Trek Allant+5 Stagger Review

ArmouredSPonyTestpanel 28 augustus 2021, laatste update op 30 augustus 2021, 801 views Testpanel

Trek Allant+5 Stagger

Een hybride fiets met 9 versnellingen gedreven door een krachtige Bosch Performance Line ondersteuningsmotor met hulp van een Bosch 500 Wh Powerpack. Als je een fiets zoekt die voor woon werk verkeer en zich daarnaast prima leent voor zandpaden of bergachtig terrein dan is dit model zeker een aanrader!

Pluspunten

• Kwaliteit frame
  • Krachtige motor
  • Actieradius
  • Veelzijdig te gebruiken
  • Verstelbare voorvering

Minpunten

• Redelijk prijzig
  • Een extra slot is aan te raden
  • Zithouding niet voor iedereen

1. Inleiding
Met enig geluk werd ik samen met nog vijf Tweakers uitgekozen om deel te nemen aan het testevenement van Trek en Tweakers waarbij ieder van ons een elektrische fiets van Trek mocht testen. In mijn geval het 2021 model van de Trek Allant+ 5. Eerste indrukken, een heel mooie en goed uitgeruste fiets. Na een geslaagde gezellige testdag waarbij we samen door Harderwijk hebben gefietst en een ronde over de Veluwe hebben gemaakt, mochten we twee weken lang de fiets zelf thuis testen.

Over het ontwerp is duidelijk goed nagedacht, dat is vooral zichtbaar als ik hem naast mijn andere fietsen parkeer. De kleur staat mij erg aan en dat is maar goed ook gezien “Solid Charcoal” momenteel de enige optie lijkt te zien op de website van Trek. Daarentegen heb je wel de keuze tussen drie verschillende framematen (M, L, en XL) voor verschillende lichaamsgroottes.

Het is een hybride fiets met 9 versnellingen gedreven door een zeer krachtige Bosch Performance Line CX met behulp van een 500 Wh Powerpack die tevens door Bosch gemaakt is. In mijn review zal ik een aantal dingen behandelen zoals de specificaties (2), bedieningspaneel (3), motor (4), accu (5), actieradius (6), verlichting (7), comfort en ergonomie (8 ), kwaliteit (9), positieve punten (10), verbeterpunten (11), en ten slotte de conclusie (12).

2. Technische specificaties van de fabrikant
  • Frame: Gehydrovormd lichtmetaal met interne kabelgeleiding en beschermingskap voor de motor;
  • Voorvork: SR Suntour Mobie25 met 35 lux verlichting en 45 mm veerweg;
  • Voornaaf: Bontrager Disc, 32-gaats, 6-bout disc, 15 mm lichtmetalen steekas;
  • Achternaaf: Formula DC-22, lichtmetaal, 6-bout, Shimano 8/9/10 freewheelnaaf, 135 x 5 mm QR;
  • Versnelling: Shimano Altus M2010, 9-speed;
  • Achter derailleur: Shimano Alivio M3100 (of M4000);
  • Remmen: Shimano MT200 hydraulische schijfremmen;
  • Motor: Bosch Performance CX, 250 watt, 85 Nm, 25 km/h;
  • Accu: Bosch Powerpack Performance 500 Wh;
  • Gewicht: 19,16 kg (excl. batterij);
  • Max gewicht: 136 kg (incl. fiets, bagage en berijder).
3. Display/bedieningspaneel
Op het stuur van de fiets houd de Bosch Purion display je goed op hoogte van zaken als de snelheid, aantal gereden kilometers (een counter die te resetten is), en welke mode je zit. Het display is aan te zetten door de knop bovenop het schermpje even in te drukken. Verder heeft het scherm een backlight wat ook zeker geen onhandige feature is en de tekst s’ avonds goed zichtbaar maakt.

In totaal zijn er vier verschillende modi beschikbaar, Eco, Tour, Sport, en Turbo met elk een toenemende trapondersteuning en bijhorend stroomverbruik (video). Verder heb je nog een Walk+ mode die je kunt aanzetten door een knop onderop het bedieningspaneel in te houden. Hierbij ondersteunt de motor je ook tijdens het lopen met de fiets aan de hand, erg handig voor als je een helling op moet of door zand of grind moet lopen.

4. Motor voor de trapondersteuning
De Bosch Performance CX 250 watt levert 85 Nm koppel en ondersteunt je tot 25 km/h. De acceleratie gaat zeer snel en vooral in de lagere versnellingen met weinig moeite. De motor slaat niet zomaar aan, volgens de fabrikant zijn er drie sensoren die iets moeten detecteren voordat er trapondersteuning is. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je bij een rood stoplicht staat en je fiets ineens een eigen leven gaat leiden.

