ASUS TUF Gaming VG34VQL1B Zwart

€ 619,-
Specificaties 34" • 3440x1440 • 165Hz • VA • 1ms - Bekijk alle specificaties

ASUS TUF Gaming VG34VQL1B Zwart Review

BHStar 18 september 2021, laatste update op 18 september 2021, 377 views Product gekocht

ASUS TUF Gaming VG34VQL1B Zwart

Een mooi scherm, hoog contrast en een goede helderheid. Echter niet vooruitstrevend genoeg om de bekende VA-problemen compleet te ontduiken (ghosting, blacksmear). Een prima scherm als je 'm voor een goede prijs kan krijgen, maar in mijn ogen niet de meerprijs waard boven andere high-refreshrate VA's.

Pluspunten

• Hoge helderheid
  • Hoog contrast
  • Mooie zwartwaarden

Minpunten

• Nét niet het premium scherm
  • VRR flickering
  • Ghosting / blacksmear

Mijn korte ervaring, mocht het iemand helpen die een scherm aan het uitzoeken is:

Ik heb dit scherm aangeschaft nav de review op Rtings & wat YouTube video's. Mijn idee was dat ik een redelijk premium scherm kocht, wat beter was dan de 'vorige generatie' 144Hz VA-schermen (Iiyama, samsung, etc). Echter was het enthousiasme er redelijk snel af, vanwege de volgende issues:

1. Ghosting & blacksmear. Niet ernstig, maar het is er wel. Dit is te verwachten bij een VA-paneel, maar aan de hand van de reviews had ik verwacht dat dit scherm een stap voorwaards was vergeleken met de wat goedkopere, vorige-generatie, VA-panelen. Ik weet niet of dit zo is, gezien ik ze niet 1 op 1 heb vergeleken, maar Ghosting & Blacksmear was er wel. Met de overdrive settings is een hoop te compenseren, maar niet alles, daar je op de hogere settings weer inverse-ghosting krijgt.
2. VRR flickering. Zoals veel VA-paneleren heeft ook deze last van VRR flickering. Dit is te omzeilen door geen Freesync te gebruiken, wat ik in principe ook niet altijd hoef te gebruiken, maar het leek me wel fijn als het een optie zou zijn wanneer ik anders tearing had ervaren in een spel.

Dat zijn mijn kanttekeningen. Daarnaast moet ik toegeven dat het een erg mooi scherm was qua contrast, zwartwaarden en helderheid, en dat het qua input-lag ook prima in orde was. Echter voelde het in mijn ervaring niet zo snel aan als ik was gewend van TN-/IPS paneleren, wat ik jammer vond, want dat was juist wel de reden om voor een premium (voor VA dan) gaming monitor te gaan. Ik heb het scherm teruggestuurd en vervangen door een LG 34GN850, waar ik bijzonder tevreden over ben en zeker qua bewegingsscherpte nog een stapje boven de ASUS staat. Qua contrast en zwartwaarden is de ASUS weer sterker.

Mocht je het scherm voor een goede prijs kunnen vinden, of geen bezwaar hebben tegen VA-mankementen, of simpelweg op zoek zijn naar een scherm met een goed contrast & helderheid, dan is het zeker geen slechte keus. Mocht je op zoek zijn naar een top-of-the-line scherm en mede door de reviews verwachten dat dit scherm vergelijkbaar is met de eerdergenoemde IPS-LG, dan moet ik je helaas teleurstellen.

Heb jij ook een ASUS TUF Gaming VG34VQL1B Zwart?