1 review

TP-Link TL-ER7206 SafeStream Gigabit Multi-WAN VPN-router

€ 160,10
Specificaties Geen WiFi • 6-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

TP-Link TL-ER7206 SafeStream Gigabit Multi-WAN VPN-router Review

RobbyTown 10 september 2021, laatste update op 1 juni 2022, 4.521 views Product gekocht

TP-Link TL-ER7206 SafeStream Gigabit Multi-WAN VPN-router

Ivm binnenkort Internet Only van Tweak eigen router nodig. Aangezien ik al AP's van had van Omada lijn deze router gepakt + glasmodule. Scheelt weer een omvormer.

Pluspunten

• Default/standalone veel opties
  • SFP mogelijkheid
  • fanless

Minpunten

• Product foto klopt niet
  • Omada gekoppeld word instellen anders

Beheerbaarheid Score: 3

Binnenkort stap ik over van Alles in 1 naar Internet Only van Tweak. Je dient dan eigen router te regelen. Je krijgt van ze een omvormer, van SFP naar RJ45. Maar hoe mooi is het als het gewoon direct uit de muur in de router kan. Daarom de TL-ER7206 aangeschaft. De juiste glasmodule + glaskabel gekocht en aangesloten. Die stofdopjes zijn van mijzelf die zitten er niet bij ;).

Deze router heb ik vrij wel direct aan de OC200 controller gekoppeld (aangezien ik al accesspoints had). Hierdoor word het totale beheer van de router net wat anders dan standalone. Het eerste gevoel super beperkt omdat je het menu van de router kwijt raakt.

Voordeel dat het in de Omada omgeving zit alles centraal te beheren is, nadeel is het oogt wat omslag / raar en momenteel instabiel.

Product foto foutje

Product foto klopt niet (zowel Tweakers als TP-Link website). Stekker aansluiting is namelijk anders. Zie hier hoe die in praktijk /echt is.

Omada

Z'n jaartje heb ik een OC200 gedraaid met enkele AP's. Dat werkt zeer stabiel. 1 druk op de knop en alle AP's worden geupdate.

Aangezien ik alles 1 omgeving wil beheren en TP-LINK sinds kort een router heeft die in de Omada lijn valt en SFP mogelijkheid heeft gekocht en aan de OC200 gekoppeld.

Plots word het dan een klein drama, veel werkt er plots niet meer en er gebeuren rare dingen.

Om een voorbeeld te noemen. Zo kon ik met de fritzbox de printer via DNS naam benaderen. Dat werkt nu niet meer. Misschien dat ik het een ander nog moet finetune en firmware van alles nog niet helemaal lekker is maar mDNS kent TP-Link niet, behalve als die het mee krijgt (synology bv is wel via DNS te bereiken).

Voor mijn gevoel staat het nog een beetje in de kinderschoenen en moeten ze nog wat bug's fixen.

Ik kan er niet echt de hand opleggen waar het probleem nu zit. De router firmware of de OC200 firmware.

Voor thuis kan het ermee door maar voor MKB is het het net niet. Behalve als je AP's centraal wilt beheren dan werkt het prima met een losse router.

Featureset

Speedtest
Bij Omada kun je alleen sommige dingen activeren als je ook een Omada router hebt. Denk bijvoorbeeld aan de feature om de x tijd een speedtest draaien

Geen idee met welke server ze de speedtest draaien maar de snelheden liggen met speedtest.net hoger.
Stats
Je kunt verder per 5 minuten, uur of per dag statistieken uitlezen (CPU, Traffic, Pakketten)

vlannen

Doordat ik nu de router, switch en accesspoint uit dezelfde lijn heb is het instellen van vlan's zeer handig. Het is namelijk binnen de omgeving overal beschikbaar, als je allemaal aparte merken hebt zal het wat lastiger zijn.

