LG OLED65G1RLA Zwart

Specificaties 65" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 120Hz - Bekijk alle specificaties

LG OLED65G1RLA Zwart Review

LoCuTuS2000Testpanel 3 september 2021, 540 views Testpanel

LG OLED65G1RLA Zwart

Het beeld van de LG is fantastisch, zwart is zwart en donker, echt een enorme verbeteringen tegenover LED/LCD. De software heeft uitgebreide instellingsmogelijkheden en de AB heeft een ingebouwde air-mouse om de tv te bedienen. De tv heeft 4 HDMI ingangen maar geen analoge inputs meer, vervelend voor de retro-liefhebber.

Pluspunten

• Prachtig OLED beeld
  • Zeer plat scherm
  • Dunne bezels
  • Veel instellingsmogelijkheden
  • Standaard wandbeugel meegeleverd

Minpunten

• Desktop standaard is een optie
  • Geen analoge ingangen
  • Het blijft een hoop geld

- Algemene beoordeling
Als lid van het Testpanel mocht ik deze prachtige LG OLED testen, ik kreeg de 65 inch variant en mijn hemel wat een gigantisch paneel haal je dan in huis. Deze LG OLED heb ik 2 weken mogen gebruiken, ik had een 55 inch verwacht en was bijzonder verrast dat er een 65 inch geleverd werd. Wat een immens groot scherm, die kun je niet alleen neerzetten, het is verstandiger om dat samen te doen. Op 3 meter afstand staat de bank en mijn eigen 55 inch kijkt iets comfortabeler kwa grootte. Het zal straks wel weer wennen zijn om naar een "normale" LED tv te kijken want het beeld van deze OLED kijkt zoveel prettiger. Zoals bij elke tv die je voor het eerst neerzet vond ik het wel even een klus om hem netjes af te stellen. De kleurweergave deed mij pijn aan de ogen. Het eerste dat gekeken werd op deze TV was een voetbalwedstrijd en het gras en de kleuren van de tenues waren te kleurrijk. Met wat gedraai aan de kleurweergave, contrast, helderheid en scherpte werd het een stuk prettiger om naar te kijken.

Als je klein woont bent kies de schermgrootte voorzichtig uit, met 3 meter tussen bank en TV is voor mij 55 inch prettiger kijken dan 65 inch.

Wat ook opviel was het effect van de HDR instelling, de Movie instelling keek direct al erg prettig dus ook voor mensen die niet precies weten hoe een TV wordt ingesteld is er een simpele methode om het beeld te verbeteren.

Het geluid van de tv is gemiddeld voor moderne TVs, zelf besteed ik daar niet te veel aandacht aan omdat ik een soundbar gebruik. De TV is dan ook getest in combinatie met mijn Samsung HW-Q90R 7.1.4 Atmos surround soundbar. De TV ondersteunt eARC, helaas kon Plex geen passthrough doen van Dolby Atmos of DTS:X.

- Featureset
LG WebOS zit tjokvol apps en heeft een uitgebreide app store, ik heb de Plex app geïnstalleerd en die werkte prima op de passthrough van Atmos na dan. De afstandsbediening heeft met de airmouse een leuke gimmick maar ik vind het niet sneller of prettiger werken dan gewoon de pijltjes te gebruiken. Je hoeft de airmouse eigenlijk nergens te gebruiken ook, alles is met reguliere bediening mogelijk. Waar ik moreel moeite mee heb is de logo's van verschillende merken op de AB. Niet alleen vat ik het zelf op als reclame op een product waar je 100% voor betaald hebt, het is ook nog gevoelig voor verandering. Het zou mijn voorkeur hebben om zelf te kiezen welke apps ik op een knop van de AB wil hebben. Helaas zijn veel fabrikanten deze weg ingeslagen en stoor ik mij hier ook aan bij mijn eigen TV.

- Contrast en helderheid
Dit is waar de TV echt in uitblinkt, het contrast is haast oneindig. Zwart is echt diepzwart en donker in plaats van het verlichte donkergrijs wat je met sommige LCD/LEDs hebt. De helderheid is intens, ik heb de TV aardig teruggeschroefd in helderheid voor een weergave die voor mij prettig is.

- Vormgeving
Zoals je nu vaak ziet is de bezel rond het scherm ultradun, de optionele desktopstandaard is zeer sierlijk, de voetjes zijn dun, sierlijk en toch ontzettend stevig.

- Inbrandgevoeligheid
Als je leest over OLED zie je ook dat deze inbrandgevoeliger zijn dan LCDs, hier heb ik tijdens de test niets van gemerkt in ieder geval. Denk wel dat je dit risico loopt als je de TV als radio gebruikt, maar dit is natuurlijk geen energiezuinige oplossing dus dat zou ik niet aanbevelen ook.

- Kleurweergave
De kleurweergave is echt intens, voor mij op de standaard instellingen te intens maar dat is persoonlijk, of genetisch bepaald want mijn vader is daarin net zo'n zeurpiet als ik. Het kost mij altijd een paar pogingen over verschillende dagen om de kleurweergave te krijgen zoals je hem wilt hebben. Nu de tv naar mijn smaak is ingesteld is het beeld zeer plezierig om naar te kijken.

- Ghosting
Bij het kijken van voetbal heb ik bij andere tvs wel eens wat ghosting gezien maar bij deze viel het mij niet op. Ook met snelle actiescènes in 4K films viel dit ook niet op. Dit komt vast door de 120hz refresh rate.

- Bouwkwaliteit en afwerking
De tv is strak gebouwd en netjes afgewerkt, de voet is mooi en de AB voelt prettig in de hand. Over het algemeen heeft LG een kwalitatief hoogwaardig product afgeleverd.

- Prijs
Laten we eerlijk zijn de meeste winkels verkopen de tv voor EUR 2449 en dat is natuurlijk een groot bedrag. DIt is een TV die gewoonweg niet bij iedereen in het budget past en dat moet ik dan ook meenemen in het eindoordeel. Dankzij deze test ben ik ervan overtuigd dat mijn volgende TV bij voorkeur ook een OLED wordt, maar ik denk ook dat deze TV niet in mijn budget zou passen. De 55 inch is dan iets bereikbaarder kwa prijs. In ieder geval ben ik ervan overtuigd dat je beter een kleinere OLED kan nemen dan een grotere LED TV.

Heb jij ook een LG OLED65G1RLA Zwart?