Lenovo Legion T5 28IMB05 (90NC00KXMH)

Specificaties Tower/desktop met Ci7-10700 en 16GB ram - Bekijk alle specificaties

Lenovo Legion T5 28IMB05 (90NC00KXMH) Review

Socket 1337Testpanel 8 september 2021, laatste update op 8 september 2021, 220 views Testpanel

Lenovo Legion T5 28IMB05 (90NC00KXMH)

Dit is een zeer krachtige desktop, met een snelle processor, videokaart, SSD en ruim voldoende RAM-geheugen (op dit moment). De computer heeft het minimale op alle fronten dat je mag verwachten van een desktop in deze categorie. De processorkoeler is ondermaats. Eindscore: 5.5

Pluspunten

• Krachtige componenten

Minpunten

• CPU koeler
  • Prijzig
  • B460 chipset

Features Score: 3
Features
Hier een lijst van de exacte specs (via Lenovo): https://psref.lenovo.com/...n_T5_28IMB05?M=90NC00KXMH
Ik ga hier verder niet in op de Intel processor of Nvidia videokaart. De videokaart is een reference model, en de processor is natuurlijk van Intel, dus daar valt verder niets bijzonders over te melden. Zie de vele reviews die daar al aan besteed zijn.

De chipset is een Intel B460. Dit is een mid-range chipset. Hier had ik veel liever een Z490 gezien. Een opvallend nadeel van deze chipset is dat het geheugen niet op de maximale snelheid van 3200 MHz kan draaien, maar gelimiteerd is tot 2933 MHz. In de praktijk zal dit de prestaties nauwelijks beïnvloeden. Natuurlijk wanneer je er sneller geheugen in stopt, bijvoorbeeld 3600 MHz of hoger, dan is het natuurlijk wel erg vervelend. Daarnaast is het geheugen in deze variant niet Dual Channel, wat de prestaties ook een klein beetje kan beperken.

De SSD is een WDC PC SN730 SDBQNTY-512G-1001 NVMe drive. Dat is een PCIe 3.0 drive, dus geen 4.0. Maar eerlijk gezegd is dit alleen van belang bij extreme I/O toepassingen, eventueel bij zeer zware videobewerking o.i.d. Het is wat mij betreft een prima drive. Daarnaast hebben we doorsnee WD 1TB schijf.

Er is geen card reader of dvd-drive. Er is wel een versie met een optical drive beschikbaar. Deze heeft een RTX2070: https://psref.lenovo.com/...n_T5_28IMB05?M=90NC00DYMH

Voor de audio is er een Realtek ALC887 chip gebruikt. Prima, maar niets bijzonders.

Power supply is een doorsnee FSP 650W model. Wederom goed maar niets bijzonders.

CPU cooler, dat is een zoals Lenovo het noemt een “65W Airlow” model. Dat is toepasselijk, want deze CPU cooler hoort totaal niet thuis in deze PC. Er is geen excuus hiervoor. De volgende opties heeft Lenovo beschikbaar: 95W Air-Cooler, 150W Air-Cooler or 150W Liquid-Cooler. In mijn optiek is de 150W de minimale optie voor de i7 processor. Ja, de processor heeft een 65W TDP maar deze is geldig voor de base frequentie. En de processor gebruikt maar al te graag 150W of meer. Het beste woord om deze situatie samen te vatten is “afgeknepen”. Als een Ferrari met euro 95 benzine in de tank.

Gelukkig lijkt het moederboard redelijk goed te zijn op het gebied van VRM. Je kunt zelf een power limit instellen in de BIOS. En de VRM lijkt redelijk wat fases de hebben en fatsoenlijke MOSFETs. De MOSFETs worden niet heel warm met de standaard CPU koeler, ook al hebben ze geen heatsink. Ik heb erop zich wel vertrouwen in. En mocht je het willen, dan zou je er nog kleine heatsinks op kunnen plakken. Gezien er een 150W watt koeling optie beschikbaar is, kun je erop vertrouwen dat de VRM ruim bemeten is voor de 10700 CPU. Gelukkig maar, anders zou het echt onvoldoende zijn geweest.

