Sapphire Radeon HD 5450 512MB DDR2 PCIE HDMI Review

Tsurany 7 september 2010, 2.989 views

Sapphire Radeon HD 5450 512MB DDR2 PCIE HDMI

Pluspunten

• Klein formaat
  • Speelt alle 1080p content af
  • Goede prijs

Minpunten

• Niet geschikt voor zware taken

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Ik heb een HTPC staan waar een X2 4200+ op socket 939 in zit. Ik loop al een tijdje tegen het probleem aan dat 1080p films lang niet altijd goed af willen spelen, de processor is daar eigenlijk net iets te licht voor. Om dit probleem goed op te lossen heb ik besloten een videokaart aan te schaffen die alle video decoding kan afhandelen. De keuze is gevallen op de goedkoopste videokaart uit de Ati 5xxx serie. Ik heb voor Ati gekozen omdat ik meer vertrouwen heb in Ati qua video afhandeling dan in Nvidia.

Omdat ik deze kaart voor HTPC doeleinden heb aangeschaft zal ik hem enkel op dat aspect beoordelen. Wil je weten hoe hij in games presteert moet je een andere review opzoeken. Ik zou echter aanraden daar niet teveel tijd aan te besteden, het antwoord zal ongetwijfeld 'bagger' zijn.

Bij het arriveren van de kaart valt direct de kleine maar stevige doos op. In de doos zit een kartonnen bak met deksel waar de kaart in zit. Er is geen ruimte voor de kaart om heen en weer te wiebelen en er is veel kracht nodig om de doos in te duwen. De kaart zelf is nog in een antistatische zak verpakt. Tevens krijg je er twee low profile brackets bij, maar die zal ik niet gebruiken. Er zit zoals gewoonlijk natuurlijk een quick installation guide, een driver cd en een flyer van Sapphire bij.

De videokaart beschikt over DVI, HDMI en VGA en is daarmee op vrijwel elk scherm aan te sluiten.

De installatie was een vrij langdurig proces, dat is echter niet de schuld van de kaart. Ik was mijn schroevendraaier kwijt. Na die gevonden te hebben was de installatie geen enkel probleem. Doordat de kaart zeer klein is past hij ook in de kleinste HTPC behuizingen.

Ik besloot om gelijk een nieuwe Windows 7 installatie uit te voeren omdat mijn vorige kaart een Nvidia 7600GT was en ik geen driver conflicten wilde. Zo kon ik bovendien gelijk upgraden naar nieuwere versies van MediaPortal en zijn plugins en vermeed ik ook eventuele codec problemen.

De videokaart zal niet gebruikt worden voor geluid omdat mijn versterker (Marantz SR4300) geen HDMI ingang heeft. Tegens draai ik enkel in stereo dus SPDIF voldoet prima.

Het afspelen van 1080p content gaat prima, CPU usage is onder de 30 procent dus de GPU doet het grootste deel van het werk. Alle content op mijn server worden zonder problemen door de GPU afgehandeld en ik heb geen last van framedrops. Dat maakt deze kaart dus uitermate geschikt voor HTPC doeleinden.

Heb jij ook een Sapphire Radeon HD 5450 512MB DDR2 PCIE HDMI?

Hallo, is mw2 goed speelbaar op deze kaart? of andere gelijke games?
lol nee, voor mw2 zul je minstends een hd4650 of beter nodig hebben...
MW2 zal misschien wel speelbaar zijn op dit kaartje, maar dan alleen op 800x600 en alle andere instellingen op laag. Het is dan nog de vraag of de framerates over zullen houden.
Persoonlijk denk ik dat het net speelbaar zal zijn. Spellen die veel van de videokaart vragen zoals crysis etc. zullen waarschijnlijk niet speelbaar zijn.
hoe zit het met de temps en geluid? U geeft een review voor een specifiek doeleinde wat u aangeeft, dit maakt deze review wel interessant.
Hij is geluidloos omdat hij passief gekoeld is, erg is dus geen ventilator aanwezig. Temperatuur kan ik niet veel zinnigs over zeggen aangezien ik de videokaart amper belast. Idle is hij bij mij zo'n 50 graden. Onder full load kan ik hem niet testen omdat ik daarvoor geen software ge´nstalleerd heb. Dat is denk ik ook niet interessant voor deze kaart.
"De installatie was een vrij langdurig proces, dat is echter niet de schuld van de kaart. Ik was mijn schroevendraaier kwijt."

LOL :)
Switch regelmatig van videokaart en ik kan zeggen dat ik nog nooit driver conflicten heb gehad na het wisselen van ATi/Geforce drivers. Gewoon kwestie van netjes opruimen, Win 7 doet de rest.