XXODD XNi8100 Review

BeachPatroller 9 september 2010, 2.540 views

XXODD XNi8100

Pluspunten

• Snel
  • Highest end
  • Veel aansluitmogelijkheden
  • 3 drive bays
  • Stabiel/ goed gekoeld
  • Features (USB3, HDMI-IN, Webcam, eSata, verlichting, programeerbare G-keys)

Minpunten

• Niet zo mobiel (gewicht volume en accuduur).
  • Realtek LAN/ Audio

Ik woon samen met vriendin in een 2 kamer appartement van ca. 50m/2. Als gamer en nerd :) stel ik hoge eisen aan een PC. Echter wilde ik en mijn vriendin een computer die minder aanwezig is als ik hem niet gebruik. Daarom zocht ik een high end laptop. De xxodd XNi8100 voldeed.
xxodds zijn naar wens te configureren (op xxodd.nl)
Mijn xxodd heeft de volgende specs
i7 m740qm
8Gb geheugen
2x 1Gb ati mob. 5870 DDR5 (crossfire)
120Gb ssd (Team G1)
500Gb 7200Rpm Seagate
Dit kwam neer op bijna 2600 Euri.
Als derde disk had ik er nog een 80Gb in gezet (van mijn naar 500Gb geupgrade PS3).
Daarbij heeft de xxodd ook veel aansluitmogelijkheden en ondersteund deze USB3, bijzonder is de HDMI-IN ingang (die ik nog niet gebruikt heb).

xxodd?

Clevo is een bedrijf die notebooks fabriceert zonder merk, deze notebooks worden wereldwijd doorverkocht aan verschillende bedrijven zoals BTO en xxodd. Deze bedrijven stoppen er dan een eigen merkje op en verkopen deze weer door. Die barebones zijn dan wel naar eigen wens te configureren.

Waarom xxodd?

De laptop moet ik voor werk en plezier kunnen gebruiken. Ik heb graag mijn OS'en (Linux en Windows) op gescheiden harde schijven. Een ssd voor Windows, een media disc voor data/ media. En een extra schijf voor een ander OS.
Ik heb getwijfeld tussen Alienware, de MSI Gx740, Asus G73JH en Medion Akoya X7811.
Ik vond de prijs prestatie verhouding van Alienware niet goed genoeg, verder had een vriend er ooit 1 besteld en waren daar teveel issues mee.
De MSIGx740 schijnt via de zijkant te koelen, dat leek me niet prettig, ik vond 4Gb geheugen te weinig
Asus, tja, ik heb heel veel spullen van Asus gehad, ik had gelezen over verschillende problemen met de G73JH, en ik had geen zin om het avontuur aan te gaan. Verder vond ik de aansluitmogelijkheden (zoals het ontbreken van eSata) te beperkt.
Medion, ik heb 1x een Medion laptop gehad, die werd heet en ging snel stuk. Ik las over de Akoya dat de voeding nogal heet werd en dat gaf mij wat wantrouwen (iets dat heet wordt gaat sneller stuk).

De xxodd beschikt over goede koeling naar achteren en een hele grote 220Watt! adapter). Er zijn relatief niet zo veel problemen te vinden over Clevo barebones, er konden drie harde schijven in, wat ik graag wilde dus paste deze het best bij mijn keuze.

Dit youtube filmpje gaat over de Clevo X8100, AVAdirect is een Amerikaanse Clevo seller.
Afgezien van de videokaarten en het ontbreken van 2 USB poorten boven DVD is deze laptop identiek aan de Xodd XNi8100

Eerste indrukken

Mooi, zwaar, groot, exclusief, glossy

Ergonomie

De toetsen voelen plastic aan. De touchpad is niet zo heel ruim en heeft een scrollplekje aan de zijkant. Ik gebruik echter altijd een echte muis. Voor even op de bank werken voldoet het.

Installatie

In de bios valt weinig in te stellen, de CPU is niet over te klokken, wel is er in de bios al de optie voor het configureren van raid.
De installatie van Windows 7x64 verliep probleemloos en erg snel (dankzij snelle SSD). Er zit een driver CD'tje bij. Netwerk en audio deden het al zonder extra handelingen. Alle hardware doet het na het eenvoudig installeren van de drivers op de CD, ik log aan met de fingerprintreader wat ik prettig en cool vind.

De installatie van Centos 5.5 verliep ook probleemloos, echter krijg ik de Wifi (realtek 8172 volgens lspci) nog niet aan de praat. Het schijnt dat deze in nieuwere kernels wel werkt (we wachten af).

Prestaties

Met de standaard meegeleverde Ati driver leek het alsof Crossfire niet goed werkte. Na installatie van de officiele Catalyst 10.8 driver werkt het wel. Merkwaardig is dat de kaart even op moet warmen voor optimaal gamegenot. Het beeld flikkert af en toe als het koud is maar als de koeling op gang heb ik hier geen last meer van.

Met 3DMark vantage kreeg ik met default instellingen 12111 benchmarks.
Voor Cod MW2 en Crysis ervaringen kun je mijn video channel op youtube bekijken.
Crysis met fps (op 1900x1080 alles Extra high dx10).
Alle filmpjes

120GB SSD performance
500Gb 7200 RPM performance
Over Gigabit kopieren van een desktop naar de 500Gb 7200rpm ging met ca 45 Megabyte per seconde, dit is volgens mij acceptabel.

3Dmark06 + max GPU temperaturen (gedraaid op 800/1100mhz
Max temperaturen zijn na half uur Crysis + 3Dmark met ambient van 23 graden Celsius

VMware

VMware workstation kon probleemloos worden geinstalleerd, daarbij moest ik wel opnieuw de officiele light show drivers installeren om de touchkeys (volume/mute Wifi webcam) weer goed werkend te krijgen.

