AOC C27G2ZU/BK Rood, Zwart

€ 259,-
Specificaties 27" • 1920x1080 (Full HD) • 240Hz • VA • 0,5ms - Bekijk alle specificaties

AOC C27G2ZU/BK Rood, Zwart Review

ProxiTestpanel 4 september 2021, laatste update op 5 september 2021, 602 views Testpanel

AOC C27G2ZU/BK Rood, Zwart

Met een futuristisch ontwerp, 27", een hoge refresh rate en mooie contrastwaarden is deze monitor redelijk voor de prijs. De resolutie is helaas te laag en daarom niet echt een aanrader.

Pluspunten

• Hoge refresh rate
  • Robuust
  • Mooie contrastwaarden
  • Veel USB-poorten

Minpunten

• Lage resolutie
  • Geen meegeleverde USB-kabel

Voor het Tweakers Testpanel mocht ik de AOC C27G2ZU/BK reviewen. Naast de beoordeling vind ik het leuk om de monitor te vergelijken met mijn huidige monitor (pricewatch: Dell S2716DG Zwart). Bij aankoop van de Dell zat ik met enkele dilemma’s, namelijk het verschil in refresh rate: 144Hz (Dell) vs 240Hz (AOC) en de resolutie van 2560x1440 (Dell) vs 1920x1080 (AOC). Ik hoop met deze review een beter beeld te kunnen scheppen over de verschillen tussen die twee factoren. Daarnaast hoop ik te bepalen of het de juiste keuze was om de Dell te kopen.

Featureset

De curved 27” monitor bevat een 1920x1080 VA-paneel met een erg hoge refreshrate van 240Hz. De game-achtige afwerking van de monitor straalt samen met de features uit dat de monitor is gericht op de competitieve gaming.
Ook heeft de monitor een extern voedingsblok, waar ik zelf niet zo’n grote fan van ben. Ik heb het liefst dat de monitor zelf met een C13 apparaatstekker kan worden gevoed.

De kromming voegt voor mij niet zoveel toe. Het scherm staat een meter van me af en is wat mij betreft niet groot genoeg zodat de kromming iets toevoegt.

Het paneel rust op een stevige, maar compacte voet, maar het scherm is ook op te hangen met Vesa 100mm.

De monitor is rijkelijk voorzien van allerlei aansluitingen: 2 HDMI 2.0 poorten, 1 DisplayPort 1.2 en vier USB-poorten. Helaas wordt er geen USB-kabel bijgeleverd om deze in werking te kunnen nemen.

Ook bevat de monitor simpele speakertjes, waar je absoluut niets van hoeft te verwachten. Deze heb ik na het testen direct uitgeschakeld in mijn OS. Eventueel kun je een 3.5mm Aux in de monitor drukken, maar gebruik van de speakers zou ik, zoals bij vele andere monitors, afraden.

Het scherm is draaibaar op de voet, verticaal te kantelen en in hoogte verstelbaar. Ik vind de maximale hoogte van de voet hoog genoeg.

Kleurweergave

De kleuren van het scherm staan aan het begin op standje ‘marketing’. Ik heb het gevoel dat de kleuren niet neutraal zijn, ook al heb ik geen Spyder liggen. Gelukkig zijn de kleurwaarden makkelijk aan te passen in het daarbij horende (vloeiend 240Hz geanimeerde) configuratiepaneel. Na wat met de waarden en de Display Color Calibration te hebben gespeeld, is het scherm gemakkelijk naar wens te kalibreren.

De monitor zorgt voor diepe zwarten en goed contrasterende lichte kleuren, maar daarover meer in de volgende alinea.

Contrast en helderheid

Als je het over het contrast hebt, merk je dat je tegen een VA-paneel zit aan te kijken. Het is geen OLED, maar de contrasten zijn voor mijn gevoel een stuk beter dan op het TN-paneel van Dell.
Nadeel is wel dat er geen HDR op het paneel zit, dat had ik nog wel gaaf gevonden. Ik wil nog wel eens een VA-paneel zien met HDR zodat het contrast en kleurbereik nog beter tot haar recht komt.

Ghosting

Het scherm heeft onder standaardconfiguratie wat last van ghosting, vooral bij het bewegen van de muis. Gelukkig is dat makkelijk te verhelpen door de ‘Game Setting’ op het On-Screen Display op ‘FPS’ te zetten.