Voordeel van gebruik met vlan is dat je per vlan ID het verbruik kan zien op de router

De eerste opzet is er. reviewen vind ik wat lastig aangezien het samen met de OC200 gaat. Mochten jullie nog wat missen / willen weten. Laat het weten dan probeer ik het aan te vullen.

Heb jij ook een TP-Link TL-ER7206 SafeStream Gigabit Multi-WAN VPN-router?

Vanuit een E-Fiber netwerk gezien aangezien dit beetje los van de review stond.

Dit besteld

[Reactie gewijzigd door RobbyTown op 10 september 2021 19:33]

Ben een jaartje geleden van Unifi naar het Omada systeem over gestapt.
Moet constateren dat het een stuk stabieler is dan het Unifi systeem, elke keer als er een firmware update was, waren er problemen.
Het Omada systeem is misschien niet zo verfijnd, maar wat er in zit doet het ook. Bij Unifi bleef het maar in beta.
Mijn gemiddelde WiFi snelheid is ongeveer verdubbeld. Dit zegt mij genoeg.
Was hier wel benieuwd naar. Unifi is behoorlijk populair, met prijs maakt het elkaar ook niet uit. Goed om te lezen dat ik de juiste keus heb gemaakt :).

TP-Link/Omada heeft ook af en toe z'n problemen met upgrades maar als ik bij jou lees bij Unifi nog erger dus. Maar met OC200 + EAP's alleen niets aan de hand, werkt super.

Krijg regelmatig de vraag, mijn wifi is slecht wat nu? Ik zeg koop een setje van 3x EAP 225 of EAP245 + OC200 en zet wifi van de provider op de modem uit. Ja het kost even geld maar dan ben je van de ellende af en modem kapot? Geen probleem je wifi is nog hetzelfde bij vervangen van het modem :).

Unifi getest via softwarematige controller toen. Unifi vond ik iets te veel vendor lock ogen en beetje Apple achtig. Unifi ziet er kwa design wel netjes uit (zoals Apple), maar ja het staat op zolder/meterkast dat ziet niemand, doe mij maar gewoon fatsoenlijke snelheid en dat het goed werkt. Maar sommige gaan helaas voor de look en niet kwaliteit.

Moet ook altijd lachen als mensen deze uitspraken doen
"Doe mij maar een Apple" Waarom? "Omdat dat mooi is en geen virus kan krijgen" Oke :| ...
Hoe lang zou dit ding ondersteund worden door de fabrikant? Iemand enig idee?

Bij fabrikant x worden producten bijvoorbeeld 2 tot 7 jaar lang verkocht, en geven ze na de EndOfSale datum nog 5 jaar firmware/security updates. Dus kan je rekenen op zo'n 7 tot 12 jaar ondersteuning.

Deze router is dit jaar geïntroduceerd, maar waar zou je op kunnen rekenen?
Goeie vraag, maar heb geen idee, ik hoop lang aangezien een alternatief er niet echt is. Meeste bedrijven voeren het een jaar of 3 dan is het bij de meeste wel gedaan. Bij HP/Aruba weet ik dan je bij de procurve lijn (2530 in dit geval) al heel lang updates hebt.

Ook voor Zyxel 100 en 110 firewall veel en lang updates gehad. Maar de NAS sectie van ze was om te huilen, firmware was echt bagger. Zo kon je wachtwoord lezen aangezien die in plain text werd opgeslagen (via SSH uit te lezen).

Het verschilt ook nogal in welke lijn ze voeren. Zakelijk als Consument. Deze router zal denk ik vooral zakelijk zijn, dus wie weet een jaar of 5? Maar helaas nergens te lezen inderdaad hoe lang.
Uitgebreide review!

