Zalman VF900-Cu Review

WallieBTY 14 juni 2006, 580 views

Zalman VF900-Cu

Pluspunten

• Zeer eenvoudige installatie
  • Koelvermogen
  • Geluidsproductie

Minpunten

• Ik heb geen negatieve eigenschappen ondervonden bij de Zalman VF900 CU. Alleen de prijs zou misschien voor sommige mensen een reden kunnen zijn.

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
De reden dat ik voor een Zalman VF900 CU gekozen heb is omdat de stock cooler op mijn XFX Geforce 7900GT (gpu 550mhz; mem 1630mhz) te veel herrie maakt en niet genoeg koelt. Ik heb op mijn vorige videokaart een VF700 CU gehad, waar ik zeer te vreden over was, dus daarom heb ik heb ik weer voor een Zalman gekozen. De keuze is op de VF900 CU omdat deze maar 10 duurder was en beter scheen te koelen.

Installatie:
De oude cooler kwam er makkelijk van af na even de te gamen. De installatie van de Zalman VF900 CU was zeer eenvoudig. Plaats die heatsinkjes op het geheugen. Schroef de boutjes op de cooler en plaats de cooler op de kaart. Aan de onderkart 4 moertjes met veertjes aandraaien en je bent klaar.
De cooler zit na installatie stevig vast op de kaart en kan niet bewegen.

Prestaties
De koel prestaties zijn zeer goed. De kaart is 10 graden koeler dan de stock cooler. Idle is de GPU nu 52 graden en na een uurtje gamen is de GPU 62 graden.

Ik ben een zeer tevreden gebruiker en mijn volgende videokaart cooler zal zonder meer een Zalman worden. Ik raad iedereen aan om Zalman coolers te kopen.

Heb jij ook een Zalman VF900-Cu?

Maak je gebruik van een originele NB koeler of heb je ook een Zalman NB koeler? Bij mij zaten de Zalman NB koeler en de VF-700 elkaar namelijk in de weg, is dit bij de VF-900 ook?
Dat ligt aan je moederbord lijkt me, bij sommige moboos is de NB inderdaad erg vervelend tussen de PCI-e sloten geplaatst.
Negatief punt: Hij is niet SLI compatible door de vier dikke bouten aan de achterkant van de kaart.

De metalen rand op de kaart zou ik overigens verwijderen als je wilt dat de VF900 beter koelt :Y)
Zal wel ietsje kunnen schelen ja, maar het lijkt me niet de moeite waard om dat te doen. De kaart is nu toch ook al wel prima gekoeld? En het is zonde om zo'n mooie glanzende XFX plaat eraf te halen.
@TeciCity: Ik heb er ook een Zalman NB cooler erop zitten. Deze zitten elkaar niet in de weg. Wat bij mij VF700 CU op een 6800GT en een MSI K8N Neo2 Platium wel zo was.

@db87: Dat tie niet SLI compatibel is is weer makkelijk te verhelpen door een paar andere bouten er op te draaien. We zij tenslotte tweakers :D
Ik denk niet dat de rand veel zal schelen dus laat het er lekker op zitten. Ziet er wel mooi uit.
Wat voor geluid maakt hij, op welke volt niveaus ?