Eyefi PRO X2 Review

The_Fly 8 september 2010, laatste update op 8 september 2010, 4.086 views

Eyefi PRO X2

Pluspunten

• Foto's versturen via wifi
  • Eenvoudig uploaden naar online services
  • Geotagging

Minpunten

• Afhankelijkheid van externe servers
  • Camera moet aanstaan om kaart van stroom te voorzien voor uploads en zoeken wifi voor geotagging
  • Geotagging niet erg precies

Ik heb dit kaartje gekocht om drie redenen:
1) een snelle geheugenkaart voor mijn DSLR (Sony A550)
2) Geo tagging
3) Makkelijk foto's overzetten

In theorie bied deze kaart alles wat ik er van vraag, maar in de praktijk blijken er toch een hoop haken en ogen aan te zitten.

De installatie van de benodigde software gaat redelijk eenvoudig, al is het wat onhandig dat de installer gelijk een firmware update aftrapt en direct erachteraan, tijdens de firmware update adobe air (welke de software gebruikt) zichtzelf wil updaten en de software wil afsluiten. Mogelijk verstoor je op die manier de firmware update.
De software werkt op zich prima, al mis ik wel de mogelijkheid tot het managen van mijn foto's. Dit zal je echter buiten de eye-fi software om moeten doen. De software heeft op sommige momenten ook wel eens een hickup, waarbij windows aan geeft dat het programma niet reageerd. Na even wachten gaat het toch weer verder.

Het toevoegen van online services (bijv facebook, flikkr, picasa etc) is erg eenvoudig. Ook een eigen FTP server wordt ondersteund. Ik heb alleen FTP getest. Ook kan je de foto's op je eigen PC laten opslaan, wat uiteraard alleen werkt als je PC aanstaat en zich in hetzelfde netwerk bevind.

De geheugenkaart is lekker snel, zelfs in speed priority (7fps, 14MP, JPG) kon de kaart nog behoorlijk goed meekomen. Het haalt de classificatie class 6 voor mijn gevoel wel. (geen echte snelheidstest uitgevoerd)

Kort na het nemen van mijn eerste foto verscheen deze netjes in de software en stond deze op mijn FTP. Dit incl. een plaatsbepaling welke +/- 20 meter afweek.
Na de derde foto heb ik bijna direct mijn camera uitgezet, waarna de foto niet volledig was geupload. Dit is iets waar je echt op moet letten. Ook blijkt mijn camera erg snel de stroom naar de SD kaart uit te zetten waardoor de upload stopt. Het aanpassen van de powermanagement bood soelaas, maar heeft uiteraard gevolgen voor de batterij.

Hoewel de kaart wireless N heeft, viel mij op dat de uploadsnelheid naar mijn FTP server (op het interne netwerk) bedroevend laag bleek (300 kB/s). Met wat extra zoekwerk kwam ik er achter dat de foto's altijd naar een externe server worden gestuurd. Deze stuurt ze vervolgens door. Alleen voor overzetten naar de eigen PC is dit niet het geval. Ook staan foto's die ik zelf al heb verwijderd nog steeds in de software EN uploadde de kaart foto's welke ik daarvoor al verwijderd had! Of de foto's al wel waren geupload naar de externe server maar nog niet naar mijn FTP heb ik niet kunnen verifieren.

Vandaag heb ik vanmorgen mijn reis vanaf een dorpje ten oosten van Rotterdam naar Delft vanuit de auto vastgelegd om de geotagging eens beter te bekijken. In het resultaat is zeer duidelijk de gebruikte methode te zien. De kaart registreerd namelijk welke wifi netwerken het onderweg tegenkomt en de remote server voegt die info vervolgens op basis van een database met bekende wifi spots samen met jouw gegevens en bepaald daarmee je locatie.
Mij foto op het kleinpolderplein werd uiteindelijk op het tankstation 6,5 km verderop gegeotagged.

Al met al vind ik het een te groot probleem dat je continue rekening moet houden met het feit dat je de camera aan moet laten om een wifi spot te vinden voor zowel de geotagging als het uploaden, mede doordat dit traag gaat door het gebruik van een externe server. Ook verontrust mij het feit dat ik geen foto's kan verwijderen van de externe server en de vraag hoelang dit bedrijf nog bestaat. Want zodra dit bedrijf over de kop gaat, heb je alleen nog een SD kaart van 8GB over.

Vandaag ga ik de kaart retour brengen, aangezien het mijns inziens niet bied wat ik er van verwachte

Heb jij ook een Eyefi PRO X2?

Het lijkt of je hem niet meer hebt, maar zoals ik op de eye-fi website zie, moet de kaart ook zelf een wifi netwerk kunnen maken, waarmee je met je telefoon/tablet kan inloggen en zo direct (zonder server) je foto's kan binnenhalen. Zit deze functie er niet op?
zie: http://support.eye.fi/features/direct/eye-fi-android-app/
Inderdaad, ik heb het kaartje toen direct teruggebracht naar de winkel.
Gezien mijn ervaringen ben ik enigszins verbaasd dat dit product toch nog bestaat en er blijkbaar ontwikkeld wordt aan nieuwe functies.
Had ik mijn kaart gehouden had ik dit er blijkbaar via een firmwareupdate erbij gekregen. Op zich wel netjes.
Mij lijkt het openen van foto's echter geen vervanging voor uploaden naar mijn eigen server/pc, aangezien de meeste smartphones de foto verkleinen, en anders onvoldoende ruimte bieden.

Het verander voor mij in ieder geval niets aan mijn oordeel over het product.
Ik zou graag willen weten waar jullie dit kaartje hebben gekocht.
Ik heb deze in het verleden bij Informatique gekocht.
Volgens mij is deze niet meer te koop, maar moet je even hier kijken: