LG OLED55A16LA Zwart

€ 809,-
Specificaties 55" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 60Hz - Bekijk alle specificaties

LG OLED55A16LA Zwart Review

bladestar5314Testpanel 16 september 2021, laatste update op 16 september 2021, 253 views Testpanel

LG OLED55A16LA Zwart

voor instap oled televisie is hij zeker de moeite waard

Pluspunten

• dunne bezel
  • beeldkwaliteit
  • homekit
  • prijs

Minpunten

• magic remote
  • Web OS 6 aan de trage kant
  • hdmi 2.0
  • voetjes geeft het een saai uiterlijk
  • 3 hdmi ingangen ipv 4

In mijn zoektocht naar het upgraden van mijn televisie ben ik zoals velen ook op de LG oled trein gesprongen.Tijdens Black Friday van 2020 ben ik uiteindelijk overstag gegaan, met een lichte twijfel van wacht ik tot LG hun oled line-up van 2021 presenteert,maar uiteindelijk toch gekozen voor de 55 inch CX van vorig jaar
dus ik was blij verrast dat ik van tweakers A1 55 inch mocht uit testen, dus dit is wel leuke vergelijking om te zien hoe een instap model van 2021 zijn verhoud tegenover de meest populaire oled televisie van vorig jaar

De eerste indruk

Hij lijkt als twee druppels water op het model van vorig jaar alleen word dit model dan wel met twee voetjes geleverd ipv de stevigere voet die de CX heeft maar dat is wel te begrijpen voor een televisie in deze prijsklasse maar daardoor heeft het wel een iets wat saai uiterlijk maar die dunne bezels blijft toch wel een genot om te zien.
Qua aansluitingen krijg je aan de zijkant
2 hdmi aansluitingen
2 usb A aansluitingen

aan de achterkant
1 optische uitgang
1 ethernet aansluiting
1 hdmi aansluiting

Het is weliswaar hdmi 2.0 en geen 2.1 en maar een scherm van 60Hz wat een deal-breaker kan zijn gezien andere televisies in de zelfde prijsklasse die dat wel ondersteunen,
out of the box leek het scherm op het eerste oog een beetje aan de wat grijze kant voor mij
maar na wat tweaken met de beeld instellingen zoals op mijn eigen cx blijft het toch wel een plaatje om te zien.
Overdag televisie kijken op een zonnige dag is goed te doen zonder dat ik zelf erg veel last had van weerkaatsingen tijdens donkere scenes van een film.

nieuwe magic remote

De nieuwe remote is iets slanker geworden dan zijn voorganger
en daar ben ik zelf niet zo een fan van,de lay-out van de remote vind ik geen verbetering ten opzichte van de vorige remote, de clickwiel is wat kleiner geworden had het gevoel dat mijn duim er niet lekker er op rust.
dat zelfde geldt ook voor de Netflix en Prime video knoppen ze drukken niet erg prettig in

Web OS 6

Tegenover Web OS 5 komt dashboard wat aan de schreeuwerige kant over
het lijkt over teveel informatie op je afkomt met aanbevelingen wat nu trending is en met de built in apps. Ook is het jammer is dat de app iconen iets kleiner zijn geworden ,af en toe voelde scrollen door het menu wel eens traag aan
maar de grootste nadeel vind ik zodra je de home knop indruk terwijl je iets aan het kijken ben dat de dashboard heel het scherm in beslag neemt.Wat wel een pluspunt is is dat de instellingen menu een stuk opgeruimder is dan de vorige versie

Geluid

Het geluid wat is de televisie komt is ok maar niet echt super geweldig
tijdens het testen heb ik zelf gebruik gemaakt van twee homepod mini en een soundbar.

Homekit en airplay

Als homekit gebruiker is het voor mij super handig om de televisie ook op te nemen in een automatisering
alleen airplay werkte alleen niet geweldig ik had vaker geen beeld dan wel , maar dat zelfde probleem heb ik ook bij mijn cx ,dus als ik echt van airplay gebruik wil maken doe ik dat wel via de apple tv.

Voor een ieder die op zoek is naar een betaalbare oled televisie
is dit instapmodel zeker de moeite waard ,als je er niet om geeft dat het scherm maar 60Hz is
zou ik het zeker aanbevelen en in me eigen omgeving aanraden
want het scherm blijft een plaatje om naar te kijken.

Heb jij ook een LG OLED55A16LA Zwart?