LG OLED65G1RLA Zwart

€ 1.799,-
Specificaties 65" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 120Hz - Bekijk alle specificaties

LG OLED65G1RLA Zwart Review

pepioTestpanel 5 september 2021, 1.705 views Testpanel

LG OLED65G1RLA Zwart

Pluspunten

• Prachtige beeldkwaliteit
  • Opvallend goed geluid
  • Design en super plat
  • Contrast, helderheid en kleurweergave

Minpunten

• WebOS haalt het nog niet bij Android TV
  • Afstandsbediening zonder achtergrondverlichting
  • Reclame op het home screen
  • Geen ondersteuning voor HDR10+ of DTS

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Ken je dat moment dat je online iets besteld hebt, maar net niet helemaal goed de specificaties hebt doorgelezen? Dat is precies hoe het voelde toen de pakketdienst voor mijn deur stond met de LG 65G1 EVO OLED tv. Wat is dit een beest van een TV!

Ik kreeg van Tweakers de mogelijkheid om voor twee weken deze televisie te testen. Vanzelfsprekend heeft Tweakers of LG geen invloed gehad op de inhoud van deze review, maar ik heb dus ook niet voor het product betaald. Ik heb dan ook niet vooraf onderzoek gedaan aan welke TV ik mijn €2000 wil uitgeven en ik heb ook niet meerdere producten naast elkaar gelegd. Wel heb ik uitgebreid de tijd gehad en genomen om deze TV aan de tand te voelen.

Algemeen

We kennen LG met hun OLED-technologie voor iedereen die opzoek is naar een multimedia-ervaring waarbij zwart echt zwart is. Daarnaast is OLED bij uitstrek de keuze voor de pro-gamer waarbij elke milliseconden telt. Vorig jaar kwam dit Zuid-Koreaanse bedrijf met de LG CX op te proppen, een TV die hoge ogen gooide door de beeldkwaliteit en het gebruiksgemak van de Magic remote. Nu zijn we een jaar verder en is het tijd voor de upgrade, om wat onduidelijke redenen tot G1 gedoopt.

Over het design kunnen we kort zijn, die is meer dan prachtig te noemen! De randen zijn dun zoals we gewend zijn van de OLED-televisies van LG (slecht 2,4cm dik!) en dankzij de bijgevoegde wall-mount kan de TV bijna plat tegen de muur worden gemonteerd. Dat is dan ook waar de TV voor bedoeld is en dat merk je aan alles. Voor deze review heb ik ook de voeten mogen ontvangen (omdat ik voor 2 weken geen gaten in mijn muur wil maken), maar die zitten en dus niet standaard bij en worden apart verkocht. Voor 100 euro krijg je simpele maar goed werkende standaarden voor de TV en wat plastic afdekplaatjes om de achterkant van je TV er netjes uit te laten zien. Die achterkant is overigens volledig ingericht om de TV zo dicht mogelijk tegen de muur te plaatsen met meer dan voldoende mogelijkheden voor cable-managment. De voeten zijn overigens volledig gemaakt van metaal en zorgen dat de enorm TV goed stabiel blijft staan.

De configuratie van de TV is eenvoudig, zeker in combinatie met de Magic Remote afstandsbediening, waarmee je een pijl kan bewegen op het scherm. Het vergt wel even wat tijd om te wennen aan het gebruik van de afstandsbediening. De knoppen hebben weinig contrast ten opzichte van het zwart en zijn in het donker dan ook lastig om te lezen. Het zou leuk zijn om aan het volgende model afstandsbediening achtergrondverlichting toe te voegen. De microfoon is wel een geweldige aanvulling en dankzij Alexa kan ik niet alleen de televisie bedienen, maar gelijk mijn HUE-systeem afstemmen. Er is eigenlijk geen reden meer om van de bank af te komen. Nu alleen nog een walk-in fridge...

Scherm (en specificaties)

De LG G1-tv’s hebben iets wat EVO-schermpanelen is genoemd. In vergelijking met een normaal OLED-panel heeft LG hierin wat aanpassingen gemaakt. Helaas heb ik geen ander OLED-display om te beoordelen hoe relevant deze wijzigingen zijn, maar volgens de informatie van de fabrikant is er gekozen voor een andere leverancier van de blauwe OLED-emitters, waarschijnlijk zijn deze geproduceerd door cynora, hoewel ik dat niet officieel heb kunnen bevestigen. Hiermee belooft LG een langere levensduur door een verbeterde hittebestendigheid te bieden, zou de lichtintensiteit hoger moeten zijn en zou het verbruik omlaag zijn verbracht. Overigens zijn er een legio aan professionele reviewers die wel degelijk de twee verschillende schermen (dus de GX en de G1) naast elkaar hebben gezet en die laten dan inderdaad een heldere en betere beeldkwaliteit zien bij de nieuwe G1 reeks van LG. Daarnaast heeft LG een extra laag groene emitter toegevoegd om de helderheid nog verder te verbeteren. Met een piek helderheid van 1000 cd/m2 zit het overigens met de helderheid meer dan prima! Zelfs in de volle zon is het beeld haar scherp en heb je opvallend weinig last van reflecties.

