Lian Li GALAHAD 360 AiO ARGB Zwart Review

BBenedictus 31 augustus 2021, 438 views Product gekocht

Lian Li GALAHAD 360 AiO ARGB Zwart

Als je goede koeling wilt hebben met goed ontwerp en eyecandy dan zit je hier goed. Ben je op zoek naar iets wat stil is dan kun je beter verder zoeken.

Pluspunten

• Goed ontwerp en kwaliteit
  • Accesoires
  • Fans

Minpunten

• Geluid van waterpomp

Koelvermogen Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Geluidsproductie (min) Score: 3
Mooi product en ook qua accessories compleet. Zo zitten er 3 ARGB fans met een bordje erbij waarop je nog extra fans kan aansluiten. Ook het CPU blok zit RGB in die mooi meegaat met de rest.
Mocht je geen ARGB op je moederboard ergens anders hebben, dan zit er een kleine controller bij zodat je er toch gebruik van kan maken.

Let wel dat je de fans in je juiste hoek monteert als je last van OCD hebt. ;-)

Er zit wel een nadeel aan en daarvan baal ik wel, is het geluid uit de waterpomp.
Als deze 100% draait, wat die eigenlijk hoort te doen, komt er een hoog jengelend geluid uit.
Nu had ik 170 euro uitgegeven voor koelprestaties en looks maar vooral zodat het stil zou zijn.

Ik hoor geen enkele fan, maar die waterpomp hoor je constant 'zingen'.

Uiteindelijk heb ik voor de waterpomp de dutycycle van de PWM controller op 70% gezet wat al een heleboel scheelt. Alleen je moederbord moet dat wel ondersteunen, aangezien de aansluiten van de waterpomp 3pins is.

In idle kan ik alle fans en waterpomp op de laagste stand laten draaien zonder dat deze te warm wordt.
Maar als ik het van tevoren had geweten van de waterpomp, was ik toch voor luchtkoeling gegaan..

Ik kan ook daarom niet hoger dan voldoende geven, dat ondanks het product goed is of misschien zelfs uitstekend. De prijs die je betaalt zou ik veel minder geluid verwachten of een pomp die via een 4pin PWM of iets anders regelen of in elk geval op basis van temperatuur pompt. Al zou de frequentie van het geluid al lager zijn zou het al prettig zijn.

Heb jij ook een Lian Li GALAHAD 360 AiO ARGB Zwart?

Ik had ditzelfde probleem, erg jammer. Ik heb uiteindelijk via AI suite 3 geloof ik de pomp op minimaal 50% en maximaal 60% (onder load) gezet. Op 60% vond ik hem niet te horen, maarja je verliest wel wat prestaties..
Heb inderdaad dezelfde ervaring wanneer de pomp nog later staat, maar had hier en daar gelezen op diverse fora dat veel lager de pomp sneller zou kunnen slijten, vandaar de 70% DC.

Heb inmiddels een nieuw puntje van aandacht wat steeds meer lijkt voor te komen, namelijk dat er lucht in de leidingen lijkt te zitten. Langzamerhand steeds vaker en langer geluiden alsof er lucht in de pomp zit ondanks dat de radiator boven de pomp gemonteerd zit.
Hopelijk gaat dit niet erger worden, maar ik overweeg inmiddels zelfs om op termijn maar weer terug te gaan naar luchtkoeling.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.