Bekijk alle uitvoeringen
Specificaties 3,5" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Apple iPhone 4 16GB Zwart Review

laurenssie 6 september 2010, laatste update op 6 september 2010, 3.078 views

Apple iPhone 4 16GB Zwart

Pluspunten

• Retesnel
  • Hoge resolutie
  • Degelijk gebouwd
  • Makkelijk in gebruik
  • Grote keuze in de App Store
  • Gratis hoesje

Minpunten

• Vermeend 'antenneprobleem'
  • Synchroniseren met iTunes verplicht

Omdat ik al ongeveer een jaar een iPod Touch heb, en zodoende een beetje een zwak heb gekregen voor Apple producten omdat ze zo mooi zijn en goed werken, besloot ik, nadat mijn 3 jaar oude HTC Touch uit elkaar was gevallen, de iPhone 4 aan te schaffen. Mede omdat ik door mijn iPod al aan iOS gewend was en ik dat beter vond dan Android, kocht ik dit toestel.
Ik heb er zelf hard voor gewerkt bij de Albert Heijn dus mijn ouders vonden het ook een leuk idee (die moet je wel even meekrijgen natuurlijk), want, zo zeiden ze, "dan weet je waar je voor werkt". Zo dacht ik er ook over. Sparen is leuk, uitgeven is leuker :P

Dus ik had een week of 2 geleden bij de T-Mobile winkel §50,- neergeteld voor een reservering van m'n iPhone. Er was echter een vrij lange wachtlijst, ongeveer 60 Š 70 man denk ik, en na die 2 weken was ik het wel zat en ik had afgelopen dinsdag nadat ik uit school kwam de lokale Belcompany maar eens gebeld of zij er geen een hadden liggen. Toen niet, maar afgelopen donderdag was het raak! :D Er lag een iPhone 4 voor me klaar ^^
Dus snel met mijn moeder (ik ben nog maar 16, dus ik kan zelf geen contract afsluiten) naar de Belcompany geracet en daar, nadat mijn moeder zo een 8 papieren ondertekend had, kreeg ik mijn iPhone mee. En toen ik het doosje openmaakte was ik verliefd. O+
Doosje

Openmaken
Het doosje van de iPhone 4 is erg basic, zoals altijd bij Apple-verpakkingen, en zodra je het bovenste deksel optilt zie je daar een iPhone 4 in volle glorie liggen. Ik schrok eerst even omdat het leek alsof er allemaal vlekken op het scherm zaten, maar dat was maar de screenprotector.
Na de iPhone er heel voorzichtig uit te hebben getild kan je een soort bodempje optillen waaronder de oordopjes met remote, lichtnetadapter en USB-kabel liggen. Er zat tevens een raar pinnetje bij waarvan ik niet zeker wist waar dat dan weer voor diende, maar die bleek dus een ding te zijn om het simkaart traytje open te maken - dat was ook nog wel een klus opzich, want ik moest vrij hard duwen om dat traytje eruit te krijgen.

Eerste gebruik
Zodra je de iPhone aanzet zie je een mooi wit appeltje in beeld. Als de iPhone daarna opgestart is, kan je alleen nog maar noodoproepen maken - je moet 'm eerst aan iTunes hangen voor je hem kan gebruiken. Zo gezegd, zo gedaan, en binnen enkele minuten was mijn iPhone klaar voor gebruik.
Het eerste wat opvalt is de enorme snelheid waarmee alles gebeurt. Je drukt op het iPod-knopje en de muziek staat er allemaal pronto. Een enorm verschil met mijn iPod Touch, waar je toch wel 10 seconden zit te wachten voor je muziekbibliotheek is ingeladen. Ook spellen als Civilization Revolution draaien enorm snel (dat spel is trouwens wel een echte aanrader, ookal kost ie §5,49)!

"Antennagate"
Ik kan hier kort en mondig over zijn. Ik heb er absoluut geen last van. Integendeel zelfs, in huis heb ik beneden een bereik van 3 streepjes 3G, als ik mijn vinger erop houd worden het er 4. :)

Retina
Als je een niet-Retina icoon naast een wel-Retina icoon zet, zie je duidelijk een verschil. Ik heb dan ook een screenshot gemaakt van een App die wel voor Retina gemaakt is (DoodleJump) naast een niet-Retina icoontje (Coin Dozer) gezet, en hierop is het verschil duidelijk te zien. Zie dit plaatje:

Na een paar dagen
Ik heb de iPhone nu een paar dagen in mijn bezit. Ik heb van alles wat uitgeprobeerd. Onder andere foto's maken met HDR (gisteravond gedaan, 4.1 GM erop gezet) om te kijken of dat nou verschil maakt, ik heb Twitter aangemaakt, en de T-Mobile Navigon Select navigatie-app erop gezet.

Dit alles werkt vlekkeloos. Aan deze review heb ik een tweetal plaatjes gehangen, de eerste zonder en de tweede met HDR. Twitter is leuk, ik ben redelijk 'fanatiek' bezig (38 tweets in 3 dagen :Y)) en de navigatiemogelijkheden (erg aardig van T-Mobile!) zijn dankzij de Navigon-app enorm verbeterd.

