Specificaties 15,6" (1366x768), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

HP ProBook 4520s (WD858EA) Review

Morse92 11 september 2010, laatste update op 12 september 2010, 4.876 views

HP ProBook 4520s (WD858EA)

Pluspunten

• Mooi plat
  • Goede ergonomie
  • Mooi helder beeldscherm
  • Ingebouwde microfoon

Minpunten

• Windows 7 32-bit
  • Geen Windows CD

Ik heb de HP ProBook 4520s (WD858EA) maandag 6 september besteld en kreeg hem dinsdag al geleverd. Ik was hier erg blij mee omdat ik hem direct voor school nodig had. Toen ik mijn keuze ging maken zat ik eerst te twijfelen tussen de core i5 430m en de core i3 350m het verschil tussen deze de procesoren is nihil er zijn twee verschillen aller eerst heeft de i5 een coreclock van 2.26 Ghz net zoals de i3 het enige verschil hier in is dat de i5 een turbo boost naar 2.44 Ghz heeft en de geļntegreerde videochip (ja die hebben ze alle bij) was 100 Mhz hoger afgesteld bij de i5. Ik heb dit overwogen en vond uiteindelijk dat de extraatjes in de i5 een beetje overbodig waren voor mij dus die heb ik af laten vallen. Ik was er in ieder geval al uit dat het een hp notebook zou moeten worden en toen ik zag wat de hij koste en wat je er voor kreeg was de beslissing vrij snel genomen.

Featureset:
De featureset zal voor de meeste laptop gebruikers voldoen, zoals ik hier boven al vermelde draait hij op een core i3 350m die op 2.24Ghz loopt, heeft 2 core’s en 4 threads. Ik draai er tot nu toe nog elke programma wat ik gebruik probleemloos mee, dit zijn een aantal programma’s; skype, itunes, chrome, office 2010 en notepad++. Hij is aangeschaft omdat ik een laptop wou voor webdesign en ik hem ook nodig had voor studie. Het intern geheugen kan geüpgraded worden tot 8gb wat in de toekomst nog van pas kan komen. Laptop beschikt over 3x usb 2.0 sloten, alleen vind ik het wel jammer dat ze er niet hebben vervangen voor een usb 3.0. Er zit een E-sata sluiting op wat natuurlijk handig is voor externe hardde schijf ook beschikt de laptop over een HDMI aansluiting wat natuurlijk handig is als je even snel de laptop wil aansluiten op een extern scherm en je niet eerst alle schroefjes van je VGA kabel hoeft aan te draaien.

Prestaties:
Er zit een 7200 rpm harde schijf in en je merkt het verschil echt met 5400 rpm harde schijf. Netwerk adapter en bluetooth werken alle bij feilloos. Er zit 4 gb intern geheugen in op 1333 Mhz! De i3 haalt in 3D mark vantage 6800 punten en de videokaart 900 zoals jullie zien is het dus geen game laptop maar doet de processor het aardig goed voor een laptop!

Beeldkwaliteit:
De beeld kwaliteit van de laptop is goed voor de prijs die je er voor betaald, met een HD-Ready beeldscherm zeker geen slecht beeld. Heeft mooie heldere en levendige kleuren, dit komt waarschijnlijk door dat die LED-backlight heeft en dus geen Edge-Lit.

Bouwkwaliteit en robuustheid:
De laptop is niet dik waardoor het geen onhandig ding is om mee te nemen, hij is afgewerkt met aluminium wat er erg strak uitziet afgezien van de look heeft het aluminium ook nog een ander voordeel, het leid namelijk de warmte gedeeltelijk weg dus eigenlijk hebben ze van je laptop een groot koel blok gemaakt. Krassen zal je er dus niet snel op krijgen maar als je aan het typen bent en je laat je hand steunen op het aluminium en je haalt je handen weg zie je daarna wel vet vlekken, hij is dus wel smetgevoelig.

Ergonomie:
Wat een klasse laat HP op dit gebied zien zeg! Het toetsenbord licht in een plaat plastic waardoor je geen losse toetsen hebt, hier door zullen er dus ook moeilijk stof deeltjes, broodkruimels of wat dan ook tussen je toetsen komen. En er telt nog een punt voor het toetsten bord het is mors bestendig dus mocht er is een keer per ongeluk een scheutje koffie over je toetsenbord gaan dan is dat niet zo erg als bij andere laptops, let op! Dit is natuurlijk zo gemaakt als dat ze horloges spatwater dicht maken dus je moet er geen hele mokken koffie over heen gooien. Dan heeft de laptop nog iets wat veel laptops niet hebben en dat is een los numeriek gedeelte en dat is er handig als je een lange getallen reeks moet invoeren. Over de touchpad valt niet zo veel te zeggen je kunt aangeven dat hij zichzelf moet uitschakelen als je er een usb/bluetooth muis op aansluit maar voor de rest weinig bijzonderheden.

