1 review

Panasonic TX-55JZW1004 Zwart

€ 1.299,-
Specificaties 55" • Ultra HD • OLED • HDR • 2 tuners • 120Hz - Bekijk alle specificaties

Panasonic TX-55JZW1004 Zwart Review

DJMaze 5 september 2021, laatste update op 16 februari 2022, 1.215 views Product gekocht

Panasonic TX-55JZW1004 Zwart

Geweldige televisie, hier kan ik wel wat jaren mee vooruit. Voldoet zeker aan mijn verwachtingen.

Pluspunten

• Twee CI+ sloten
  • Uitmuntend beeld
  • Geen reclame (zoals bij andere merken)
  • Duidelijke en makkelijke interface
  • Beveiligingen tegen inbranden

Minpunten

• Geen Ziggo GO en RTL XL
  • Niet geschikt bij sterk daglicht
  • DTS niet ondersteunt
  • Ziggo On Demand werkt niet altijd

Inbrandgevoeligheid Score: 4
Ook al is de vorige TV (een Samsung UE49K5500) niet zo oud. De reclames, vastlopers, traagheid en beeldkwaliteit heeft mij doen besluiten om Samsung de deur uit te doen.

Omdat ik geen Horizon/Mediabox in huis wil, is de keuze gevallen op deze televisie.
De voordelen van twee CI+ slots, en het nadeel dat er nog geen CI+ 1.4 modules leverbaar zijn, worden daarom hieronder ook besproken.

Daarnaast heb ik de TV opgehangen aan de muur en zal hierover ook mijn ervaringen delen.

OLED

Helderheid
De TV is helderder en veel kleurrijker dan mijn oude Samsung LCD, je merkt echt wat OLED zo mooi maakt (net als plasma vroeger).
Je kunt de helderheid automatisch laten aanpassen aan de hoeveelheid licht in de omgeving, echter blijkt dat niet heel goed te werken bij mij (omdat er surround speakers omheen staan, zie afbeelding hieronder).
Spiegeling
Spiegeling blijf je altijd houden op een glad OLED scherm, we merken dit alleen overdag zoals je hieronder kan zien.
Voet of muurbeugel
De bijgeleverde voet volstaat prima. Is zwaar, stevig en kan draaien zodat je de TV makkelijk kan roteren richting een andere plek in de kamer.
Een aantal reviews adviseren om de TV niet op te hangen vanwege de dikte, maar de TV komt echt niet verder van de muur als met de voet.
Het nadeel van een voet is dat je een oplossing moet vinden voor je center speaker of soundbar.
Daarom heb ik de TV wel aan de muur bevestigd (zoals je hierboven kan zien).
Gelukkig kan mijn muurbeugel alle kanten op, zodat ik de TV nog steeds kan draaien om de spiegeling er uit te halen.

Aansluitingen

HDMI
Alle poorten ondersteunen HDR.
Alleen HDMI1 en HDMI2 ondersteunen 4K UHD in:
  • 50 Hz / 60 Hz 4:4:4 (10 bit / 12 bit)
  • 100 Hz / 120 Hz
HDMI CEC / Viera Link / HDAVI Control
T.o.v. van mijn Samsung TV doet dit bij de Panasonic precies wat ik verlang.
Bij de Samsung was soms de versterker automatisch aan, en soms bleef hij uit. Het was gewoon
Russische roulette.
Als ik nu de Panasonic TV aan zet, gaat niet automatisch mijn Denon AVR aan. Pas als ik in het menu kies voor "Home Cinema" gaat mijn versterker aan.
Kies ik in het menu bij audio voor "TV", dan gaat de versterker uit.
Je kan in het menu er ook voor kiezen om je apparaten automatisch wel aan/uit te zetten.
USB
De USB3 poort zit aan de achterkant en kan maximaal 900mA hebben (en daar staat "HDD" bij).
De twee USB2 poorten zitten aan de zijkant met een max. van 500mA.

Zoals je ziet heb ik de SSD met dubbelzijdig plakband vast gezet. Het zou fijn zijn als TV makers een betere oplossing zouden integreren (of een M2 aansluiting).
CI+ modules
Er zijn twee slots voor v1.4 modules.
Aangezien ik meerdere kaarten heb (oude Humax kastjes) heb ik daarom een Quantis CI+ module besteld waarop staat "Geschikt voor CI+ 1.4 en 4K UHD".
Echter neemt Quantis/Neovision je een beetje in de maling omdat het gewoon een 1.3 module is.
Het is dus nog steeds niet mogelijk om twee zenders te decoden via één CI+ module.
Gelukkig zijn er wel twee slots, zodat je met deze TV dus twee zenders tegelijk kan opnemen, of 1 opnemen en de andere kijken.

Bij de opname(timer) kan je ook kiezen via welke CI+ module je de opname wil uitvoeren, of "CI Auto".

