Trust Wireless Entertainment Keyboard Review

thobe 5 september 2010, laatste update op 5 september 2010, 5.015 views

Trust Wireless Entertainment Keyboard

Pluspunten

• compleet geleverd (alle benodigheden zitten erbij)
  • geen installatie nodig, hij doet het meteen!
  • oplaadbaar

Minpunten

• ergonomie: toetsen zitten dicht op elkaar en zijn klein.
  • erg dun, en buigzuim, bouwkwaliteit is matig/slecht

Aanschaf
Ik was opzoek naar invoerapparaat voor mijn HTPC, een systeem met een ASRock A330ION moederbord waarop XBMC live draait. Een afstandsbediening zou het mooiste zijn, maar het invoeren van code in de terminal wordt dan erg lastig. Daarom zocht ik een toetsenbord die draadloos was en een ingebouwd touchpad heeft. De prijs mocht niet hoger zijn dan ¤60,-

De alternatieven
De Logitech Dinovo en de Dinovo Mini
Ik heb beide in handen gehad. Ze voelen goed aan, maar ze lagen gewoon buiten mijn budget. De Dinovo vond ik iets te groot, maar ziet er wel geweldig uit. Prima afwerkkwaliteit en typt lekker.

Het Logitech Mediakeyboard voor PS3
Deze komt qua prijs al een stuk dichter in de buurt. Maar hij werkt op batterijen en wordt niet geleverd met een ontvanger.

De Trust Thinity
Goedkoop, oplaadbaar, en werkt ook nog op mijn Xbox 360. Zonder al te lang na te denken kocht ik dit apparaat voor ¤55 bij 4Launch.

Uitpakken
De Thinity wordt in een niet al te grote verpakking geleverd. Na het uitpakken vinden wij:
- Het toetsenbord zelf
- Een USB ontvanger
- Een oplader en een houder
- Een handleiding
- stickers voor PS3 gebruik

Het eerste wat opvalt is dat het toetsenbord compleet geleverd wordt. De stickers die erbij zitten zijn bedoelt om de speciale PS3 knoppen aan te duiden op het toetsenbord. Erg netjes voor de prijs. Het tweede dat opvalt is dat het toetsenbord vrijwel niks weegt. Hij is erg dun en voelt breekbaar aan. Daarover later iets meer. Het toetsenbord ziet er voor de rest wel netjes uit.

Aansluiten
Zonder dat ik het toetsenbord oplaadt ga ik hem maar meteen even testen. Ik plaats de meegeleverde stick in mijn HTPC en zet het toetsenbord aan. Meteen doet hij het op XBMC Live! Alle lichtjes lichten even op en bij een toetsaanslag knippert het verbindingslampje ook even. Zonder iets te installeren werkt het touchpad en het toetsenbord. Ook de meeste FN - toetsen werken tijdens het afspelen van videomateriaal. Dit had ik niet verwacht en is een zeer welkome verrassing.

Het toetsenbord in gebruik: op mijn HTPC
Ik heb het toetsenbord voornamelijk gekocht vanwege mijn HTPC. Een systeem met een ASRock A330Ion moederbord en XBMC Live 10.00 als besturingssysteem. Ik meot er gewoon makkelijk mee door de menu’s kunnen navigeren als ik in mijn stoel zit of als ik in bed lig (mijn HTPC opstelling staat op mijn slaapkamer).

Zoals al eerder gezegd voelt het toetsenbord licht en breekbaar aan. Hij is erg dun, klein, en bijna volledig van plastic gemaakt. Ik heb hem even op mijn laptop aangesloten en ben er mee gaan typen. Wat opvalt is dat het toetsenbord totaal niet geschikt is om lange teksten mee te typen. De toetsen zijn klein, staan dicht op elkaar en zorgen ervoor dat je gedwongen bent om met twee vingers te typen. Ook de kleine spatiebalk werkt dan niet echt mee aan de ergonomie van het toetsenbord. Het touchpad werkt op zich goed. Hij reageert vlot en het tappen wordt goed waargenomen. Het touchpad is wel wat klein, maar ik kan er prima mee door de menu’s van XBMC navigeren.

Om stroom te besparen gaat het toetsenbord na 5 minuten niet gebruikt te zijn automatisch in stand-by. Op het toetsenbord zit ook een aan/uitschakelaar die het toetsenbord volledig uitschakelt. Het volledig opladen duurt 7 uur volgens de handleiding. Ik heb de accu nog nooit leeg gehad, dus daar kan ik niks over zeggen. Op het moment dat je het toetsenbord in zijn houder plaatst brand de batterij indicator rood. Als hij klaar is met opladen brand deze groen.

