Corsair 5000D Airflow Tempered Glass Zwart

€ 176,90
Specificaties Tower • 6 interne bays - Bekijk alle specificaties

Corsair 5000D Airflow Tempered Glass Zwart Review

Fed-Ex 2 september 2021, laatste update op 2 september 2021, 1.165 views Product gekocht

Corsair 5000D Airflow Tempered Glass Zwart

Mooie kast met veel mogelijkheden

Pluspunten

• Kwaliteit
  • Ruimte
  • Cable management
  • Afwerking
  • Vertical gpu mount positie
  • Waterkoeling ruimte

Minpunten

• Vertical gpu mount positie
  • Getinte glas kan iets te donker zijn

De kast komt geleverd in een robuuste kartonnen doos. Er worden genoeg schroeven en kabelbinders geleverd voor een gemiddelde build. De kast is voor een atx moederbord voorbereid dus deze kun je zo vastschroeven. Er zitten 2 fans geleverd met een hub voor meerdere fans.

Fans
De 2 fans zullen er in zitten zodat je gelijk airflow hebt maar de fan aan de voorzijde vind ik overbodig. Meeste mensen zullen deze case nemen voor waterkoeling of aio en dan deze sowieso aan de voorzijde plaatsen waardoor deze fan overbodig is. Er zijn meer plekken waar de fan kan maar bovenin kun je 3x 120/140 kwijt en aan de zijkant ook 3x 120. Meeste mensen kopen dan een voordeelpak van 3 fans. In mijn mening konden ze de voorste fan weglaten en de kast goedkoper maken maar waarschijnlijk kost die fan niks.

Moederbord
Als je de fans aan de zijkant niet gebruikt dan zit hier en mooie dekplaat voor maar met een atx moederbord komen sommige stekkers niet helemaal lekker uit. Zeker de stugge powercable van de voeding ziet er niet echt mooi uit. Er zat ook een haakse aansluiting voor de usb front bij maar die kwam te hoog uit waardooor deze niet uitkwam en tegen de dekplaat aan kwam. Daarnaast zat de haakse aansluiting niet lekker vast doordat het niet vast klikte en hierdoor makkelijk los kon laten.

Harde schijven
Er is voldoende ruimte voor harde schijven als je een normale simpele build hebt. Er kunnen aan de achterzijde van het moederbord 3 SSD's en 2 3,5 schijven geplaatst worden. Dan kunnen er onder de videokaart, op de videokaart nog 2 SSD's geplaatste worden. Dit kan dus niet als je de GPU verticaal mount. Je krijgt er nog een verwijderbare bay bij voor de onderzijde bij de voeding waar ook nog 3 schijven in kunnen. Deze kunnen alleen niet geplaatst worden als je een 360 radiator aan de voorzijde hebt.

Plaatsing van de radiatoren.
Bovenin kan maximaal een radiator van 360 of 480. Een 360 rad kan eigenlijk alleen met de aansluitingen aan de voorzijde geplaatst worden omdat je anders erg krap uit komt tegen de exhaust fan en cpu power. Deze radiator kan niet geplaatst worden buiten de case met de fans binnen zodat je push configuratie krijgt. het kan wel maar dan moet de fan en radiator aan de binnenzijde maar dat vond ik niet mooi (helaas geen foto van.Op die manier komt het geheel heel erg dicht tegen het moederbord maar het past wel.

als je 2x 360 plaatst kun ze eigenlijk alleen zo plaatsen dat de bovenste radiator de aansluitingen aan de voorzijde heeft en de radiator aan de voorzijde de aansluitingen aan de onderkant. Je kunt de zijkant ook gebruiken voor 3x120 maar dat ging in mijn build niet op en dan blijft het dat 1 van de radiatoren de aansluiting beneden heeft. Idealer zou zijn dat de aansluiting boven zit ivm eventueel lucht maar wat niet gaat, gaat niet.

Er is genoeg ruimte voor een push pull configuratie als je de bovenste en voorste radiator gebruikt, de zijkant durf ik niet te zeggen.

Verticale GPU mount
Omdat het een grote kast is en het mooier staat wilde ik de GPU verticaal mounten. Hier moet je wel een aparte kabel voor bestellen maar niet perse een bracket. Met waterkoeling is dit prima te doen maar met een normale kaart komt deze wel erg dicht tegen het glas wat de prestaties negatief gaat beïnvloeden. Ik had ook een bracket besteld maar in die bracket kwam de videokaart tegen mijn ramsticks aan en was er ook weinig ruimte voor de kabel. Dit is dus waarom ik de verticale GPU mount negatief en positief scoor.

Getinte glas
Een lastig punt vind ik het zwart getinte glas van deze case. Het geeft een luxe uitstraling maar het is wel vrij donker waardoor je overdag vrij weinig in de kast ziet. In lichte omstandigheden is het glas dus, naar mijn smaak iets te donken. Daarentegen is het in het donker wel prettig dat het je RGB dimt zodat het niet de overhand neemt. Bedenk dus of je de kast in een lichte omgeving zet dat het glas misschien wat te donker zou kunnen zijn en je misschien beter de witte versie van deze kast kunt nemen. De witte kast heeft namelijk gewoon blank glas. Vul je de kast met RGB en zit je op je donkere zolderkamer dan is het getinte glas geen probleem

Front panel
Het front panel/top panel heeft de mogelijkheid tot USB-C en USB 3.0. Ik had hier niet over nagedacht en mijn moederbord (asus b550 tuf gaming) heeft alleen 1 usb 3.0 aansluiting en geen USB-C op het bord. Er zit wel een USB-C aan de achterkant maar daar kan ik het frontpanel niet op aansluiten. Er zijn ook omvormers van USB3.0 naar USB-C maar ik heb maar 1 aansluiting dus kan maar 1 van beide aansluiten. Je kunt hier wel een PCI-E kaart voor kopen maar ik heb nu mijn GPU verticaal gemount dus gaat dit lastig worden. Het zou wel moeten kunnen maar ik gebruikt USB-C nu toch nog niet dus ga me er nog niet in verdiepen maar is wel iets om over na te denken.

Stoffilters
Er zitten stoffilters bij de voeding, de voorzijde, de bovenzijde en de zijkant. ik persoonlijk heb ze weg gehaald omdat mijn kast op een bureau staat en ik maar de kast wel zo nu en dan schoon om airflow optimaal te houden. De voorzijde heeft een fijn gaas als filter en ik denk niet dat die de flow erg zal beïnvloeden maar die past bij mij niet meer omdat ik de fans daar heb zitten. De bovenkant heeft een metalen stoffilter die naar mijn idee de airflow wel iets beïnvloed en die heb ik ook weg gehaald want die is toch exhaust en dan is een stoffilter overbodig. Aan de zijkant heb ik niet goed bekeken om eerlijk te zijn maar dit was volgens mij ook weer gaas dus betere doorlaat.

Heb jij ook een Corsair 5000D Airflow Tempered Glass Zwart?

Mooie review over een mooie kast! Ik heb deze ook in het wit en ben er erg blij mee. Veel ruimte, voelt degelijk aan en je kan kabels e.d. echt mooi weg werken. Het gedoe met de verticale GPU herken ik, ik heb de videokaart dan ook weer terug naar horizontale stand gebouwd.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.