Synology RackStation RS1221+

€ 1.183,05
Specificaties 8-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology RackStation RS1221+ Review

NielsFL 15 september 2021, laatste update op 15 september 2021, 381 views Product gekocht

Synology RackStation RS1221+

Prima NAS, met alle toeters en bellen zoals we die bij Synology gewend zijn. Wel veel herrie, maar daar is wat aan te doen.

Pluspunten

• Rack-mountable
  • Vlotte processor
  • Hot-swappable

Minpunten

• Geluid
  • Geen 10Gbps

Wil je de features van DSM etc. leren kennen dan zijn daar een heleboel reviews en videos van te vinden. Ik beperkt mij hieronder dan ook tot de vragen waar ik zelf mee zat voordat ik deze NAS kocht.

Geluid

Zoals vaker bij 19" rack apparatuur het geval is maken de standaard ventilatoren een hoop kabaal. Hier en daar lees je dat het voor dit model meevalt, maar mij viel het echt tegen. Ook in de zogenaamde "Quiet" mode.

Naar leiding van dit filmpje het ik de fans vervangen met de genoemde Noctua fans: https://www.youtube.com/watch?v=NwPeubZMG8c

Dit scheelt echt enorm. De schijven zijn nu luider dan de fans en ik kon zonder hoorbaar verschil opschakelen van Quiet mode naar Cool mode. (In het filmpje kan hij het verschil wel horen. Misschien dat zijn schijven stiller zijn.)

De schijven worden nu (in Cool mode) wel iets warmer. Mijn 4TB IronWolf NAS schrijven stegen van 29C naar 30C. De 8TB IronWolf Pro schrijven stegen van 37C naar 40C. In Full mode, wat nog steeds veel stiller is dan de originele fans in Quiet mode, gaat het flink naar beneden: 28C om 38C.

Enfin. Deze keuze van je schijf heeft aanzienlijk meer invloed op de temperatuur dan de gebruikte fans.

Overigens worden in het filmpje de fan-guards van de oude fans niet overgezet op de nieuwe. Zelf heb ik ervoor gekozen om dat wel te doen.

Netwerk

Enig andere minpuntje is dat een NAS in deze prijsklasse best met een 10Gbps netwerk aansluiting mag komen. Er zit nu 4 x 1Gbps in maar daar heb je met enkelvoudige downloads/uploads geen profijt van. Uitbreiden is wel mogelijk, maar niet goedkoop.

Heb jij ook een Synology RackStation RS1221+?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.