LG Gram 17Z90P-G.AA75N (Windows 10 Home)

Niet beschikbaar
Specificaties 17" • 2560x1600 • 512GB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

LG Gram 17Z90P-G.AA75N (Windows 10 Home) Review

himlims_Testpanel 7 september 2021, laatste update op 8 september 2021, 276 views Testpanel

LG Gram 17Z90P-G.AA75N (Windows 10 Home)

Via tweakers mocht ik de LG gram 17z90P testen. De Gram is een compacte en licht gewicht laptop, voorzien van een Intel Core i7-1165G7 en Intel Iris Xe Graphics G7 96EUs chipje voor grafische mogelijk heden, voldoende ram; een aardig beestje zo op het eerste gezicht.

Pluspunten

• super licht van gewicht
  • verlicht keyboard
  • prima schermpje

Minpunten

• voelt wat kwetsbaar aan
  • loopt niet over qua prestatie

Persoonlijk kijk ik bij een laptop naar een paar zaken; bevalt het scherm? Is de laptop een beetje degelijk/robuus? Hoe presteert het beestje en kan ik er een spelletje mee doen? En aantal kleine zaken vind ik fijn, zoals een verlicht keyboard.

Scherm, 2560x1600 (WQXGA) met een LCD, heeft een mooie en duidelijke 'glow'. Goed leesbaar, weet de pixeldichtheid niet, maar die lijkt me aan de 'hoge' kant te zitten. Echter de contrasten van een kleurrijke afbeelding, en zwart tinten vind ik niet super uit de bus komen. Overigens had ik in de zonnige buitenlucht een scherm wat goed leesbaar bleef - beter dan mijn Dell.

Behuizing algehele indruk Gezien ik niet de eigenaar van de laptop ben, heb ik de Gram niet 'overal mee rond gezeuld'. De laptop voelt in vergelijking tot mijn Dell wat kwetsbaar/fratiel aan. Dat komt denk ik vooral omdat het zo'n licht gewicht is, en de Dell een aluminium rand/behuizing; die is dan ook ~1kg zwaarder dan de LG Gram. Lijkt me een ideaal device voor de mobiele werker/student. qua toetsenbord en muis input vind ik deze prima werken. De lichte curves van de beuizing maakt dat het prettig in de hand ligt (wanneer je van plek/locatie veranderd)

Prestatie en kracht; De laptop heb ik vooral gebruikt in combinatie met office toepassingen en het surfen van het grote boze web. Die taken vervult de LG Gram prima; start snel op, is aardig responsive en nauwelijks 'hickups of stotteren' ervaren. Vooral de 'warme boot' - hervatten van windows gaat erg snel. Om de presatie en features van de laptop optimaal te benutten (of wat eenvoudiger bereikbaar te maken), heeft LG een stukje software; 'LG Control Center'. daar regel je basaal zaken als cooling, monitor instellingen, energie verbruik etc. Ik mag graag een spelletje spelen, daarom heb ik Diablo 3 en Call of Duty warzone getest. Daarbij de Control Center settings op 'performance' ingesteld. De game Diablo 3 draaide prima, hakte lekker weg en presteerde zoals zou verwachten. Echter Warzone heb ik functioneel niet kunnen testen; deze liep 3 maal vast bij het intro-filmpje [..]

Qua multimedia (video/beeld/geluid) was ik positief verrast hoe 'vol' en 'warm' dit klinkt. Menig laptop speakertje komt vaak beperkt of vlak van geluid. Heb de film 'swordfish' gekeken op de LG Gram, het beeld(scherm) gaf een prima weergaven, geen stotter of stutter ervaren. Zelfs geluid van de laptop bleef erg stil - geen piep/tik/zucht gehoord omdat deze warm of moeilijk heeft met de multimedia.

Denk dat LG wel iets moois laat zien; laptop is strak en slank, ligt lekker in de hand en typt ook prima. Verlicht toetsenbord vind ik altijd wel een must. En voor standaard / normaal gebruik is dit een mooie laptop. De prestatie lijkt voldoende, maar loopt niet over qua snelheid en responsive. Maar dat ligt denk ik ook aan de gebruiker en toepassingen (of instellingen). De uitvoering hier met de i7 zou toch redelijk hard moeten blazen.

De Gram lijkt me dan ook niet voor 'iedereen' geschikt - erg afhankelijk van de wensen en voorkeuren. Maar zoek je een mobiele, licht gewicht laptop met ditto features en goede prestatie voor standaard office en surf werkzaamheden, is de gram een prima keuze. De prijs voelt wat stevig - maar gezien de ultra licht gewicht voor een groot display laptop is vrij uniek.

Heb jij ook een LG Gram 17Z90P-G.AA75N (Windows 10 Home)?