PowerWalker VI 850 SHL Schuko

€ 66,90
Specificaties UPS met 850VA capaciteit - Bekijk alle specificaties

PowerWalker VI 850 SHL Schuko Review

Anoniem: 377399 9 september 2021, laatste update op 24 september 2021, 421 views Product gekocht

PowerWalker VI 850 SHL Schuko

Relatief goedkoop, met HID-ondersteuning, een 'snel-lader' en een LCD-scherm. Werd meteen herkend als HID-powersupply door het systeem, zonder extra drivers. Werkt direct op Synology DS720+ NAS met DSM7.

Pluspunten

• HID-ondersteuning (geen extra drivers nodig)
  • werkt op Synology DS720+ met DSM7
  • relatief goedkoop

Minpunten

• USB-kabel meegeleverd (verspilling, ik heb al een stuk of 10 liggen)
  • USB-poort aan voorkant
  • LCD niet dimbaar
  • accu-lading (%) info via USB niet betrouwbaar

Capaciteit Score: 5
Software Score: 2
Gekocht omdat ik voor mijn NAS'en een UPS dringend nodig had - mijn APC Backup-UPS 700 begaf het ineens (met rare kortsluitingsgeluiden). APC vind ik te duur voor wat het is, en de betrouwbaarheid vond ik ook niet geweldig (was mijn tweede APC die het begaf).

In eerst instantie had ik PowerWalker VI 650 SB gekocht maar die heeft - in tegenstelling tot wat op de PowerWalker-website staat - geen HID-ondersteuning. Die werd dus ook niet door mijn Synology NAS herkend.

Kiezen tussen PowerWalker modellen wordt niet erg makkelijk gemaakt. SB, STL, SHL... Zou handig zijn als er een uitleg was. B is blijkbaar basic, H is 'high-density' accu, en L is voor LCD-scherm. Voor de rest weet ik het niet :)

Van de andere modellen was de VI 850 SHL het snelst leverbaar - dat maakte mijn keus wat makkelijker ;)

Uiteindelijk heb ik geluk bij ongeluk gehad, want het LCD-scherm is wel handig, m.n. om de belasting direct te kunnen aflezen. De 'high-density' accu zou inhouden dat ie in de helft van de tijd oplaadt, wat wel handig is. En 850 ipv 650 betekent dat de accu voor mijn doel meer jaren mee zal gaan voordat ie (door afnemende capaciteit) vervangen moet worden.

Duurder dan de 650 SB, maar nog steeds relatief goedkoop, met HID-ondersteuning, een 'snel-lader' en een LCD-scherm. Werd meteen herkend als HID-powersupply door het systeem, zonder extra drivers. Werkt direct met Synology DS720+ NAS met DSM7.

Enkele kleine nadelen:
  • het LCD-scherm is niet dimbaar.
  • een USB-kabel wordt bijgeleverd, en dat vind ik verspilling (bij andere modellen geeft PowerWalker als pré aan dat er geen USB-kabel wordt bijgeleverd). De meeste mensen hebben al USB-kabels liggen, en anders koop je eentje erbij voor bijna niks
  • USB-poort is aan de voorkant - onhandig voor servers/serverkasten
Tot slot: een andere review heeft het over het af en toe wegvallen van de USB-verbinding. Dit heb ik tot nu toe niet gehad, maar als het gebeurt zal ik mijn review aanpassen. In het verleden heb ik wél gemerkt dat USB-verbindingen die via een externe USB-hub lopen soms wegvallen, maar toen heb ik gelezen dat USB-hubs niet door Synology ondersteund worden, dus die gebruik ik niet meer. Deze UPS staat direct gekoppeld aan de USB-poort van mijn Synology DS720+.

UPDATE:
Nu enkele dagen in gebruik, en ik heb twee volledige tests kunnen uitvoeren.

Aan de UPS hangen heb ik: een Synology DS720+ met 2 schijven, een Synology DS118 met 1 schijf, een ExperiaBox modem/router, een 8-poorts gigabit-switch, en een Philips HUE-hub. De UPS is via de USB aan de DS720+ gekoppeld, en die staat ingesteld als UPS-server voor de DS118.

Voor de eerste test had ik de DS720+ ingesteld om na 5 minuten in 'standby-modus' te gaan - vrijwel alle services worden stopgezet en volumes ge-unmount.