Ook al heeft de DVB-organisatie in 2011 de 1.4 goedgekeurd, het is dus nog even wachten op die modules.
nieuws: DVB-organisatie keurt CI+ 1.4-specificatie goed
On Demand (Ziggo)
Hier kom ik wat bugs tegen. Soms werkt het wel en soms werkt het niet.
Als ik vaak op de knop druk werkt het weer.
Heb nog geen idee waarom (bij één CI+ module uit gezet om conflict te vermijden).

Afstandsbediening

Deze is uitgebreider en anders t.o.v. van de oudere modellen.
Er zijn nu meer dan 3 rechte App knoppen t.o.v. het vorige model de HZW1004.
Naast de "gesponsorde" knoppen is er ook een [MY APP] knop die je via de TV interface kan instellen voor welke app dan ook die jij wilt.
Naast dat de afstandsbediening groter en veel meer knoppen heeft, is hij ook zwaar en degelijk uitgevoerd.
De knoppen geven geen licht (led of glow in the dark), dus mensen die graag willen zien waarop ze drukken in het donker zouden naar een andere oplossing moeten zoeken (zoals de Panasonic 3 app voor Android).
infrarood of radiografisch/bluetooth?
Ook al lijkt het visueel alsof de afstandsbediening infrarood is, blijkbaar is dit niet helemaal het geval.
Onder een deken of zelfs achter een betonnen muur kan ik de TV bedienen.
Dit kan toch wel handig zijn als je onder een deken op de bank ligt, of even de kamer uit loopt en het volume wil aanpassen.
De aan/uit knop werkt wel alleen via infrarood.
Blijkbaar is het dus beide: infrarood en radiografisch.

Geluid

Het geluid is redelijk. Je merkt wel dat je vooral de lage tonen mist.
Een subwoofer aansluiten helpt, maar is niet het beste.
De surround pro optie voldoet prima naar verwachting, maar zoals bij elke TV heb je voor de ultieme beleving toch een goede externe surround set nodig.

Snelheid

Opstarten NPO1: ±4 seconden
NPO1 -> NPO2: ±2 seconden
NPO1 -> RTL4: ±4 seconden
Opstarten RTL4: ±6 seconden
Je merkt dat CI+ decoder 2s nodig heeft.
Verder kan ik met de vertraging leven, die wel hoger is dan mijn oude Humax

Functies

Power LED Indicator
De led voorop kan je instellen als: Aan / Aan (alleen stand-by) / Uit
Een led kan irriteren (ook al is deze gelukkig niet zo vel). Gelukkig kan hem dus uitschakelen.
Live TV pauzeren
Deze functie (REW LIVE TV) kan je via het menu inschakelen.
Als je TV gaat kijken krijg je wel direct een melding dat de functie gelijk aan staat.
Er zal dus direct worden weggeschreven naar de HDD/SSD wat de levensduur ervan zal verminderen.
Zodra je de EPG/Guide opent zal er dus ook een melding zijn dat de functie stopt.

Als alternatief kan je:
  • op de record knop drukken (rode stip)
  • de opnames app openen
  • de opname in de lijst selecteren en starten
  • pauze drukken
Het is wat omslachtig, maar zal de levensduur van je externe HDD/SSD wel verbeteren.
Spraakbediening
Deze functie is (nog) niet in Nederland beschikbaar.

DVB-via-IP / SAT>IP

De TV ondersteunt Multicast en Unicast.
Het voordeel is dat je dan geen (coax/netwerk) kabels hoeft te trekken naar bijvoorbeeld je slaapkamer.
Plaats een tweede Smart TV en stel de Wifi in.
Nu zou je in theorie dus prima live TV in HD moeten kunnen kijken.
En met deze TV (omdat er twee CI+ modules zijn) op twee plekken tegelijk.
Helaas is mijn ervaring nog mislukt.
Als client
Hiermee kan de TV een signaal via ethernet van een ander apparaat ontvangen.
Helaas heb ik geen andere apparatuur die dit ondersteunt om te testen.
Als server
De TV kan het DVB signaal via ethernet naar een ander apparaat sturen.
Hiervoor heb ik "GSE Smart IPTV" op een simpele Xiaomi TV geïnstalleerd.
De informatie op internet zegt weinig over het gebruik als server (wel veel als client).
Na wat uitzoekwerk krijg ik wel de zender lijst via http://[IPADRES]:55000/satipsrv/satip.m3u
  • #EXTM3U
  • #EXTINF:0,1. NPO 1 HD
  • #EXTINF:0,2. NPO 2 HD
  • #EXTINF:0,3. NPO 3 HD
  • ....
Maar zodra ik een zender wil openen krijg ik "playback error".