Welke SPF module heb je gebruikt voor Tweak glas? :)
Bedankt voor je review. Zoiets lijkt me zelf ook interessant. Welke SFP-module zou je nodig hebben voor T-mobile glasvezel? Ik heb nu een Zyxel router en losse Glas naar Lan omvormer.
Durf ik niet te zeggen helaas. Misschien kunnen ze op het forum helpen.
Zeer waarschijnlijk is dat GPON en dat kan niet zonder de ONT.
Dus een eigen SFP is dan niet mogelijk.
Zelf ook deze router in combinatie met switch, accespoint & oc200 in gebruik. Zodra je het hebt ingesteld draait het als een zonnetje. Wijzigingen merkte ik ook op dat je voor bijna 3 minuten netwerk problemen kan verwachten. Al blijft bij de controller werk bereikbaar bij mij, zal te maken hebben met infrastructuur.

Zelf ook aangeschaft voor toekomstige tweak zonder router. Enkel komt glasvezel in huis binnen, dus maak zelf geen gebruik van SFP functie.

Over het algemene valt de functionaliteit erg tegen, kom van pfSense af(gevirtualiseerd). Wel alles wat moet werken werkt nu. Maar ben benieuwd wat erbij komt in de toekomst, anders gaat de router in standalone.
Heb in het verleden (voor de fritz) een Zywall 110 gehad, ook bakken aan opties, snap je verhaal.

Ik heb momenteel de router, switch, ap's en oc200 juist express nog op de default lan draaien (192.168.0.x). Ik benader mijn controller via internet en niet lokaal. Wellicht daar mee te maken heeft. 3 port forwards ingesteld. Controller helaas 3x kort offline, dus kon niet acht elkaar invoeren zoals ik gewend was.

Nog een kleine vraag. Als jij je OC200 reboot, poft het internet er dan ook uit?
Bij een reboot vliegt het internet er inderdaad uit zodra hij de router gaat configureren. Daardoor verbreekt de router alle verbindingen tijdelijk.

Zou beter zijn als hij de configuratie ophaalt van de router en als deze goed is, hem met rust laat.

Met draytek spul is beter, maar die router vereisen ook vaak een volledige reboot om instellingen toe te passen.
Hoi Robby,

Leuk om te lezen de review. Thuis heb ik ook zo'n soort setup werkend; Er7206, OC200 en 3xEAP245. Een vraagje heb jij toevallig meerdere LAN's ingeregeld zodat de hardware dan in verschillende LAN's / VLANs uitkomt? Dat lukt mij nog niet, ben heel benieuwd hoe jij dat dan voor elkaar hebt gekregen. Misschien wil je wat schermprintjes delen. De verschillende LAN's m.b.t.. WiFi zijn wel gelukt ;-)

Groetjes,
Bart
Hier kom je hoop ik een heel eind mee. Is wat meer dan enkele screenshotjes ;).

Ik lees dat je geen switch hebt, of in elk geval niet in de omada lijn? Dan moet je wat handmatig vlan lans op die switch aanmaken.

Echt 'waterdicht' is het niet. Je kan van het vlan naar andere vlan wel pingen maar.
Dus een gast vlan kan je private network je printer pingen. Dan moet die wel dat IP weten.

Heb je een simpel netwerk scanner op je tel dan scant die alleen die IP range en je moet natuurlijk de andere iprange weten.

Wat wel werkt is bv prive vlan hangt een chromecast, als ik nu op vlan office of gast wifi ga krijg ik geen chromecast optie om te casten.
Thanks, zal 'm straks eens bekijken. Groetjes, Bart
Wat apart, ik heb een TL-R605 en ik herken dit:
"Mocht je een NAT regel aanmaken dan vliegt je internet er soms even uit, of de OC200 controller is voor enkele minuten niet te bereiken. Best wel vervelend en dit was met alleen de AP's niet."
Helemaal niet.

Nu heb ik geen glas direct op de router en heb ik alles Omada, misschien is dat laatste de reden maar ik vind het bijzonder.

Wat ik wel herken is het gebrek aan een dns oplossing, die zit er gewoon niet in. Ik heb dat opgelost door de dns aliasen op mijn pihole in te stellen. En inderdaad, de bijgeleverde speedtest is enkel handig als verbindingstest. de daar genoemde snelheden zijn altijd veel te laag.

