LG OLED55A16LA Zwart

€ 809,-
Specificaties 55" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 60Hz - Bekijk alle specificaties

LG OLED55A16LA Zwart Review

paulr84Testpanel 16 september 2021, laatste update op 16 september 2021, 2.977 views Testpanel

LG OLED55A16LA Zwart

Een fantastische OLED TV van LG. Zwart is echt zwart en een zeer hoog contrast. In vergelijking met een LG OLED van bijna drie jaar oud is echter weinig vooruitgang te merken. Als dit je eerste OLED wordt, dan zal je hier vast veel plezier van gaan hebben.

Pluspunten

• Hoog contrast, diep zwart
  • Zeer plat, mooie uitstraling
  • Speakers zijn ok (maar verwacht er niet teveel van)

Minpunten

• Pootjes testmodel zeer onstabiel
  • WebOS voelt minder snel aan
  • Kort netsnoer

Inbrandgevoeligheid Score: 3
Ik schrijf deze review in ruil voor een Bol.com waardebon. De tv heb ik twee weken kunnen testen.

Wederom een prima OLED tv van LG. Thuis hangt al een LG OLED55C8PLA aan de muur en toen Tweakers mij benaderde om deze LG OLED55A16LA te testen, leek het mij interessant om te zien hoe deze nieuwe tv zich zou verhouden tot een model van bijna drie jaar oud.

Samengevat is het een prachtige tv, dankzij het OLED scherm. Rijke kleuren, diepe zwartwaarden en een hoog contrast. Zeker in HDR modus is het scherm in staat felle beelden weer te geven. Echter, in vergelijking met onze huidige tv zijn er weinig verbeteringen merkbaar. Ik had verwacht dat een nieuwe paneel in staat zou zijn om meer licht op te brengen, maar dat is niet zo. De highlights zijn, in HDR en normale modus, net zo fel.

Uiterlijk en bouwkwaliteit

De televisie is aan de onderzijde (tot iets onder het midden) dikker omdat hier zich alle aansluitingen bevinden. Verder is het paneel zeer dun, haast als een glasplaat. Het dunne paneel vind ik altijd één van de mooiere dingen van een OLED scherm, het heeft een luxe uitstraling wanneer je de tv op zijn pootjes (dus niet aan de muur) kan zetten. Zie de foto hieronder voor een indruk van de 'dikte' van het paneel.

De pootjes van het geleverde testmodel waren echter zeer instabiel. Bij één poot was een pinnetje gebroken dat in de onderkant van de televisie haakt. Dat zou niet veel uit moeten maken omdat je de poten ook met boutjes vastzet, maar het gat voor de boutjes zat scheef in het frame. Ik vermoed dat dit euvel het gevolg is van eerdere reviews (aan de doos te zien was deze specifieke tv al ten minste twee keer opnieuw geopend) en dat dit niet voorkomt bij nieuwe modellen. Toch maakten de pootjes geen al te stevige indruk. Zelf zou ik de tv aan de muur bevestigen. Verder is niets op de bouwkwaliteit aan te merken. In het testmodel dat ik ontving kon ik geen pixeldefecten vinden.

Features en geluid

Het scherm is een 60hz paneel, dus geen hoge refresh rate. Ghosting is niet direct merkbaar (alleen als je er héééél goed op let), maar voor console gamers die hier gevoelig voor zijn is het wel iets om rekening mee te houden. De tv heeft drie hdmi aansluitingen, niet enorm veel maar voor de meesten toereikend, 2 usb aansluitingen, een lan poort en een sleuf voor een CI kaart. De tv heeft een vrij korte aansluitkabel van ca 150 cm, met een haakse stekker.

Wanneer je de tv opstart doorloop je een eenvoudig menu voor de eerste setup. Daarna wordt je verwelkomd door het home scherm van WebOS, waar je verschillende vooraf geïnstalleerde apps aantreft. Voor sommige apps, zoals Netflix, zijn er tevens vaste knoppen op de afstandsbediening. Het home scherm van WebOS 6 is wel erg vol, omdat veel afbeeldingen van 'recommended content' worden getoond op het volledige scherm.