Stekker van de UPS eruit. NAS'en geven aan dat ze nu vanaf de accu draaien. Na 5 minuten gingen de NAS'en in standby-modus en waren dus niet meer via de browser te bereiken. Vanaf een accu-lading van 100% draaide alles nog 1h15m voordat de UPS een 'bijna-leeg'-melding gaf, en +/- 4 minuten later schakelde die uit. Bij het weer inpluggen van de UPS startte die weer automatisch, en de NAS'en ook. De NAS'en gaven geen meldingen van abnormale shutdown o.i.d.

Tijdens het leeglopen gaf al na zo'n 20 minuten het LCD-scherm op de UPS aan, dat er minder dan 20% lading was. De NAS was al in stand-by, dus kon ik niet zien wat voor lading-% de UPS aan de NAS had doorgegeven.

Na 2 uur opladen - met alles er nog aanhangen - was die al 50% geladen, dus die snellaadfunctie lijkt wel te kloppen.

Voor de tweede test had ik de DS720+ ingesteld om pas bij 'low battery' in standby-modus te gaan. Stekker van de UPS eruit, de NAS'en geven aan dat ze vanaf de accu draaien, en vanaf een accu-lading van 100% draaide alles nog weer zo'n 1h15m door. Deze keer kon ik dus wél op de NAS zien wat voor lading-% de UPS aan de NAS doorgaf... die bleef netjes aftellen maar bij 48%-lading bleef de aftelling steken. De DS720+ registreerde geen 'bijna-leeg' status van de UPS en ging dus niet (of niet op tijd) in standby-modus. De UPS schakelde uit. Bij het weer inpluggen van de UPS startte alles weer, en de NAS'en gaven allebei aan dat ze niet goed waren afgesloten ("abnormal shutdown").

Conclusie: UPS lading-status via USB is niet betrouwbaar en/of de 'bijna leeg' marge is niet groot genoeg (vandaar de 'voldoende' voor betrouwbaarheid, en 'slecht' voor software/firmware). Voortaan stel ik dus de 'standby-modus' in op 'na 10 minuten' o.i.d. Lang genoeg voor een relatief korte onderbreking, maar kort genoeg dat ie zelfs een aantal onderbrekingen achter elkaar kan opvangen. Nadeel voor mij is dat de drives ge-unmount worden, en bij stroom-herstel moeten de ge-encrypte folders handmatig worden ge-remount.

UPDATE 2 (2021-09-24):
Eens per 12 à 24 uur schat ik zo, houdt de NUT-service op met samenwerken met deze UPS. De NAS ziet de UPS nog, maar als ik de UPS-stroomstekker uithaal, dan blijft de status 'connected' (ipv 'on battery') op de NAS. Als ik via ssh op de NAS de HID-driver opnieuw opstart ('upsdrvctl start') dan ineens ziet de UPS dat de stroom eruit is. Er schijnen veel meer van dit soort problemen met NUT i.c.m. verscheidene UPS'en overigens, niet alleen van PowerWalker maar ook van APC, Eaton, CyberPower enz. Het lijkt een probleem met de usbhid-ups driver van NUT te zijn. Voorlopig is mijn oplossing om een 'scheduled task' te maken, waarbij ik eens in de zoveel tijd een 'upsdrvctl start' laat draaien. Ook heb ik 'maxretry = 5' in /usr/syno/etc/ups/ups.conf gezet (moet bovenaan, vóór de aparte driver-instellingen staan).

Heb jij ook een PowerWalker VI 850 SHL Schuko?

Bedankt voor deze uitgebreide review! Ik stap ook van APC af ivm prijs (aankoop, levensduur en kosten vervangen accus) en zoek een vervanging tbv mijn Synology NAS.
Anoniem: 377399
@jlaroo2 oktober 2021 10:14
NUT (de opensource UPS software die Synology gebruikt) is goed maar heeft ook de nodige compatibiliteitsproblemen met tal van UPS'en, en ik geloof dat geen enkel bekende UPS-merk al hun eigen UPS'en zelf fabriceert. Daarnaast wordt NUT door Synology aangepast, waardoor DSM7 minder mogelijkheden en meer problemen met UPS-ondersteuning heeft dan DSM6. |:( Kortom: koop een UPS met HID-ondersteuning en ruime capaciteit en hoop op betere ondersteuning in NUT en DSM7.
Goede review. Denk dat ik dit apparaatje ga aanschaffen ter vervanging van mn APC stekkerblok met accu.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.