Netgear Orbi WiFi 6 System AX4200 (set van 3 stuks)

€ 499,-
Specificaties WiFi-ax • 4-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

Netgear Orbi WiFi 6 System AX4200 (set van 3 stuks) Review

Sandwalker 20 september 2021, 853 views Product gekocht

Netgear Orbi WiFi 6 System AX4200 (set van 3 stuks)

Eindelijk een stabiele wifi-verbinding door het hele huis.

Pluspunten

• Gemakkelijk te installeren
  • Overal in huis gigabit snelheden
  • Looks

Minpunten

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 5
De Orbi oplossing van netgear doet wat het moet doen. Hieronder een beschrijving van de voor en na situatie.
Foto's e.d. vind je overal op internet dus dat voegt niet zoveel toe.
Huis: Bouwjaar 2007, prefab beton. Binnenmuren in kalkzandsteen.
Alleen op de eerste verdieping is een CAT6 kabel beschikbaar. De rest van het huis is draadloos de enige mogelijkheid.

Voor
Ik heb internet via Ziggo met een connectbox. Deze had wel WiFi-bereik, maar eigenlijk alleen rondom de meterkast. In de rest van het huis viel de verbinding regelmatig weg. Ook was er wat raars met VPN verbindingen, die om onverklaarbare redenen wegvielen bij gelijktijdig gebruik.

Via Ziggo een setje deco's M4 gehad, maar daarmee werd de netwerkdekking beter, maar de latency nam toe tot 400ms, wat klachten gaf van de gamers in huis. Woonkamer en eerste verdieping kwam de snelheid niet boven de 100mbit/s, gemiddelde was 50mbit. Bedraad wel 600mbit beschikbaar. Op zolder was geen bereik.

Nadat we weer een ronde servicemonteur van Ziggo hadden gehad, die het ook niet wist, besloten om de frustratie af te kopen met deze set (router + 2 sattelieten).

Na
De Orbi's opgesteld op dezelfde plaatsen als de Deco units. Ze zijn iets groter, maar zijn "interieur-vriendelijk" ontworpen.
Eerst zijn de units gewoon als Mesh-netwerk aangesloten. Dat werkte prima. Overal de snelheid van het internetabonnement, ook op zolder, >600Mbit/s. Dat is uitstekend.
Latency rond de 10ms, dus ook dat is zoals het hoort.
Hierna de unit op de eerste verdieping bedraad aangesloten, zodat eventuele stoorbronnen als ik weer eens aan het knutselen ben, geen invloed hebben en de Ziggo connectbox in bridge gezet. Dat maakte voor de netwerkprestaties geen verschil, maar scheelt hopelijk iets in het energieverbruik.
De app is redelijk gebruiksvriendelijk. Netwerkinterface via de webbrowser heb ik niet geprobeerd, omdat ik die niet nodig had.
Met LAN Speed Test nog even de lokale netwerksnelheid getest (V4.4.0), Upload: 3.4GBit, Download: 13GBit. Packetsize: 200MB, zelfde resultaten met 1GB. Ik denk dat deze resultaten wat hoog zijn gezien de apparatuur, maar het gevoel dat alles sneller werkt is er wel.

Ik was €469 kwijt voor de set (open doos model). Dat is veel geld voor een netwerkoplossing. De oplossing werkt echter, en doet wat hij moet doen, waardoor een heleboel frustratie de deur uit is. Om die laatste reden was het het de investering waard.

Heb jij ook een Netgear Orbi WiFi 6 System AX4200 (set van 3 stuks)?

Vraag & Aanbod