De magic remote heeft een update gekregen, Disney+ heeft nu ook een eigen knop. Iedere willekeurige app kan je overigens koppelen aan een nummer-knop op de magic remote (door deze na openen van de app lang ingedrukt te houden). Maar toch is het handig voor de kinderen dat Disney+ nu ook een eigen knop heeft :)

De speakers van de tv zijn goed genoeg, maar verwacht er geen wonderen van. Het is een zeer platte tv en daardoor missen de speakers eigenlijk al het laag. Maar toch viel het mij niet tegen, stemmen zijn goed verstaanbaar en de muziek klinkt niet overdreven blikkerig. Wanneer je home cinema systeem tijdelijk is uitgevallen, of als je de tv op de slaapkamer zou hangen ( _/-\o_) dan voldoen deze speakers eigenlijk wel.

Beeldkwaliteit

Een OLED scherm heeft geen backlight nodig omdat het bestaat uit zelfoplichtende pixels. Als deze pixels uit staan, dan is het beeld dus ook echt zwart. Dit leidt tot een zeer hoog contrast en samen met de prachtige kleuren die de tv kan weergeven, geeft dit een indrukwekkend beeld. De helderheid van de tv is dik in orde. Van OLEDs wordt vaak gezegd dat ze niet zo helder kunnen, maar dat hangt zeer af van de hoeveelheid licht die in je kamer valt. Onze woonkamer heeft een grote raampartij pal op het zuiden, desondanks bleek het beeld ook overdag voldoende helder. Het echte HDR effect mis je natuurlijk wel overdag. 's Avonds echter laat deze tv pas echt zien wat hij kan. In het donker, met de lampen zacht, is het een zeer mooi scherm. Ik heb het scherm getest met de ISF expert modus voor reguliere content en de standaard modus voor HDR content. Zeker de HDR weergave kan erg fel, de highlights zijn indrukwekkend.

In vergelijking met onze huidige televisie, een 55C8PLA, viel mij echter op dat er nauwelijks een verschil was te merken in beeldkwaliteit. Ik had verwacht dat het nieuwe model fellere beelden of meer kleuren zou kunnen weergeven, maar dat bleek niet zo te zijn. De kleurweergave en contrasten waren zeer vergelijkbaar. Side by side zag je uiteraard wat verschillen, maar niet iets noemenswaardig en waarschijnlijk het gevolg van een andere kalibratie. Eén ding was wel verbeterd; de weergave van de ondertiteling. Mijn huidige tv geeft de ondertiteling bij HDR beelden, zeker bij Netflix, heel fel weer. Deze nieuwe 55A16LA laat de ondertiteling bij HDR beelden minder fel zien, wat zeker prettiger kijken is.

OLED schermen zijn gevoelig voor inbranden, al is dat afhankelijk van de content die je kijkt. Zie deze site voor een extreme test: https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test. In het testmodel dat ik ontving zag ik geen inbrandverschijnselen, maar ik weet niet hoe lang de tv aan heeft gestaan met statische content. Overigens heeft de tv een ingebouwde pixel refresher, die het verschijnsel tot op zekere hoogte kan herstellen. Ook kan de software de helderheid van statische logo's beperken.

Ik heb de conclusie al in de inleiding weggegeven ;) Het is een prima tv, vooral te danken aan de OLED technologie. Het is geen technisch hoogstandje met nagebootst surround geluid en hoge refresh rates, maar gewoon een prima tv. Het OLED scherm geeft beelden fantastisch weer. Wanneer je voor het eerst een OLED overweegt (en waarschijnlijk ook een grotere tv dan je nu hebt) dan zal je hier veel plezier van hebben. Indien je je huidige OLED tv wilt vervangen, dan zou ik toch overwegen te zoeken naar een moderner paneel en iets meer geld uit te geven. Dat brengt mij ook direct op de prijs. Hij staat voor minder dan €800,- in de pricewatch, dat is voor dit model echt een goede deal (ook al blijft het een hoop geld voor een tv).

Heb jij ook een LG OLED55A16LA Zwart?