Ik ben ontzettend tevreden met de omada oplossing, in mijn geval. Er is enkel 1 truukje wat omada niet kan en unifi wel: https://medium.com/@bjarn...mobile-thuis-2d286887009b

Unifi kan het WAN vlan ook op de LAN poorten gebruiken waardoor de bovengenoemde truuk werkt. Dit kan niet met Omada. kwam ik te laat achter, anders had ik ook het modelletje erboven gekocht, net als jij.
Ik zou zeggen dat de WAN poort en SFP poort geen verschil zouden moeten maken. Las in het Omada ervaring TP-Link topic er iemand ook last van had (WAN poort) en nog van de OC200, die draait de software zelf. Dus lijkt meer een software bug, alleen niet iedereen heeft er blijkbaar last van zo lijkt het.

Nu stel ik geen wekelijks forwards in, config eenmaal draait, draait het als dat maar stabiel is vind ik het prima, zakelijk/MKB gezien is het in elk geval niet handig.
Die truc werkt op de dreamboxen van Unifi anders niet. Daar kan je op de WAN helemaal geen VLANs meer aanmaken. Het werkt enkel op de USG.
Ha robbytown, dank voor je review. Kun je me laten weten of deze router fanless is.
Dank alvast
Mooie review, heb nu nog een lrt214, maar wil eigenlijk deze gaan aanschaffen, is iets krachtiger.
Mijn vraag is of jij ook al de vpn geprobeerd hebt, en of dat een beetje acceptabele snelheid geeft.
Ik ben van plan een vpn op te zetten vanaf mijn werklaptop, zodat ik ten alle tijde in mijn eigen privė VLAN kan komen.

Gr
Patrick
Heb de snelheid niet getest.

Maar VPN opzetten en daarna verbinden met OpenVPN werkt prima op de mobiel.

Ik zal spoedig mogelijk test proberen te doen.
Heeft geen bijzondere haast hoor, ga deze toch wel aanschaffen, maar was wel benieuwd. Jouw review heeft mij wel over de streep getrooken, ook omdat glasvezel direct kan worden aangesloten.
Getest via de WiFi met een 150 Mbit lijn. Thuis 1000/1000.
Speedtest via de wifi: https://tweakers.net/foto...hcUpOjfn0WVRfOXLAtSGq.png
De lijn snelheid halen. Dus op naar de VPN test.

Hierna VPN aangezet en gedownload via de browser. Zie hier de snelheid met VPN via de WiFi.

[Reactie gewijzigd door RobbyTown op 20 januari 2022 18:23]

@RobbyTown , dankje voor de specs. Ik heb deze router ondertussen al op mijn buro liggen. Op dit moment in test, parallel aan de bestaande situati, om te zorgen dat iedereen lekker kan blijven internetten, zonder last te hebben van mijn gehobby.
Wij zitten op dit moment nog in het kpn buitengebied internet, dus adsl met 4g ondersteuning. Ongeveer 30 Mbps down, en 14 Mbps up.
Ga binnenkort maar eens kijken wat ik nu kan met welk vpn type.
Hoe heb jij het geregeld om in een specifiek Vlan te komen? Gezien jouw glasvezelinput, heb jij geen portforwardings naar de tp-link router, maar ik vermoed dat jij een bepaalde ip pool hebt opgezet om in een vlan te komen?

Nogmaals bedankt
Patrick
Bij Tweak met internet only heb je geen vlan :).

Dan is het redelijk kaal: https://tweakers.net/foto...wAMBNZTgrDfDXXHc0PaIS.png

TV doe ik met NLziet aangezien CD via Tweak niet heel fijn was.

Verder sinds kort 4G backup lijntje lopen (via WAN poort). Werkt goed. Als test glas eruit getrokken (zie het als dat de lijn eruit vliegt van Tweak). Klein hikje en over op de 4G. Glas terug erin, klein hikje en weer op de fiber lijn van Tweak.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.