Pixeldefecten

Dit reviewonderwerp vind ik een beetje vaag. Pixeldefecten waren op dit specifieke product niet aanwezig.

Bouwkwaliteit, afwerking en vormgeving

De monitor is robuust. Ik had niet verwacht dat de minimale voet voor zoveel stevigheid zou zorgen. Mijn Dell, waarvan de voet minstens twee keer zo groot is, is instabieler. De bezel op het scherm is erg dun en daardoor nauwelijks zichtbaar. De monitor heeft een game-achtige look. Zelf hou ik wat meer van een wat strakkere vormgeving, maar het zou goed kunnen passen bij de futuristische looks die veel andere randapparatuur heeft. De rode afwerking is subtiel en geeft de monitor wat extra persoonlijkheid. Het power-LEDje is niet te fel en leidt niet af bij het gamen. Ik vind het wel jammer dat de icoontjes erg slecht te zien zijn, je moet daardoor in het juiste licht zitten om het scherm met het On-Screen Display te configureren. Je zou het ook op de tast kunnen doen, maar het is niet erg indicatief.

Refresh Rate en resolutie

Ik was wat sceptisch over de hoge refresh rate, maar het heeft toch wel een merkbaar verschil in bijvoorbeeld Rocket League, tegenover de 144Hz van mijn Dell. Ik moet daar wel bij zeggen dat het alleen merkbaar is als ik de twee monitors naast elkaar zet. Waarschijnlijk zou ik los van elkaar niet kunnen zeggen welk van de twee monitors een hogere refresh rate zou hebben. Als je een oneindig budget hebt, zou ik zeggen dat hoger altijd beter is. Maar dat geldt wat mij betreft meer voor de resolutie (tot op zekere hoogte), want full HD is wat mij betreft echt te laag voor 27”, ik kan de pixels tellen. Voordat de monitor werd opgestuurd, was ik erg benieuwd of het tegendeel zou worden bewezen. Dat was een grote motivator om mee te doen aan dit testpanel. Als ik de Dell en de AOC naast elkaar houd, is de weergave dermate scherper op de Dell dat de AOC eigenlijk in het niet valt. De game-ervaring is daardoor beter, want een lage resolutie leidt wat mij betreft teveel af. Het verschil in refresh rate weegt niet af tegenover het verschil in resolutie.
FreeSync is een leuke toevoeging voor de spellen die wat zwaarder zijn en met wat minder frames draaien. Die werkte zonder problemen met mijn RTX 2080 en werd direct als G-SYNC Compatible herkend. Adaptive sync zie ik altijd als een pre, want ik speel meestal competitieve games die op de wat mindere systemen kunnen draaien. Lak aan framerate is bij mij meestal geen probleem.

Dus als ik een afweging zou moeten maken, zou ik eerder gaan voor een hogere resolutie en een wat lagere refresh rate (van minimaal 144Hz) bij het gamen. Verder is de prijs van €269,- prima voor dit formaat, de afwerking en de hoge(re) refresh rate. Het paneel is goed en je zult het vooral om de responstijd, het contrast- en kleurwaarden moeten doen. Over het algemeen zou ik het scherm wel afraden, want zo’n resolutie op dit formaat gun ik niemand. Er zijn voldoende schermen in dit prijssegment met een lagere refresh rate en een hogere resolutie, bijvoorbeeld de pricewatch: Samsung Odyssey Gaming Monitor G5 C27G55 Zwart.

Algemene beoordeling en conclusie

Ik liet het al even doorschemeren in de vorige alinea, maar ik zou het scherm zelf niet kopen. In principe is de monitor goed in de kern, maar de resolutie is gewoon te laag. Ik ben positief over de bouwkwaliteit, kleurweergave en contrasten, maar wat mij betreft is de resolutie bij het gamen één van de hoofdfactoren die de score van een monitor bepalen. Ik zie de kromming als een leuke gimmick, maar die factor zou ik niet meenemen in mijn overweging om een monitor wel of niet te kopen. Verder is die hoge refresh rate leuk speelgoed, maar voegt het voor mij tegenover 144Hz niet veel toe. Kortom: leuke monitor, maar er zijn toch echt betere alternatieven binnen deze prijsklasse.

Heb jij ook een AOC C27G2ZU/BK Rood, Zwart?

Bedankt! Was weer leuk om te doen.
1080p is niet meer van deze tijd..

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.