Volgens de specificaties moet het toetsenbord tot op 10 meter afstand zijn werk doen. Dit heb ik nog niet kunnen testen, op een paar meter afstand doet hij het in ieder geval goed. Hij reageert meteen.

Het toetsenbord in gebruik: Xbox 360
Een leuke toevoeging is dat het toetsenbord ook op een PS3 en een X360 werkt. Voor de PS3 zitten er zelfs stickers bij om de speciale knoppen mee aan te duiden. Omdat ik alleen een X360 heb kan ik over de combinatie PS3-thinity verder niks zeggen.

Op de Xbox werkt het toetsenbord net als op een pc. Even de stick voorin prikken en hij doet het meteen.

Als het gaat om ergonomie dan slaat dit toetsenbord volledig de plank mis: de toetsen zijn klein en zitten dicht op elkaar. De vervelend kleine spatiebalk maakt dit alleen maar erger: je wordt bijna gedwongen om met twee vingers te typen. Daarnaast is de bouwkwaliteit van het toetsenbord ver te zoeken. Hij is dun, voelt goedkoop aan, en zonder al te veel moeite buig je het toetsenbord.

Maar voor zijn doeleinde is dit toetsenbord perfect. Voor relatief weinig geld haal je een complete set in huis: een toetsenbord met touchpad, een oplader en houder, en de USB-ontvanger zitten samen in één doos voor ongeveer ¤55.

Het toetsenbord werkt meteen zonder gedoe van drivers of onnodige software. Zelfs de FN-toetsen en het touchpad werken in een XBMC live omgeving zonder ook maar iets aan te passen aan je instellingen. Een welkome toevoeging is dat hij compatible is met de Xbox 360 en de Playstation 3.

De slechte ergonomie en bouwkwaliteit neem ik voor lief. Voor weinig geld heb ik een compleet invoerapparaat gevonden voor mijn HTPC en X360. Geen gedoe met batterijen, en software, en dat voor een leuke prijs. De Trust Thinity voelt dan misschien goedkoop aan, maar hij doet wel wat je er van mag verwachten.

Heb jij ook een Trust Wireless Entertainment Keyboard?

Dank voor deze review, ik ben er nog niet uit maar ik heb de zelfde HTPC staan, dit is gezien jou tekst zeker een optie.

Waar ik niet uit ben nog is: hij is oplaadbaar, maar kun je er ook gewone batterijen in stoppen of is het een interne accu die je als gebruiker niet kunt vervangen? Ik heb namelijk graag een toetsenbord waar ik mijn eigen (oplaadbare) batterijen in kan stoppen.
Hallo Elmoxx,

De accu zit in het apparaat. Kun je niet vervangen. Andere batterijen plaatsen is ook niet mogelijk.

Ik heb overigens nu ook een goedkope afstandsbediening + IR ontvanger gekocht op Ebay. Werkt ook super fijn als je alleen maar ff snel wat wilt afspelen.
Dank voor je reactie. Ik kijk nog even naar andere oplossingen maar ik houd deze zeker in het achterhoofd.
Niet tevreden over dit toetsenbord. Als ie werkt, gaat het op zich wel mooi, maar het touchpad valt constant uit. Dit is niet de 'spaarstand', want ook als je nog druk aan het bedienen bent kan het touchpad ineens uitvallen, vaak helpt een keer uit en weer aanzetten van het toetsenbord, maar soms moet ook de USB ontvanger opnieuw worden aangesloten. Erg frustrerend.

Nog meer mensen met dit probleem?
Is het mogelijk de Fn-toets en de Ctrl-toets om te switchen via software/bios?
Ik heb even voor je gekeken. Omdat er geen software is voor het toetsenbord kan het op die manier sowieso niet, in het BIOS vond ik geen optie.

Eerlijk gezegd vind ik de FN toets nu wel op een fijne plek zitten, op google vond ik wel uitleg hoe je het voor elkaar krijgt bij toetsenborden van een laptop, of dat ook werkt voor dit toetsenbord weet ik niet.
@Rickm

Dit touchpad schakelt zichzelf na een bepaalde tijd niet te gebruiken uit.
Als je op een toets drukt wordt de touchpad weer actief vreemd dit inderdaad maar ik heb de manual gelezen en daar stond dit in...