LG OLED65G1RLA Zwart

€ 1.796,-
Specificaties 65" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 120Hz - Bekijk alle specificaties

LG OLED65G1RLA Zwart Review

IJS-TTestpanel 1 september 2021, 1.337 views Testpanel

LG OLED65G1RLA Zwart

De televisie is een genot om naar te kijken. De gaming modus blinkt uit in eenvoud maar werkt perfect. Ook films en series zijn in UHD fijn om naar te kijken. Een muurbeugel is inbegrepen. Minpunt is het gebruiksgemak van WebOS6. Het geluid valt niet tegen, maar mist lage tonen.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Gamemodus en ondersteuning G-sync en Freesync
  • Vormgeving
  • Muurbeugel inbegrepen

Minpunten

• Gebruiksgemak WebOS6
  • Magic Remote (tov eerdere jaren)
  • voet niet inbegrepen

Inbrandgevoeligheid Score: 5

Voor het Tweakers Testpanel werd mij gevraagd of ik het leuk zou vinden om de nieuw LG G1 te testen. Uiteraard was ik hier graag toe bereid en het leek mij leuk om de G1 af te zetten tegen mijn 2 jaar oude LG C9. Bij ontvangst bleek het toestel echter een maatje groter (65 Inch) te zijn dan mijn huidige TV. Hopelijk kan ik straks wennen weer aan het wat kleinere beeldformaat.

Featureset

De LG G1 heeft een hoop te bieden en voor de mensen die de TV aan de muur willen hangen (waar deze TV t.o.v. de C1 voor is gemaakt) voorzien van een muurbeugel. Hoewel het fijn is dat dit is inbegrepen, kunnen mensen die hem niet aan de TV willen hangen beter kiezen voor de C1. Deze is in veel opzichten hetzelfde en wordt met voet geleverd. Deze TV heeft niet standaard een voet, dan wel pootjes. Deze dienen extra te worden aangeschaft voor een slordige € 130 extra. Voor een TV van deze prijs had dit wel inbegrepen mogen worden.

Verder heeft de televisie, om te ontkomen aan het “zwarte vlak” in de woonkamer een gallery modus. Een prima feature die afwisselend de mooiste afbeeldingen (al dan niet met muziek) op het scherm tovert. Door de inbrandgevoeligheid van OLED is de roulatietijd van afbeeldingen vrij kort en qua tijd niet aan te passen. Hierdoor verandert de afbeelding elke 12 seconden, wat dan wel weer afleid. Helaas inherent een beperking van OLED, maar dit maakt de functie voor mij persoonlijk niet van toegevoegde waarde. Erg jammer, want het idee is zeer goed.

Verder beschikt de televisie over de volgende aansluitingen:
  • 4x HDMI 2.1
  • 3x USB
  • CI+ Slot
  • Satelliet aansluiting
  • Antenne aansluiting
  • LAN-aansluiting
  • IR Blaster
  • Optische-uitgang
Het installeren op deze poorten gaat eenvoudig en de inbegrepen kabelgoot / kabelgeleider maakt het dat bij installatie aan de muur de kabels goed gebundeld zijn weg te werken. Dit werkt vrij soepel en biedt voldoende ruimte om nagenoeg alle poorten gelijktijdig te gebruiken en al deze kabels langs de kabelgoot te geleiden.

Bij eerste gebruik en installatie dient akkoord te worden gegeven voor de LG gebruiksvoorwaarden. Bij gebruik van Smart diensten dient akkoord te worden gegeven op het delen van persoonsgegevens buiten de EU. Hoewel dit voor de meeste apps in de Smart-TV functionaliteit onderdeel is van het privacybeleid van de app (bijvoorbeeld Netflix), was het hier allicht goed geweest om dit per app nog in te kunnen stellen in plaats van dit direct voor alle apps al opt-in aan te vinken op deze manier. Tot slot bevat de televisie advertenties in het home-scherm. Hoewel dit wel uitgezet kan worden, vind ik het jammer dat dit automatisch opt-in is. Laatst pluspunt is ondersteuning van Apple Airplay en Apple TV, waardoor aangeschafte films direct vanaf de TV gestreamd kunnen worden.

