LG OLED55A16LA Zwart

Specificaties 55" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 60Hz - Bekijk alle specificaties

LG OLED55A16LA Zwart Review

JossiEndTestpanel 12 september 2021, laatste update op 22 september 2021, 1.247 views Testpanel

LG OLED55A16LA Zwart

Een perfecte TV voor iemand die gewoon een goede TV wil voor een goede prijs. Zelf zou ik liever een paar honderd euro meer betalen voor een grotere (65 inch) en nog hoger kwaliteit paneel om het maximale uit mijn TV te kunnen halen.

Pluspunten

• Contrast en helderheid
  • Magic Remote erg fijn in gebruik
  • UI werkt soepel en snel
  • Prijs/kwaliteit verhouding

Minpunten

• Geen ondersteuning voor TrueHD en DTS audio
  • Twee poten limiteert het draaien van de TV
  • Speakers niet geweldig voor muziek

Ik heb deze TV van Tweakers ontvangen om twee weken te testen. Zelf kwam ik van de LG 49SK8500PLA uit 2018. Ondanks dat deze TV pas 3 jaar oud is, was het een mooie stap om OLED en een formaat van 55 inch te testen in mijn woonkamer. Ik heb mij met name gefocussed op het verschil in beeldkwaliteit en formaat (van 49 naar 55 inch).

Unboxing
Bij het uitpakken viel mij gelijk één ding om: Hoe dun OLED schermen tegenwoordig kunnen zijn. Uiteraard zit er (bij dit model) een bredere kast aan de onderkant. Maar ik was aangenaam verrast door het dunne scherm.
De doos bevat niet veel maar wel alles wat er nodig is. Het uitpakken was makkelijk te doen (zelfs voor één persoon). In de doos zit:
  • Uiteraard de TV
  • LG's Magic Remote
  • Handleiding
  • Twee poten met bijhorende schroeven
  • Stroomkabel
  • Een cable clip om kabels te begeleiden
Door de TV op tafel te leggen was het makkelijk om de poten erin te schroeven. Ook het oppakken en verplaatsen is met dit formaat goed te doen voor één persoon.

Installeren
Ik heb een relatief smalle woonkamer. De TV staat op een afstand van ongeveer 2,30 meter van de bank vandaan. Zelf vind ik het een ideale afstand om het mooie van 4K goed te kunnen zien. De 55 inch komt niet groot over voor mijn gevoel (maar ik ben ook iemand die niet ver genoeg vooraan kan zitten in een bioscoop). Ter referentie, het meubel waar de TV op staat is 1,60 meter breed. Één probleem waar ik tegen aan liep is dat de TV twee poten heeft waardoor het draaien van de TV gelimiteerd is. Het TV meubel is namelijk niet erg diep. De TV kan ook niet recht tegenover de bank staan waardoor je niet een hele goede hoek heb vanaf de chaise.

Bouwkwaltieit
Op de pootjes na is er eigenlijk niks mis met de bouwkwaliteit van de TV. De pootjes komen vooral goedkoop over al heb ik wel het volste vertrouwen dat hij niet gaat omvallen. Zelf heb ik meer een voorkeur van één poot in het midden.

Eerste keer aanzetten
Omdat de TV al eerder is getest door andere gebruikers was er geen installatie guide die me door de TV heenleiden. Gelukkig ben ik bekend met de LG TVs van de laatste jaren. Toch moet ik niet onderschatten hoe fijn ik het gebruik van de LG Magic Remote vind. Het kunnen bewegen van de afstandsbediening (alsof het een Wi Remote is) blijft een vindingrijke oplossing die maar weinig fabrikanten hanteren.

Beeldkwaliteit
Het duurde eventjes voordat ik de het OLED beeld écht kon waarderen. Bij de eerste content die ik keek (Netflix 4k series) was ik niet direct verkocht aan de betere contrasten die het OLED beeld kon bieden. Zelfs bij Netflix natuur documentaires vond ik het beeld niet zoveel beter dan mijn oude LCD 4K TV. Ik verwacht dat dit toch komt omdat de streams van Netflix niet genoeg detail kunnen bewaren waardoor het verschil te klein wordt.
Pas bij het bekijken van Blu-ray films in een donkere woonkamer kwam de TV echt goed naar voren. Deze Bluray films hebben ongeveer een bitrate van 70 Mbps. Ik heb gekeken in 4K naar de Lord of the Rings, Avengers Endgame, A Perfect Planet en Game of Thrones. Ook de remaster van Lord of the Rings kwam erg goed uit de test. De contrasten waren mooi en het beeld was helder. De TV heeft ook de test van de Game of Thrones aflevering "The Long Night" goed doorstaan (zie foto's).
Ik heb ook gespeeld met een aantal beeld kwaliteit settings, uit eindelijk heb ik de TV ingesteld op de "Expert" modus van LG. Verder heb ik geen bijzondere artefacten gezien tijdens het kijken. Het enige wat mij wel opviel (maar dat kan aan de content liggen) is dat er af en toe een groene streep onder in het scherm kwam bij HDR beeld.

Geluidskwaliteit
Ik woon in een oude woning met dunne muren. Vandaar dat ik de TV eigenlijk nooit op een hard volume heb staan. Tijdens het film kijken heb ik het geluid als "prima" ervaren. Er deed niks te kort maar het was ook niet overweldigend. Pas toen ik voor een test Spotify muziek aanzetten vond ik het geluid een beetje teleurstellend. Ik miste met name een goede bas en onderscheid tussen de hoge / lage tonen.

webOS
Er kwamen al veel apps mee geïnstalleerd met de TV. Dit kan komen doordat de TV eerder is getest door andere mensen. De UI van webOS werkt fijn en voor het grootste gedeelte reageert alles snel. Af en toe kwamen er bij mij nog wel wat haperingen of laadschermen (1-2 seconden) als ik tussen de verschillende onderdelen van de App store of instellingen heen ging.

Het is een goede TV voor het dagelijks gebruik en af en toe series kijken. Helemaal voor de prijs van de TV. Bij dat gebruik zal je niks missen en heb je een geweldige ervaring. Ben je toch meer een film fanaat en hou je ervan dat alles perfect is bij je filmervaring (zoals ik) dan zou ik liever gaan voor de C1 van LG. Deze is uiteraard ook een paar honderd euro duurder.

Heb jij ook een LG OLED55A16LA Zwart?

Ethernet 100mbit aansluiting nog steeds de standaard
Waarom is dit een minpunt van dit toestel, de andere minpunten benoem je in de review en zijn ook duidelijk, maar deze niet...
Omdat het de standaard is heb ik het niet expliciet genoemd. Het nadeel van 100mbit is dat je in de nabije toekomst tegen limieten van content kan aanlopen. Ik heb op dit moment blu-rays met een bitstream van rond de 70-80 mbit. Met 8k of 120 fps zal de bitstream ook snel oplopen waardoor 100mbit aansluiting niet meer genoeg zal zijn.
Maar het is geen 8k en geen 120hz toestel, dus ik vroeg me echt af waarom het een minpunt is. Was een oprechte vraag
Goed punt! Ik heb zelf een 4k tv met wel de hogere hz. Dus vandaar dat ik direct dacht dat dit punt niet futureproof is.
Waarschijnlijk zal je met de functionaliteiten van deze TV niet snel aan de 100mbit limiet komen. Ik pas mijn review aan.
Beetje gekke vraag misschien, maar: waar heb je je tv-meubel vandaan? :)
Heb je een berichtje gestuurd! :)