Naast een nieuw “EVO-scherm” is de belangrijkste verbetering van de LG G1 de nieuwe Alpha 9 Gen4 processor welke de video processing op zich mag nemen. Deze is belast met het verminderen van de ruis en geeft LG de mogelijkheid om 2 verschillende deap learning settings aan te bieden: een zogenoemde AI Picture Pro waarbij de beeldverwerking is aangepast aan de inhoud van het scherm, en de AI Sound Pro welke hetzelfde doet maar dan – niet geheel onverwacht – voor het geluid. Overigens enkel als je die laatste via HDMI of bluetooth doorstuurt, als je zoals ik gebruik maakt van een stereo-set via optical dan is dit helaas geen mogelijkheid. Buiten de schuld om van LG overigens, Optical-Out is een standaard die in 15 jaar niet meer is aangepast.

Verder is de G1 series uitgevoerd met de nieuwe WebOS 6.0-interface. Hierin is de bekende Launch Bar vervangen door een interface die meer lijkt op Android TV. Een prima werkbare interface, hoewel iets traag en af en toe wat hakerig bij het eerste gebruik. Daarnaast ondersteund WebOS geen Chromecast en zit er prominent op de display een hele balk met reclame in de vorm van “Trending programma’s”, welke je dan op Disney plus of dergelijke diensten kan bekijken, onafhankelijk of je die app hebt geïnstalleerd en of je daar een account op hebt. Mijns inziens volstrekt onacceptabel op een TV van deze prijsklasse en een van de grootste nadelen van deze televisie.
De App-winkel is overigens ruim uitgerust en ook zijn zowel Google Assistant en Alexa te gebruiken en is ook ondersteuning voor Miracast, Airplay 2 en HomeKit ingebakken. Wel werkt de PLEX-app opvallend slechter op de LG tv dan deze het doet op mijn eigen Philips televisie van enkele jaren oud. Of dat komt door WebOS, het feit dat het OLED-scherm veel groter is en daardoor meer belasting op de processor legt, of dat het komt doordat de applicatie minder goed is ontwikkeld durf ik niet te zeggen. Het feit is helaas wel dat het een suboptimale ervaring is waarbij het beeld regelmatig vastloopt.

Aansluitingen

Heel veel spannends is er niet te vertellen, maar de LG G1 beschikt zoals je mag verwachten van een televisie van dit kaliber van alle aansluitingen die je maar kan wensen. Dankzij de 4 HDMI 2.1 aansluiting kan je zonder problemen je Xbox, PlayStation 5 en andere computers aansluiten. Ik heb de tv ook even gebruikt als computermonitor, en hoewel die daar eigenlijk te groot voor is werkt het soepel, had ik geen enkele last van input lag en is het beeld meer dan prachtig te noemen. De G1 biedt dan ook uitgebreide ondersteuning voor verschillende technologieën waaronder Free Sync Premium voor AMD-platforms of G-Sync voor pc’s met een Nvidia CPU.
Daarnaast beschikt de tv over een ethernet aansluiting, normale aansluiting voor een ouderwetse antennekabel en bevinden zich aan de zijkant 3 USB poorten, een optische digitale audio uitgang, PCMCIA (CI+) poort en een koptelefoonaansluiting. Niet te vergeten beschikt de televisie ook over bluetooth 5.0 en wifi.

Geluidskwaliteit

Hoewel ik van mening ben dat bij een tv van deze prijsklasse je tenminste een beetje redelijke soundbar zou moeten kopen, integreert de G1 met zijn 4 luidsprekers die middentonen en hoge tonen leveren evenals twee luidsprekers voor de bas een meer dan adequaat geluid. Ik betrapte mezelf er zelfs op dat ik niet eens altijd mijn boxen aanzetten terwijl ik een serie - of nog veel erger - een film aan het kijken was. Daarnaast beschikt de televisie over LG WiSA-technologie welke draadloze streaming van 24-bit audiostreams op 48/96 kHz mogelijk maakt op meerkanaalsconfiguraties, of het nu 5.1 of 7.1 of 5.1.2 is voor Dolby Atmos-configuraties.

Energiegebruik

Voor het meten van het energieverbruik wat ik helaas niet de juiste spullen in huis. Wel viel het me op dat de tv wordt geleverd met een energielabel G wat me alles meevalt. Volgens de specificaties In de uitgebreide review van Tweakers, gebruikt televisie gemiddeld 76 Wh. Dat is niet weinig maar voor een tv van dit formaat en met deze beeldkwaliteit meer dan acceptabel. Heel veel meer kan ik er helaas niet over zeggen Maar ik verwijs je graag naar de uitgebreide review die Tweakers hierover heeft gepubliceerd.

Koopadvies

“In conclusione:” Met de nieuwe G1 TV lineup beloofd en levert LG een televisie met nog betere beeldkwaliteit, nog minder input lag, hogere helderheid en nog betere kleurweergaven. Ik heb zelf helaas niet de mogelijkheid gehad om de LG CX met de G1 naast elkaar te vergelijken, maar als je de side-by-side comparisons van de professionele reviewers mag geloven is het verschil zichtbaar, maar geen wereldschokkende verandering. Het is een beetje als de upgrade van de iPhone 11 naar de 12, leuke extra's, maar de wedstrijd ga je er niet mee winnen.

Ik kan zonder blikken of blozen zeggen dat de LG OLED G1 EVO de mooiste TV is die ik ooit in mijn woonkamer heb mogen zetten. Het contrast is geweldig, de helderheld zelfs in volle zon ruim voldoende en het geluid opvallend goed voor een platte TV. Als je het geld hebt koop je voor €2000 een van de mooiste Tv’s die er op dit moment op de markt is, maar als echte Nederlander ben je waarschijnlijk beter uit door de LG CX van vorig jaar te kopen. Met het nieuwe model op de markt is de verwachting dat we daar mooie aanbiedingen voor gaan zien.

Heb jij ook een LG OLED65G1RLA Zwart?