Gebruiksgemak

Momenteel bezit ik de LG C9 (55 inch). Dit lijkt mij dan ook de uitgelezen mogelijkheid om deze televisies in gebruiksgemak te vergelijken. Waar ik vooral benieuwd naar ben is of de LG G1 het gebruiksgemak een stap verder heeft gebracht. Helaas kom ik tot de conclusie dat niet is veranderd. Ik zeg hierbij helaas, omdat dit vrij dubbel is. Enerzijds heeft de G1 een gaming functie ingebouwd, die, afhankelijk van het genre dat gespeeld wordt, de belangrijkste beeldinstellingen hierop afstemt. In combinatie met mijn Playstation 5 werkte dit zeer soepel. Sowieso is inputlag zeer laag op de LG G1. Door tijdens een pot Warzone de televisie in te stellen op FPS, werden de “donkere” delen in de map wat meer verlicht, wat het eenvoudiger maakte om potentiële vijanden te zien. In combinatie met het 120hz scherm kan ik de televisie dan ook niet langer aanwijzen als reden voor mijn lage K/D. Al met al zeer te spreken over de opties (en gebruiksgemak) dat de LG biedt voor het gamen.

Wat mij dan echter wel tegenstaat zijn de veranderingen in de vormgeving en weergave van WebOS6. Zo is het “home” scherm nu beeldvullend, met veel (onoverzichtelijke) opties en functies op 1 scherm, in plaats van het werken met panelen onder aan het scherm. Ook de opties onder de instellingen zijn onoverzichtelijk weggestopt. In vergelijking met mijn huidige C9 vaak direct waar je dit verwacht, maar op de G1 heeft LG gekozen voor de extra instelling “ondersteuning”, waar dan weer een groot deel van geavanceerde instellingen m.b.t. scherm en geluid zijn weggestopt. Ook voor de afstandsbediening heeft LG gekozen voor een meer “conventionele” afstandsbediening voor de magic remote i.p.v. de versie die bij de 8, 9 en X line-up werd verstrekt. Dit is jammer, daar de oude prettiger in de hand lag, eenvoudiger te bedienen was en ook ontbreek nu een pauze en play knop (hiervoor dient het scroll wiel gebruikt te worden, die op zijn beurt ook weer minder prettig te bedienen is. Wat dit betreft maakt de LG G1 dan wat mij betreft ook een stap achteruit. De gesponsorde buttons zijn persoonlijk, maar voor mij prettig daar ik de meeste wel gebruik.

Beeld

Het beeld is, zoals verwacht mag worden van een TV van dit kaliber, erg goed te noemen. De kleurweergave is goed, wat vooral in natuurdocumentaires echt tot zijn recht komt. Ook films in UHD en HDR zijn de moeite waard om te bekijken op dit scherm. Ook in combinatie met gaming op 120 fps doet de TV het werk goed en met een juiste weergave. Zeker dit laatste zou ik eenieder met een Next Gen console aanbevelen als feature op een eventuele nieuwe TV.

*hier waan ik mij in mijn niet van echt te onderscheiden aquarium
Contrast en helderheid
Zoals van een OLED televisie verwacht mag worden, is het contrast uitstekend. Hierop heb ik geen aanmerking. Ook de helderheid van het beeld is goed. Jammer is het ontbreken van ondersteuning voor HDR 10+, die de helderheid nog net wat verder op had kunnen schroeven. Dit laat onverlet dat op het scherm weinig is aan te merken.
Pixeldefecten
Via diverse filmpjes op Youtube heb ik gekeken naar pixeldefecten. Hierbij lijkt er bovenin het scherm een tweetal pixeldeffecten te zijn. Het gaat dan om 1 dode pixel en 1 pixel waarbij duidelijk rood/groen/blauw licht te zijn is, waar de rest van het scherm uniform van kleur is. Hieropvolgend heb ik LG’s “Pixel opschoner” programma laten draaien. Het is hierdoor niet verdwenen. Vanaf de bank is dit echter met de beste wil van de wereld niet waarneembaar en voor mij persoonlijk acceptabel.

