1 review

G.Skill Ripjaws V F4-4000C16D-16GVKA

€ 155,-
Specificaties 16GB DDR4 @ 4.000MT/s, kit van 2 - Bekijk alle specificaties

G.Skill Ripjaws V F4-4000C16D-16GVKA Review

Dopey87 12 september 2021, laatste update op 14 september 2021, 240 views Product gekocht

G.Skill Ripjaws V F4-4000C16D-16GVKA

Mooi sober setje zonder RGB opsmuk, zijn goede timings mee te behalen. Ver onder XMP. Deze set draait nu 14-15-14-28 op ddr3800 op een B550 tuf mobo en R5600x. Aangeschaft voor een toen schappelijke €162

Pluspunten

• Samsung b-die
  • 14-15-14-28 timings op 3800
  • Stevige heatsyncs
  • Geweldige overklokker

Minpunten

• Past niet onder mijn 2e NH D15 fan(eigen schuld)

Stabiliteit Score: 5
Algemene eerste indruk
Het geheugen zelf heeft geen blingbling en RGB zoals vele setjes wel hebben.
Ik heb een gesloten kast en vind dit prima. Ik heb net een full RGB set verkocht en non RGB nieuw gekocht.

De heatsink is stevig en zal een val vast beter overleven dan de trident RGB met dunne fins(gelukkig geen ervaring mee:)

Laden van XMP profiel werkt probleemloos bij mij en draait dan op 4000 met 16-16-16 timings.

Ik ben zeer tevreden met wat ik met mijn gelimiteerde RAM OC kennis uit dit setje heb weten te persen.
ddr 3800 14-15-14-28 bij 1.49V(dat zal voor velen als heel hoog klinken, voor mij ook; maar samsung B-die zou veilig 1.5 moeten kunnen draaien dagelijks. Ik zie ook XMP setjes voorbij komen met 1.55V af fabriek.
Wat zit er nou precies op die reepjes volgens Thaifoon:
Waarom heb ik voor dit geheugen gekozen
Ik heb bewust voor 4000cl16 gekozen en een meerprijs betaald t.o.v. bijv 3600cl16.
Omdat ik voor Ryzen ben gegaan was voor mij latency en snelheid belangrijk, uiteindelijk gaat het mij om ingame FPS omdat ik voornamelijk game op mijn PC.

Eerst belangrijk i.c.m. welke onderdelen ik dit werkgeheugen gebruik:
Asus b550 TUFF gaming plus
Ryzen 5600X

Mijn redenatie was dat ik de infinity fabric misschien zou kunnen overclocken naar 2000mhz en ddr4000 in een 1:1:1 ratio te kunnen draaien.
Helaas ging IF2000 niet door, de standaard 1800 was geen probleem en een overclock naar 1900 was zo gedaan zonder extra voltage. Alles boven de 1900 was geen optie met veilige voltages.
Dit is misschien wel mogelijk als je geluk hebt met je processor en een beter mobo hebt zoals een x570.
Mijn overclock avontuur met deze sticks:
Nu zouden er 2 routes mogelijk zijn met dit geheugen:
-1:1:1 ratio houden (Infinity Fabric: Memory speed: controller speed) en handmatig lagere timings.
-1:1:1 ratio opgeven en werkgeheugen met min of meer zelfde timings overclocken naar 4400-4600

Ik heb tot nu toe de eerste optie gevolgd.

Alle standaard tutorials
-Thaifoon burner
-Ryzen Dram calculator

Daarnaast veel onderzoek, rekenen, uitproberen, crashes, BSODx60, clear CMOSx10, 20 uur testen, 40 iteraties.
20x memtest gefaald. Fanatiek profielen saven en backupen heeft mij altijd terug kunnen krijgen naar stabiel.
Veel instellingen later ben ik op het volgende uitgekomen(draait alles memtests en benchmarks stabiel):

Wat ryzen calculator adviseerde:

Wat ik uiteindelijk heb draaien aan instellingen
De volgende dingen heb ik anders moeten doen dan calculator zei"0
tRRDS tot minimaal 4 kon aanpassen in BIOS, niet 3 .
Geardown mode staat aan, anders was command rate 1T niet mogelijk,
Heb dit proberen aan te passen en veroorzaakte alleen maar crashes. Ik weet niet of dit de moeite gaat zijn.

De volgende dingen heb ik na onderzoek zelf aangescherpt
tRas 30 naar 28 gezet
tRC van 46 naar 43
tRFC van 304 naar 266
Dit zijn mijn instellingen die stabiel draaien:

Ik heb er wel van genoten om het maximale eruit te persen, qua latency doet deze €160 kit (ten tijde van mijn aankoop, nu minder interessant qua prijs) het net zo goed als €260 cl14 geheugen.
Mijn aankoopadvies:
Mijn advies rekening houdend met dual en quadrank verhaal met ryzen:
Koop 2x16GB 3600c16 dual rank Samsung b-die kits. Die zijn nu praktisch dezelfde prijs en laadt XMP.
De boost die ik hier met de 20 uur krijg heb je dan direct.
Dan zou je zelfs nog je IF samen met je RAM kunnen overclocken met zelfde timings of lagere timing instellen als je houd van klieren in de BIOS.

Ingame zit er volgens meeste benchmarks tussen de "super-tuned" dual rank en quad rank bijna geen verschil.
Als ik later 2 reepjes bij zou prikken om naar quad rank te gaan heb ik grote kans dat mijn RAM OC niet werkt. vooral op een B550 bord.

Dit is mijn eerste wat uitgebreidere review, ik hoor het graag bij vragen of dat je iets heel vreemds ziet in mijn instellingen. Ik vond benchmarks niet heel interessant en weinig toevoegen omdat ik tussendoor niks heb gecaptured.
*Ik heb het een en ander geupdate en duidelijker leesbaar gemaakt, ik was vergeten de korte tekst aan te passen.

Heb jij ook een G.Skill Ripjaws V F4-4000C16D-16GVKA?

De afbeeldingen in de review lijken hier niet goed te werken. Onder de review wel...?
Ja dat klopt idd, excuses.
Het is mijn eerste review, blijkbaar lukte afbeelding invoegen niet op die manier maar moet ik linken. Dacht eerst dat het buggie was en later zichtbaar werd.
Ik ga hem morgen aanpassen, thx