-- Omdat ik dit product nog maar een paar dagen heb zal ik tezijnertijd nieuwe dingen erbij zetten. Ik probeer binnenkort eens een keer FaceTime, en o.a. het Game Center wat na de officiŽle uitrol van 4.1 wordt aangezet zal ik dan opnemen in deze review. --

Voorlopige conclusie
De iPhone 4 is een topproduct. Alles werkt snel, soepel en dankzij het Retina-display is de weergave (indien de graphics zijn geoptimaliseerd voor het display) zeer scherp. Als er 3G is is de snelheid van het laden van webpagina's zeer snel - als je het met GPRS moet doen kan je het net zo goed niet doen, dan ben je eerder weer thuis dan dat de webpagina geladen is ;)
De kwaliteit van de materialen is ook erg goed. Gisteren liet ik tijdens het fietsen mijn iPhone uit m'n handen vallen, waardoor deze een aantal meter over de straatstenen schoof, en er is geen krasje of scheurtje te bekennen. Het "Gorilla Glass" doet zijn werk dus goed. Ook voelt het toestel degelijk aan.

Lof voor Apple. Je kan blijkbaar een ding 4 keer opnieuw uitvinden. _/-\o_

Heb jij ook een Apple iPhone 4 16GB Zwart?

Meer advertenties

Goede eerste review, misschien wat meer plaatjes van de interface e.d. en je kunt beter foto's maken van stilstaande objecten want nu heb je de trillende iphone en het trillende cola blikje als het ware :P

Verder is de review niet heel diepgaand maar voor een korte review die wel wat uitgebreider moet zijn dan 2 zinnen, is het heel handig om een duidelijk beeld van de iPhone te krijgen

3Stars
Dankje :)
Tja, ik moest hem soortvan tegen het licht innemen om te laten zien dat de tinten veranderen, vandaar de bewogen foto :p
Over meer plaatjes:Je kan er, helaas, maar 4 toevoegen. Het is wellicht mogelijk om ze ergens anders te hosten en dan met [ IMG] ofzo? Omdat ze niet meer dan 300 kB mochten zijn is de kwaliteit van die interface ook gewoon kut, om het plat te zeggen.
Haha nee klopt, ik doe het meestal inderdaad met tinypic, dan mogen ze wel groter zijn, en kun je ze klikbaar maken voor het originele resultaat. Veel plezier met je nieuwe aanwinst!

HD2 met android is beter }>
Heb er nu paar thumbnails (de een wat groter dan de ander) in gezet, met een link naar het origineel. Dank voor je advies!
Je hebt trouwens staan bij negatieve eigenschappen het antenneprobleem, terwijl dit in je review juist wordt tegengesproken. Je kunt beter bij positieve eigenschappen een punt zetten dat je een gratis hoesje krijgt terwijl er geen sprake van is:P
Ik zette 'vermeend' antenneprobleem neer. Dat betekent dus dat ik er geen last van heb, maar dat het apparaat als het ware gedemoniseerd wordt, wat negatief is. Over gratis hoesje heb ik het neergezet, dankje voor de tip ^^

[Reactie gewijzigd door laurenssie op 6 september 2010 16:47]

Flitspalen app geinstalleerd? En dat terwijl je 16 bent? Hoe hard ga je met je brommer?! ;-)
Voor mijn vader, en hij was gratis :p
met die 4 sterren voor de prijs verraad je jezelf wel een beetje ! ongeacht daarvan, is het wel een goed toestel
Hoezo verraden? Ik verdien goed genoeg bij de Albert Heijn joh ;)
hehe, al verdiende je miljoenen :P mag deze telefoon imho niet meer kosten dan een desire 400 euro of galaxy s 600~ euro (die tegenwoordig nieuw voor min. 250 al op marktplaats te vinden is)

en die abo prijzen zijn tooorenhoog iets van 45 euro voor 300 minuten en je moet nog eens 90 euro bij betalen en nog eens 24 maanden vast pff.. oh gevonden

/suicide

zit ik wel goed met me desire van marktplaats voor 250,- en sim only abo van 22,75 per maand van 400 minuten + 300 sms
Ik heb 'm ook n het is een toptoestel, maar de 'deathgrip' (antenneprobleem) werkt wel degelijk. Drie streepjes weet ik soms weg te krijgen, waarna hij z'n 3G connectie verliest.

De oplossing is niet de twee antennes connecten met je vinger of een hoesje/bumper eromheen gooien.

Alle voordelen van deze toptelefoon wegen voor mij in ieder geval op tegen antenna-gate.
Het verschilt ook per persoon, als jij erge zweethanden hebt is het natuurlijk veel geleidender dan een droge hand.
Ik ben van plan 'm ook aan te schaffen als vervanging van mij iPod touch. Hopelijk doe ik een goede koop ermee :)