*Op dit groen zijn de 2 defecte pixels goed te zien. Ook bij andere kleuren is dit als dusdanig
Inbrandgevoeligheid
Hier kan ik in de korte testperiode weinig over zeggen. Tot op heden geen last van gehad en ook op mijn huidige toestel (die inmiddels 2 jaar oud is), heb ik dit nog niet ondervonden, ondanks vele uren The Witcher (inclusief rode health bar die vrij statisch op beeld blijft).
Kleurweergave
De kleurweergave is standaard wat flets in mijn ogen. Voor mij werkt "Expert" modus voor heldere ruimte het best. Ook voor donkere ruimtes of Bioscoopmodus geeft een mooi beeld weer. Levendig is voor mij wat te fel. Hierbij wordt vooral blauw wat versterkt, wat tot extreme beelden leidt. Voor natuurbeelden met veel blauw mooi, maar voor gewone beelden geeft het een wat onnatuurlijk beeld.

De kijkhoeken van de televisie zijn nog wat beter dan de LG C9. Zelfs wanneer ik nagenoeg naast de televisie zit, is het beeld nog goed waarneembaar (of het fijn kijken is op deze manier is een tweede vraag, aan de kijkhoek ligt het in elk geval niet).
Ghosting
Ghosting heb ik niet als dusdanig meegemaakt, Het echt uitsmeren van beelden valt ten opzichte van oudere TV’s ontzettend mee. Wel past de TV automatisch het beeld aan wanneer bij KPN wordt gekeken naar HDR kanalen (bijvoorbeeld ESPN 1 op kanaal 694). Hierbij kwam de TV automatisch in de stand “Cinematische beweging”. Na lang zoeken heb ik de Trumotion uitgezet, waardoor het beeld wat rustiger werd. Het “uitsmeren” bij bewegende beelden werd hierdoor wel iets meer, maar voor mij niet storend en ik vond dit rustiger aan mijn ogen dan de setting die LG voor mij koos.

Geluid

Het geluid heeft ten opzichte van de C9 wel een duidelijke stap voorwaarts gedaan. Doordat deze TV zowel aan de boven als onderkant speakers heeft, is het geluid wat voller en prettiger naar te luisteren. LG heeft als extra functie AI Sound pro, wat het geluid softwarematig probeert te verbeteren. Deze functie heb ik echter vrij snel uitgezet omdat het te kunstmatig en ik het soms zelfs blikkerig vond klinken. Hoewel ik het geluid voor zaken als het nieuws of sport acceptabel vind, schakel ik, via HDMI eARC, weer mijn 6 jaar oude soundbar in. Deze ondersteunt helaas geen Dolby Atmos, maar toch ervaar ik het geluid als fijner door de betere weergave van vooral midden en lage tonen. Verder is het ontbreken van DTS ondersteuning voor het geluid noemenswaardig, hoewel dit voor mij persoonlijk geen gemis is.

Uiterlijk

Vormgeving
Over smaak valt niet te twisten, maar het minimale design van LG spreekt mij in deze wel aan. Behoudens een smalle lijst (+/- 0,5 cm) en een kleine zwarte balk onder de TV, is alleen scherm zichtbaar. In combinatie met de poten staat de televisie hoog genoeg om hier op een TV-meubel onder te plaatsen, wat ten opzichte van mijn C9 (met de brede voet) wel een verbetering is.
Bouwkwaliteit en afwerking
De bouwkwaliteit van de TV is goed. Het is strak vormgegeven en ook de kabelgoten zijn praktisch en ogen degelijk. De TV is voorzien van een metalen omlijsting die degelijk aanvoelt. Door de omvang van de televisie is deze wel wat instabiel op de pootjes. Hij zal niet omvallen of iets dergelijks, maar beweegt / wiebelt vrij gemakkelijk bij bijvoorbeeld aantikken van boven of bij inpluggen van aansluitingen. LG geeft in de gebruikershandleiding echter aan dat bij gebruik van pootjes, de TV van boven verankert dient te worden aan de muur. Leuk detail is dat LG aanbeveelt dit op minimaal 10cm van de muur af te doen in verband met warmteafgifte, als je je bedenkt dat de TV bedoelt is om plat tegen de muur aan te installeren.