Voor netwerken hebben we de Intel AX200 Wi-Fi en Realtek Semiconductor RTL8168/8111 PCI-E Gigabit Ethernet NIC. Heb persoonlijk een voorkeur voor Intel Ethernet omdat dit iets robuuster is, maar het scheelt weinig. Bluetooth 5.2 is ook aanwezig op de AX200. Een leuke en nuttige toevoeging wat mij betreft.
De USB-poorten zijn wat mij betreft karig. Voldoende maar niks meer. Achter zijn er 2x USB 2.0 poorten. Totaal niet meer nodig in deze tijd. Gewoon 3.2 erin doen. De 1x USB-C is heel basic. Heeft wel 3A charging maar verder niets bijzonders. Geen display mogelijkheden bijvoorbeeld. Ook qua geluid is het basic qua inputs en outputs. Kortom, wederom niks verkeerds, maar ook zeker niets bijzonders.

Tenslotte is er de TPM 2.0 chip in de chipset. Dit is belangrijk met het oog op Windows 11. Uiteraard zal deze PC dat volledig ondersteunen.
Bouwkwaliteit en afwerking
Goed. Geen scherpe randen, lak is strak afgewerkt. Geen kraakjes. Geen trillingen van de fans of iets anders. Goede rubber poten onder de kast (zal je vloer niet makkelijk beschadigen).
Ergonomie
Er zitten handvaten aan, dus je kan hem makkelijk verplaatsen. Wel de vraag hoe vaak je dit gaat doen natuurlijk.
De plaatsing van knoppen en voorste USB-poorten zijn handig als je de desktop onder je bureau plaatst.
Prestaties
Prima, totdat je tegen de max van de koeling aanloopt. ~125W is de absolute limiet wat je uit de processor kan halen, dan raakt hij oververhit.
Hier een vergelijking met mijn eigen i5 8400 systeem, met een grote CPU cooler erop.

Intel i5 8400 - 6 threads
De CPU haalt maximum 70C in deze test, en kan met gemak op z’n maximale turbo frequentie draaien.

Intel i7 10700 - 6 threads
Op de Lenovo zien we een lagere prestatie. Nu helpt het niet mee dat er geen Dual Channel geheugen aanwezig is. Daarnaast kan de CPU niet op z’n hoogste turbo draaien omdat er niet genoeg koeling is.

Intel i7 10700 - 16 threads
Hier het resultaat met alle beschikbare threads (16). Het resultaat is een stuk lager, omdat de CPU hard gethrottled wordt.
Design
Ik ben zelf geen fan van dit design, maar dat is persoonlijk. De airflow is wel goed want er is een 120mm intake en exhaust fan.
Stabiliteit en betrouwbaarheid
Is in orde. Heb er zeker 8 uren verschillende games op gespeeld (4K 60hz). Geen issues.
Ondersteuning
Lenovo is bovengemiddeld goed in documentatie en software beschikbaarheid van hun systemen. Zo kun je elke configuratievariant opzoeken van dit systeem (dat zijn er extreem veel per systeem) met bijbehorende specs. Helaas is de softwareondersteuning karig. Er is een nieuwe BIOS gereleased, deze heeft echter geen release notes. Dit geeft mij weinig vertrouwen voor de toekomst, binnen no time is dit systeem “vergeten” door Lenovo en heb je geen microcode updates mocht er een Meltdown of Spectre 2.0 komen of iets dergelijks.
Gezien alle minpuntjes of minpunten (afhankelijk van je perspectief), is de prijs hoog te noemen. Natuurlijk leven we nu in een zeer vreemde tijd op het gebied van PC hardware. De prijzen voor videokaarten zijn absurd. Dus een gaming PC is nu extra duur. Daarbij zal een PC zelf bouwen beter zijn voor je portemonee, mits je de componenten kan krijgen.
Vergelijkbare desktops met een RTX 3070 zijn verkrijgbaar voor een vergelijkbare prijs als deze desktop die hier gereviewed is. Dus wat dat betreft is de prijs OK.
Verdere info:
Deze website gaat nog verder in op de details van de componenten:

150W CPU koeler

Systeem specs PDF

Heb jij ook een Lenovo Legion T5 28IMB05 (90NC00KXMH)?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.