een grote flexibiliteit met zich meebrengt. Tezelfdertijd maakt dat je cable management wel een pak moeilijker.
Men mag niet vergeten dat je de RGB kabels moet inpluggen in een RGB-hub van Corsair, welke je op z'n beurt moet aansluiten op je moederbord (en afhankelijk van welke versie van de RGB hub ook nog eens aan een Commander Pro). Dit brengt mogelijk extra kosten met zich mee. Ook is het zo dat sommige moederborden de RGB hub die enkel via een USB-header aangesloten is niet herkennen. Bijgevolg kan je dus ook helemaal niets regelen aan je RGB.

Prestaties
Deze fans moet je gewoon niet kopen als je fans wil die goed presteren. Ze verplaatsen niet erg veel lucht, tenzij je ze aan hoge RPM laat draaien, maar dan worden ze snel luidruchtig. Op radiators zijn ze al helemaal waardeloos vanwege de 8(!!!) gaten die je dan krijgt tussen de radiator en de buitenste LED ring.

Duurzaamheid/kwaliteit
Op een jaar tijd heb ik maar liefst 5 QL-fans moeten vervangen omdat het groene LED-lampje steeds op één of meerdere plaatsen in de fan de geest had gegeven. Als gevolg zijn alle lichteffecten waarbij dit groene lampje nodig is onbruikbaar geworden. Dit is uiteraard zeer teleurstellend en wat mij betreft een totale dealbreaker omdat het esthetische om te beginnen al maar de enige reden is waarom je deze fans zou willen hebben.

Deze fans zijn met minstens €25 per stuk vrij duur. Dat heeft uiteraard te maken met het hoge RGB-gehalte. Voor deze prijs zou de kwaliteit écht wel beter mogen zijn.

Als power user die ook best wat RGB kan appreciëren, blijf ik bij deze fans jammer genoeg op mijn honger zitten. Dat komt vooral door relatief zwakke prestaties en snelle defecten in de LED strips. Ik kan mij wat dat eerstgenoemde betreft nog wel vinden in het feit dat dit geen toppresteerders zijn, maar als ook het esthetische element geruïneerd wordt door LED-lampjes die zeer snel kapot gaan, dan zie ik geen enkele reden waarom dit product objectief goed zou kunnen genoemd worden. Een gemiste kans!

Heb jij ook een Corsair iCUE QL120 RGB PWM Single Fan Zwart, 120mm?

Vraag & Aanbod

Kan me niet voorstellen dat Corsair geen garantie geeft.
Daarnaast gaan led's alleen kapot als je er teveel stroom door jaagt of onvoldoende koelt.
Dat klopt, maar je hebt bijna meer kosten aan verzending etc dan wanneer je gewoon een nieuwe fan installeert.
Probleem lijkt me geen toeval en ik ken ook anderen die dit probleem hebben.