Verbruik, cooling en overclocking
Op de Wattmeter gebruikt de laptop met volle batterij idle tussen de 60 en 80 Watt. Bij een potje Crysis loopt het op tussen de 140 en 150.
De batterij houdt dit uiteraard niet lang vol maar dat is ook niet waarom men zo een laptop aanschaft.
De CPU is niet over te klokken in de bios.
De GPU's heb ik probleemloos met 10% weten over te clocken (van 700/1000 naar 770/1100 hoger zou mogelijk kunnen zijn maar dat hoeft niet :)
Bij niet gamen op schoot wordt de laptop erg warm, maar niet veel warmer dan mijn HP 6730b (standaard werklaptop). Gamen op schoot zal men zonder isolatiemateriaal op de knieen niet lang volhouden.
Bij gewoon gebruik is de laptop bijna stil maar als je goed luistert hoor je de fan zachtjes draaien.
De fans aan de achterkrant zijn luid hoorbaar met een potje Crysis maar ik ervaar het niet als storend. De temperatuur aan de achterkant loopt redelijk hoog op, echter gaat de cooling onder stress niet constant naar max speed wat volgens mij een indicatie is dat het cool design voldoet aan de hardware.
De laptop is tijdens mijn gebruik nog geen 1x onder stress vastgelopen.

Geluid

Het geluid wordt geproduceerd door een realtek chippie. De boxen voldoen, ik mis echter de bas. Maar dat kan men volgens mij ook niet verwachten in een plastic behuizing. Door de koptelefoon mis ik wat bas en helaas valt deze niet in te stellen in de audio settings. Er zit wel degelijk een equelizer optie op (knopje naast volume knop)

Nukken

Ati drivers installeren ging wat moeizaam maar de ervaren gebruiker moet dit lukken (was een kwestie van instellingen naar factory defaults resetten na upgrade naar nieuwere Catalyst)
Ik krijg mijn Wifi N niet boven de 65mbit, ik weet nog niet hoe ik dit omhoog krijg. (gebruikt met dd-wrt op TP-link tl-wr1043nd).
Soms lijkt het toetsenbord in Windows een aanslag te missen, in Linux niet.
Het toetsenbord probleem schijnt op veel laptops in combinaie met IE op Win7 voor te komen. Op deze link staat de oplossing die voor mij werkte.
I finally figured it out!!!! You need to reset IE8. In your browser, go to TOOLS, Internet Options, click the Advanced tab and the click the Rest button. I read a number of blogs and someone suggested this. Worked for me!
Waar heb ik hem besteld?

Met volle tevredenheid tegen een scherpe prijs (lager dan bij xxodd omschreven) http://www.notebooktotaal.nl

Support

Clevo heeft een download sectie waarbij men allerlij drivers en eventuele firmwares kan downloaden

Algemene indruk

Ondanks de nukjes ben ik er blij mee. Stabiel, snel en fijn om op te werken.
Toetsenbord is niet perfect om op te gamen, goed genoeg om op te werken. (ik zou het prettig vinden als de spatie wat indrukbaarder is).

Heb jij ook een XXODD XNi8100?

aardige review, maar had graag wat meer onderbouwing gezien, wat grafieken of in ieder geval wat uitgebreidere benchmarks. Ook wat eigen foto's maakt het al wat lekkerder om te lezen. Ik vind 2x een 5870m en dan 12k vantage wel enigsinds laag (maar ruim genoeg voor vette games hoor) Had echter wel wat hoger verwacht. 3 sterren van mij..
Wellicht is het een optie om 2 van die soort ballen te kopen zodat je laptop los van het bureau staat. Dat scheelde bij mijn game laptop van dell 10+ graden.
Veel plezier ermee!

*alleen de achterkant van de laptop komt dan los van het bureau

[Reactie gewijzigd door guidonno op 8 september 2010 09:30]

De videokaart kan ik alleen overclocken wanneer er iets 3d draaid, als ik hem overclock terwijl hij op energie saving staat crashed ie, ik denk dat de throtling in de weg zit, kan alleen overclocken op full throttle :)

[Reactie gewijzigd door BeachPatroller op 8 september 2010 21:51]

Dank, ik zal kijken of ik morgen wat met je feedback kan doen. Wat voor grafieken had je in gedachten?
de hele rits met bekende benchmark, alsmede performance van de HD als het even kan. ;-)
Nou eigenlijk meer screenshots van furmark met afterburner en prime/linx icm coretemp, Screen van je behaalde overclock met een vantage screen doet het ook goed. Probeer in je text ook superlatieven te vermijden. "Super stabiel" superfijn enz... Leest wat fijner (klein detail)
Ik heb nog geen tooltje gevonden die temperaturen uit deze laptop kunnen lezen helaas, suggesties?
Mainboard monitor en dan maar even kijken welke temperatuur metingen die vindt.
Ik heb zelf een Xni8100 besteld.
Ik heb in de product manual van Clevo gelezen dat de speakers van de X8100 DTS Audio, Dolby Digital en Microsoft WMA Pro Audio ondersteunen.
In de manaul stond dat je in de speaker eigenschappen deze functies kunt aanzetten, hierdoor klinkt je geluid misschien wel stukken beter!
Ik hoop dat je er net zoveel plezier aan beleefd als ik. Ik zie dat je al 2 g73jh's RMA hebt gestuurd, sterkte :)
Ik zou Crossfire niet al negatief eigenschap erbij zetten. Aangezien het niet de hardware is die fout is maar de programmering in games. Besides, wat is er vetter dan 2 videokaarten? :P (Behalve nog meer dan)