Specificaties ~400W, niet-modulair - Bekijk alle specificaties

Nexus NX-8040 Review

tiguan 7 september 2010, laatste update op 7 september 2010, 672 views

Nexus NX-8040

Pluspunten

• Stil
  • Modulair
  • Stabiel

Minpunten

• Snel kapot (maar dat is waarschijnlijk incidenteel)

Aansluitingen Score: 5
Uitrusting Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Ik heb deze voeding in december 2007 gekocht ter vervanging van een Seasonic van 350 Watt. De Seasonic deed het nog prima maar maakt erg irritante hoge piepgeluidjes op verschillende frequenties.

Ik had speciaal Nexus gekozen omdat zij zich profileren op de markt als maker van stille voedingen en behuizingen. Ik heb daarom ook de Caterpillar van dezelfde fabrikant gekocht. De combinatie van de kast en de voeding is perfect qua geluidsproductie. Dit is echt mijn stilste pc ooit terwijl hij toch nog best krachtig is.

Enig nadeel wel van de combinatie voeding en behuizing is dat de modulaire stekkers die aan deze voeding zitten tegen de drivecase aan komen. Je kan dus niet ff een nieuw kabeltje in de voeding prikken terwijl hij in de kast gemonteerd zit.

In ieder geval heeft deze voeding trouw zijn dienst gedaan tot gisteren. Ik had besloten om een nieuwe videokaart te kopen voor deze pc. Toen ik die er eenmaal in had geprikt wilde m'n pc niet meer opstarten. De videokaart vereiste een 400 watt voeding, waaraan deze voeding aan voldoet.

Na wat onderzoekjes gepleegd te hebben bleek het dus inderdaad de voeding te zijn. Ik heb daarom m'n ouwe Seasonic weer van zolder gehaald en die in de kast gezet en toen deed alles het weer, zelfs ondanks het feit dat de videokaart een 400 watt voeding nodig zou hebben. Echter piept de Seasonic nog steeds dus ik wil spoedig een nieuwe voeding kopen.

Ik ben nu dus nog in dubio of ik nogmaals een Nexus voeding zal nemen. Ik was er zeer tevreden mee, echter is hij nu al (minder dan 3 jaar) kapot en buiten garantie waarschijnlijk. Verder vind ik het bijzonder vervelend dat de modulaire aansluitingen notabene in de kast van dezelfde fabrikant vrijwel onbereikbaar zijn.

Heb jij ook een Nexus NX-8040?

Ik heb van de week ook mijn Nexus 8040 begraven. Heb wederom voor een Nexus gekozen in mijn mediacenter omdat deze in de BBG staat. Ik kan alleen het voorbeeld even niet vinden.

Ik ben gegaan voor deze https://www.informatique....-compact-real-silent.html

Dit keer helaas niet modulair maar hij is een stuk kleiner en was ook 20 euro goedkoper en ik zit ff krap bij kas :)

[Reactie gewijzigd door raymonvdm op 7 september 2010 12:25]

Da's ook toevallig, hoe lang heb jij ermee gedaan dan? Ik vind dat een voeding toch wel wat langer mee mag gaan dan <3 jaar. Die Seasonic is zeker meer dan 5 jaar oud.
@tiguan (als je dit nog leest): Deed je pc nog iets, of was hij echt helemaal dood? Mijn pc startte gister ook niet meer op en ik verdenk m'n voeding (dit type) heel erg. Het enig wat er gebeurde was dat de fans 3 seconden draaiden. Verder geen piepjes. Toen heb ik een reepje geheugen eruit gehaald en startte hij weer normaal op. Dus dacht eerst dat het geheugen kapot was. Daarna heb ik er nog wat mee zitten wisselen, maar er zat geen regelmaat in met het wel/niet werken. Uiteindelijk startte hij helemaal niet meer op. Voeding is 4 jaar oud.
Eerlijk gezegd weet ik niet meer precies of hij helemaal dood was. Het is alweer ruim 3 jaar geleden dat deze review schreef.
Ok, toch bedankt voor je reactie. Ga morgen even met een andere voeding testen om uitsluitsel te krijgen.