Wat ik verder hoopte is dat ten opzichte van eerdere toestellen de spiegeling wat verholpen kon worden. Helaas is dit op dit moment nog redelijk vergelijkbaar. Dit wordt grotendeels gecompenseerd door de hoge helderheid, maar neemt niet weg dat het kijken van films en series vaak teveel zicht geven op de keuken of mijzelf. Dit schijnt lastig te verhelpen te zijn bij OLED televisies, maar is wel iets om rekening mee te houden.

*Ondanks dat de featureset dit niet vermeld, is de TV ook als spiegel te gebruiken

Op moment van schrijven van deze review is deze televisie € 2.078 in de pricewatch. Een flinke hoeveelheid geld, maar voor dat bedrag heb je een televisie met:
- Goede kijkhoeken
- Oneindig contrast
- Goede muurbeugel
- Perfecte gamemodus (en ondersteuning van G-Sync en FreeSync)

De LG G1 is een schitterende televisie. Hij is gemaakt om aan de muur bevestigd te worden en hiervoor wordt een eenvoudige, maar tegelijkertijd degelijke en goede muurbeugel meegeleverd. De kleuren en kijkhoeken van het scherm zijn goed en de gaming modus blinkt uit in eenvoud maar goede functionaliteit. Ook het kijken van films en series in UHD zijn een waar genot om naar te kijken. Minder goed is het gebruiksgemak van WebOS 6, die ten opzichte van eerdere jaren een stap terug lijkt te hebben gezet. Het geluid is weliswaar beter dan eerdere jaren, maar een externe geluidsinstallatie (bijvoorbeeld soundbar met subwoofer) is geen overbodige luxe.

De TV bevalt mij, ondanks relatief kleine afstand vanaf zithoek, doch volstaat ook 55 inch. Het voordeel t.o.v. de C1 bijvoorbeeld is dat deze beter geschikt is om aan de muur te hangen en dat de muurbeugel dus is inbegrepen. Ook ben jij bij de G1 gegarandeerd van het nieuwere en betere Evo Oled paneel (hoewel sommige C1's ditzelfde paneel gebruiken). Als ik dit jaar op zoek zou zijn naar een nieuwe TV en deze aan de muur zou willen hangen, dan zou ik de paar 100 euro meer voor deze G1 t.o.v. de C1 (voor de 55 inch), zeker overwegen.

Heb jij ook een LG OLED65G1RLA Zwart?

Mooi review. Ik heb zelf een 55G1 en had 2 pixels die stuk waren, inderdaad niet te zien bij tv kijken. Toch hoort een product zonder defecten te krijgen, contact met LG opgenomen en een week later kwam een bedrijf het hele scherm vervangen binnen het uur. Wel even geholpen met de TV van de muur halen en teruggehangen. Dus geen grijze import kopen want dan geen garantie aan huis.
Terecht punt denk ik. Aangezien dit een review exemplaar was, constateer ik het en zet ik het in de review. Als consument had ik gevraagd om een nieuw scherm. Los van de kosten vind ik dat je als consument recht hebt op een defect loos scherm.

Naar mijn weten is dit juridisch ook het geval, waarbij bij koop op afstand dit toch al wordt vereenvoudigd.

Hoe bevalt het toestel nu na enige tijd? Onveranderd of allicht wat aanvullingen op mijn review?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.