Warmte- en geluidsproductie:
De laptop is ondanks zijn snelle 7200 rpm harde schijf erg stil alleen als je de computer aanzet maakt die even flink toeren maar daarna hoor je hem niet meer boven je getyp uit. De warmte viel me ook erg mee ik heb laptops gehad die je op een passief koel blok moest zetten voordat je ze zelf maar kon aanraken maar zelfs de warmte stroom uit de laptop is niet echt heet.

Mobiliteit en accuduur:
De laptop is lichter als de gemiddelde laptop ik heb het vermoeden dat dit komt doordat ze met aluminium gewerkt hebben ook is die lekker plat vergeleken met de laptops die ik vandaag de dag naast me op school zie staan, terwijl dat dezelfde generatie laptop is. De accu werkt gemiddeld als je de touchpad en bluetooth uitzet en je een externe muis gebruikt kun je met een volle accu tussen 4 en 5 uur doen, zet je bluetooth aan dan gebruikt die beduidend meer en doe je maar tussen de 3 en 4 uur met je accu. Een tip aan de mensen die de laptop veel gebruiken laad de accu niet op terwijl je op je laptop werkt hier word je accu sneller “lui” van haal de accu er dan uit en hang hem volledig aan de netstroom of op puur de accu natuurlijk. Accu kan natuurlijk wel gewoon opgeladen worden als de laptop uitstaat.

Prijs:
Voor een prijs van ¤700,- een goede koop bij de laptopshop.nl ik verwacht dat ik tot aan het eind van m’n eerste studie er in ieder geval mee voor uit kan. Natuurlijk loopt het aantal programma’s wat die soepel draait met het jaar terug maar als je er niks anders mee heeft te doen als tekstverwerken, mailen en andere doorsnee programma’s gebruiken dan kan die 4 jaar er makkelijk mee gehaald worden (technische gezien, de onderdelen kunnen het natuurlijk eerder begeven).

Heb jij ook een HP ProBook 4520s (WD858EA)?

Hoe kom je erbij dat je accu lui wordt als je je laptop aan de netstroom hangt? Misschien was dat jaren geleden zo, maar tegenwoordig geldt dat echt niet voor de nieuwe accu's hoor.
Dus heb je misschien een bron voor jouw uitspraak?
wat er in feite in de accu gebeurt is dat je de deeltjes de hele tijd laat bewegen, het is net als een elastiekje als je dat de hele tijd op rekt en weer terug laat schieten word het elastiekje op een gegeven moment slap, zoiets dergelijks gebeurt ook in de accu je laat de deeltjes de hele tijd een beweging maken die ze wel horen te maken maar niet zo vaak achter elkaar. en natuurlijk jij hebt ook gelijk de accu's zijn inderdaad verbeterd en het zal inderdaad niet meer zo extreem snel voorkomen als 3/4 jaar geleden, maar het is een proces waarin het altijd gebeurt de accu levensduur begint al met afnemen direct naar die geproduceerd is in de fabriek. en een bron is hier niet voor want dit is gewoon dood simpele natuurkunde. wat vond je overigens van de rest van de review zelf?
Gedeeltelijk.

Het oude probleem van dat een accu minder capaciteit krijgt van te veel opladen is ongeveer opgelost, het probleem zit hem in warmte.

Een Li-Ion accu verliest altijd capaciteit, al vanaf het punt dat hij de fabriek verlaat. Dit process wordt vertraagd als hij koel is, en versneld als hij warm is.

Rule-of-thumb: Op 20 graden celcius verliest een accu ongeveer 25 procent van zijn capaciteit per jaar, op 0 graden celcius is dat nog maar 6 procent, en boven 30-40 graden (waarop hij meestal word als hij in een laptop zit) is dat 30-35 procent. Dit is als een accu volledig is opgeladen.

Het beste is dus als je de accu niet gebruikt hem halfvol in de koelkast te gooien. Ik heb dit altijd gedaan met de accu van mijn laptop, en die is nu 3.5 jaar oud, en kan ongeveer 2.5 uur op een volle acculading doen, terwijl dat toen ik hem kocht op de 3.5 uur zat. Dat is 30% in 3.5 jaar, wat niet gek is.

Dus het is wel beter om je pc alleen op netspanning te draaien, als is het maar zodat de accu niet zo warm wordt.

