LG Gram 17Z90P-G.AA75N (Windows 10 Home)

Niet beschikbaar
Specificaties 17" • 2560x1600 • 512GB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

LG Gram 17Z90P-G.AA75N (Windows 10 Home) Review

choi99Testpanel 8 september 2021, laatste update op 10 september 2021, 238 views Testpanel

LG Gram 17Z90P-G.AA75N (Windows 10 Home)

Pluspunten

• Super licht
  • Mooi scherm

Minpunten

• prijs

Algemene beoordeling

LG Gram 17 is een super lichte Ultrabook die met weinig tot geen compromissen wordt geleverd, heeft een geweldige batterijduur, een sterke constructie en een prachtig scherm. Dat allemaal in een onopvallende ontwerp die ik persoonlijk wel kan waarderen. De prijs is echter wat aan de hoge kant als je deze vergelijkt met andere laptops in dezelfde klasse.

Prestaties

Het model dat ik mocht lenen, beschikt over een Intel Core i7-1165G7, geïntegreerde Intel Iris Xe-graphics, 16 GB RAM en een 500 GB SSD. Deze specificaties beloven op het eerst gezicht enorme snelheden.

De laptop is ook zoals verwacht snel en krachtig genoeg om heel veel taken tegelijkertijd zonder moeite uit te voeren. Ik heb tientallen tabbladen in Chrome geopende en meerdere Youtube video’s opgestart en kon ook nog in Photoshop aan de slag gaan met het bewerken van een hoge resolutie foto.

Beeldkwaliteit

Het is scherm is dankzij het formaat en de hoge resolutie van 2560 bij 1600 (4K) ideaal voor beeldbewerkingsprogramma’s zoals Photoshop. Het scherm een een ips LCD scherm met een glossy finish, wat vanzelfsprekend reflecteert, het heeft echter als voordeel dat het scherm daardoor nog scherper en helderder lijkt. Wat de helderheid betreft die is met 390 nits meer dan voldoende, het scherm was goed leesbaar op mijn balkon.

Bouwkwaliteit en robuustheid

Toen ik de doos in mijn handen had, kon ik bijna niet geloven dat er een 17 inch laptop in kon zitten, zo licht voelde het aan. Ik had dus voor wat betreft de robuustheid niet hele hoge verwachtingen, nadat ik de laptop uit de doos haald en deze inspecteerde was ik aangenaam verrast. LG wist met lichte materialen toch nog een sterke constructie te bouwen. Van de buitenkant is dat te zien aan de materiaal overlappingen van de behuizing.

Ergonomie

De afwerking voelt ook heel prettig en zacht aan de handen en de grip is dankzij het lichte gewicht zeer aangenaam, je houdt hem met gemak vast met slecht één hand.

Warmte- en geluidsproductie

De laptop is fluisterstil na een werktijd van ongeveer 2 uur, af en toe dan hoor je wel een lichte zoem, maar dat is dan ook alles.

Mobiliteit en accuduur

De batterijduur van de LG Gram 17 (2021) is zeer goed. De PC Mark 10 batterijtest klokte af op 13 uur en 48 minuten met het scherm van de laptop ingesteld op 50% helderheid. Afhankelijk van het type gebruik zal dit uiteraard variëren, maar ik kan we stellen dat de batterij van de Lg Gram 17 een een volledige werk- of schooldag mee kan gaan.

Wanneer de de batterij leeg is en opgeladen dient te worden, dan heb je de supersnelle USB-C oplaadpoorten tot je beschikking, met de bijgeleverde USB-C oplader is laptop in een paar uur opgeladen. In mijn geval heeft dat het 60 min geduurd om 40% van de batterij te laden.

Aansluitingen

De LG Gram 17 heeft twee Thunderbolt 4 USB-C-poorten die worden gebruikt om de laptop van stroom te voorzien en de batterij op te laden en daarnaast ook full-size HDMI poort. Aan de rechterkant van de laptop heb je twee USB 3.2-poorten en een microSD-kaartsleuf

De LG Gram 17 (2021) is op het moment van schrijven te koop voor € 1.549 bij de Media Markt. Ik vind het persoonlijk iets aan de hoge kant, Media Markt is volgens de Pricewatch de enige aanbieder van dit model. Een vergelijkbaar alternatief is overigens de Lenovo Yoga C930 die kost momenteel € 1.199. Ik denk echter de LG Gram 17 desondanks het prijsverschil de betere optie, omdat het de lichtste 17 inch laptop is die momenteel verkrijgbaar is.

Heb jij ook een LG Gram 17Z90P-G.AA75N (Windows 10 Home)?