Dan maar even FFmpeg aanslingeren om het probleem te vinden:
  • [rtsp @ 0x00] method DESCRIBE failed: 404 Not Found
  • [rtsp @ 0x00] method SETUP failed: 503 Service Unavailable
Blijkbaar heeft Panasonic nog wat bugs op te lossen om dit goed te laten werken.
Er is ook lange discussie hierover in het Duits te vinden op: http://www.hifi-forum.de/viewthread-315-240.html

Het is eindelijk gelukt!
De VLC app op Android werkt en ik kan alle ongecodeerde zenders bekijken op mijn telefoon.

DLNA

Als client
Op dit moment heb ik alleen The Lion King (2019) in 4k op Blu-ray, deze heb ik daarom geript naar mijn Synology NAS om te testen.
Zodra de TV aan staat, duurt het wel lang voordat hij mijn NAS heeft gevonden.
Éénmaal beschikbaar, ben ik gaan bladeren naar de Lion King.
Dit verloopt prima en soepeltjes.
Afspelen, en dan merk je echt waarom je kiest voor deze televisie.
Alle kleur en details komen echt tot leven, waardoor pijnlijk duidelijk wordt dat je nooit meer terug wil naar minder.
Alles spat van het beeld, de HDR doet zijn werk en alle haren van de dieren zien er uit alsof het echt is, en je er bij bent.
Als server
Met de VLC app voor Android kan ik TV opnames terug te kijken.
Helaas kan dit niet met gecodeerde opnames zoals RTL4 HD, maar wel NPO3 HD bijvoorbeeld.

Gaming / PlayStation 4

Aangezien ik een oudere Denon AVR heb met maximaal 1080p zonder HDR, heb ik de PS4 direct aangesloten op de TV.
In de instellingen van de PS4 is nu HDR zichtbaar en kan je de HDR finetunen.
Via dat menu kom je er goed achter wat het kleurbereik van de TV is, en het is daarom raadzaam om de stappen voor wit/zwart te doorlopen voor het ultieme bereik.
Een "high speed" kabel voldoet prima.
Voor mijn gevoel is de inputlag acceptabel en zeker onder de 50ms. Meten = weten, en dat kan ik helaas niet.

Apps

RTL XL, Videoland en Ziggo GO missen
Omdat deze apps niet beschikbaar zijn op My Home Screen OS 6, heb ik een
Xiaomi Mi TV Stick 8GB gekocht om dit te compenseren.
Het voordeel van deze stick is de bijbehorende Bluetooth afstandsbediening: simpel, compact en doet wat het moet doen.
En dan geen gedoe met telefoon apps (kinderen hebben nog geen telefoon).
Nadeel is dat Ziggo GO maar in 720p te streamen is waardoor de beeldkwaliteit achter blijft, echter gebruiken wij dat heel sporadisch omdat opnemen via CI+ ook kan.
Netflix
Bij het starten werd er gelijk gevraagd of ik mijn abonnement wilde omzetten naar Premium.
Zo gezegd zo gedaan en maar eens in het aanbod snuffelen.

Spider-Man: Ultra HD 4K, 2.98Mbps / 2160
SAS: Rise of the black swan: Dolby Vision 15.25Mbps / 2160

Frappante is dat Dolby Vision minder veelzeggend is omdat de resolutie bij verschillende films/series wisselde met 1080, 1440 en 2160,
Als je wil weten welke resolutie er wordt gebruikt, klik dan op de (I)nfo knop van de Panasonic afstandsbediening.

De special "Netflix modus" voor het beeldscherm zou de ultieme Netflix ervaring moeten geven.
Die modus is wel donker, waardoor het kijken van bijvoorbeeld Downton Abbey overdag soms best lastig is.
Het omhoog gooien van de Verlichtingssterkte naar 100% is dan wel nodig.
Hier merk je dat OLED qua lichtsterkte toch een nadeel heeft.

Gelukkig kijken wij vooral 's avonds.

Ondanks dat een OLED niet geschikt is bij veel licht, kan ik wel zeggen dat ik uitermate tevreden ben.
De bioscoop beleving is uitmuntend en een beter beeld dan dit kan je bijna niet krijgen.
Heb je een externe STB zoals mediabox of satelliet, dan zijn de meerdere CI+ sloten geen meerwaarde en wordt je keuze aanzienlijk groter omdat alle andere merken maar 1 slot hebben.

Natuurlijk haal je met streamen van Ziggo GO / On Demand in 720p niet het beste uit deze televisie,
maar voor mij is dit dan wel de beste oplossing.

De vorige versie (HZW1004) heeft 4 tuners, maar daar heb je vanwege CI+ 1.3 bijna niks aan omdat je dan alleen NPO ongecodeerd kan kijken (tijdens twee opnames). Enige voordeel is dan de huidige actieprijs als je er nog 1 kan vinden (plattetv zegt leverbaar, maar heeft hem dus niet).

Heb jij ook een Panasonic TX-55JZW1004 Zwart?

Vraag & Aanbod

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.