Over de review: Duidelijk, maar ik snap het ergonomie gedeelte niet echt. Je hebt het over het feit dat het een naadloos toetsenbord is, maar niet over dingen die je echt wilt weten, zoals of de toetsen een goede touch hebben. Tijdens werken aan een project (Informatica @HU) typ ik wel eens op iemands anders laptop, en sommige laptops hebben gewoon zo'n slecht toetsenbord (gladde toetsen, sommige knoppen zoals \ of de shift knop op vage plaatsen of gedeelde knoppen) dat het soms echt moeilijk typen is.

[Reactie gewijzigd door Bahmi op 12 september 2010 12:28]

nou ja, dat gedeelte vind ik altijd gewoon een kwestie van wennen aan het toetsenbord zal even een foto zoeken waarop het toetsenbord te zien is.
Goede review!

Ik ben aan het overwegen ook deze laptop te kopen, vroeg me alleen af wat jouw ervaring was met HP en de drivers voor windows 7 64-bit. Vind het verder qua hardware een prima laptop maar snap echt niet waarom er 32-bit windows op staat... Het is weinig moeite om een schone 64-bit versie erop te knallen, scheelt meteen weer bloatware, maar dan wil ik wel goede driver-ondersteuning hebben natuurlijk...
nou ik heb eerlijk gezegd weinig zin om er nu nog is een 64-bit bij te kopen kost weer geld en geef het liever ergens anders aan uit ;p, de vraag is waarom hp het er niet standaard bijlevert... dit is echt zonde want ze hadden er nu net zo goed 3 gb ram geheugen in kunnen prikken... HP drivers werken feilloos update verloopt soepel, je krijgt er natuurlijk allemaal gratis software bij, zo kun je zelfs een gezichtsherkenning systeem aanzetten zodat er alleen ingelogd kan worden als de computer je gezicht herkent.
ik heb zeker nog geen spijt van deze aankoop!

bedankt voor je reactie =)
Ik heb het wel gedaan, een Windows 64-bits professional. Drivers is even zoeken (weet zo snel niet meer wat precies) maar uiteindelijk lukt het goed en het scheelt aanmerkelijk in snelheid door er een schone installatie op te zetten. Alles loopt een stuk soepeler met 64-bits op deze laptop.

De grafische kaart gebruikt ook geheugen (max 1GB) en die snoept hij wel van die ram af die overig is met een 32bits systeem. Maar dan nog gek dat ze niet gewoon 64 erop zetten (is bij sommige andere versies van de 4520S wel zo overigens).

Ik heb overigens een grote hekel aan de touchpad van deze laptop. Wat een onding op een rotplaats zeg! Het functioneert ook nergens naar en je hebt elke keer je hand erop.

Ps: als je student bent kost het maar enkele tientjes een licentie.

[Reactie gewijzigd door Barre_Code op 12 december 2010 16:16]

Het is zelfs zo dat je accu kapot kan gaan als je hem uit de laptop haalt, omdat er zelfontlading plaatsvindt over de tijd en de accu niet tegen volledig leeggetrokken worden kan.
Hedendaagse accu's hebben last van degradatie door warmte, waardoor, als je alleen thuis aan netstroom zou werken, de accu het best voor 40-50% opgeladen op een koele plek kan leggen (a.k.a. met een zakje er omheen in de koelkast o.i.d.

Nette review verder. Denk wel aan je spelling, het maakt het allemaal lekkerder leesbaar als correct nederlands wordt geschreven.
dank je, zal er de volgende keer nog meer op proberen te letten.
Is het een mat of een glanzend scherm?
het is een glanzend scherm
Hoezo kan je niks over de mobiliteit zeggen?
Misschien vertellen hoe zwaar het is, of die makkelijk in je tas past, niet te dik.
Misschien vergelijken met andere laptops die makkelijker of juist niet makkelijk mee gaat.
Degelijke review met genoeg informatie.
Paar punten:

1. Dikgedrukte kopjes, zo ziet het er gelijk overzichtelijker uit.
2. Zou je je laptop eens op de weegschaal kunnen leggen? Ik zou wel eens willen weten hoe zwaar die is als de laptop platter is dan andere en met aluminium behuizing.
3. Hoe is de geluidskwaliteit van de laptop?
4. Windows CD kun je zelf maken ;) Je bent een Tweaker :P

[ Op het plaatje ziet de laptop er mooi uit, maar die stickers passen niet bij het geborstelde aluminium. Jammer dat fabrikanten nog steeds daar stickers plaatsen ]

Ga zo door!

[Reactie gewijzigd door MarluXiaXl op 12 september 2010 16:56]