5. Accu
De Bosch accu is uitneembaar met een tweede sleutel waardoor deze veilig vastgemaakt zit aan het frame. Deze is dus niet geïntegreerd in het frame zelf zoals bij de wat duurdere modellen van dit merk maar is daardoor wellicht wel makkelijker toegankelijk. Het voordeel van een extra slot is dat de accu niet zo meegenomen kan worden door een hebberige voorbijganger.

Zelf had ik graag gezien dat er twee sleutels bij de fiets hadden gezeten die beiden op het slot van de fiets én de accu hadden gepast. Nu is de sleutel van de accu gewoon een extra ding waar je aan moet denken om aan je sleutelbos te doen, niet zo handig als je wel eens wat vergeet of soms je sleutels ergens kwijt raakt (zoals in een put ;) ).

De oplaadtijd van de accu bedraagt 4,5 uur wanneer deze helemaal leeg is. Al heb ik tijdens mijn testperiode nog niet gehad dat de accu leeg was maar wel twee keer rond de 20%. Hierbij duurde het opladen rond de 3-3,5 uur. Dat brengt ons bij het stroomverbruik, dat zal ik hieronder nog wat verder toelichten.

6. Actieradius
Tijdens de testdag zelf hebben we rond de 35 kilometer door Harderwijk en over de Veluwe gefietst, nadien gaf het display aan dat er nog meer dan de helft aan streepjes stroom aanwezig was terwijl deze niet geheel opgeladen was toen we de fiets in ontvangst namen. Deze dag heb ik vrijwel de hele tijd de ‘turbo’ stand gebruikt, ervan uitgaand dat deze de meeste stroom verbruikt, vind ik een dergelijk resultaat toch heel netjes. Mocht je toch een tweede accu willen omdat je een reis buiten de actieradius van circa 75-150 kilometer gaat maken dan zag ik dat deze ook te koop is online voor ongeveer € 550.

Die actieradius brengt mij bij het volgende punt, het lijkt mij lastig een indicatie te geven van wat je precieze radius zal zijn. Dat is vooral omdat ik ook al merkte dat ik op eigen kracht vrij snel op de maximumsnelheid van 25 km/u kwam. Natuurlijk is de initiële ondersteuning erg fijn om sneller te kunnen accelereren maar zodra de maximumsnelheid is bereikt gaat deze geheel uit en trap je dus op eigen kracht. Gezien ik eigenlijk constant net iets boven 25 km/u zat tijdens het fietsen kan ik mij voorstellen dat de werkelijke actieradius wel eens veel hoger kan zijn dan 150 km.

Tijdens de testdag en daarna heb ik ook hele stukken zonder trapondersteuning gefietst dus mocht je toch onverhoopt zonder accu komen te zitten is dit ook prima te doen. Kanttekening wel is dat dit natuurlijk afhangt van je conditie gezien de fiets wel iets zwaarder is dan een niet elektrische variant.

7. Verlichting
De verlichting, een Herrmans MR-GO met 35 lux / 100 lumen, is meer dan prima voor dagelijks gebruik. Tijdens het testen ben ik s’ avonds langs een donkere weg zonder straatverlichting gefietst waarbij het fietspad en de nabije omgeving goed zichtbaar was. Voor zover ik kon zien zijn er geen verdere opties voor het licht, je kunt het dus niet harder of zachter zetten. Ook is er geen remlicht zoals op andere Trek modellen, waarbij het achterlicht verder oplicht wanneer je aan een rem trekt. Ook handig om te vermelden, de verlichting staat altijd aan zolang de fiets zelf ook aan staat.

8. Comfort en ergonomie
Qua comfort zit het zeker wel goed bij deze fiets, de handvatten zijn niet te hard en de fiets is precies comfortabel genoeg. Dit komt niet alleen door de materialen die gebruikt worden maar ook door de brede banden, wegligging en stabiliteit van de fiets. Wellicht ook door het gewicht of de accu en motor die in het midden van de fiets zitten is het zeer makkelijk om de fiets te balanceren zelfs op grind of een zandpad. Ook is het handig dat je de vering nog wat kunt verstellen door aan een knop te draaien op de voorvork, zeker wanneer je besluit om wat vaker over hobbels of zandpaden te gaan.

Hoewel de doelgroep voor deze fiets het woon werk verkeer is heb je een erg actieve zithouding, waarbij je voorover gebogen zit zoals je dit vaak bij sportfietsen ziet. Dit is wel sprekend voor de veelzijdigheid van de fiets, je kunt deze dus prima gebruiken om dagelijks naar je werk te fietsen maar ook om een hobbelig zandpad te pakken of mee te nemen in de bergen op vakantie. Iets anders wat mij opviel dat tijdens het gebruik van de fiets, bij korte stukjes hij uit nodigt door de actieve zithouding om wat sneller te trappen dan ik normaliter zou doen op mijn 20 jaar oude omafiets waar je helemaal rechtop zit.

9. Kwaliteit
Het frame en de integratie van de verschillende onderdelen oogt en voelt zeer degelijk aan. Je kunt wel merken dat ze hier bij Trek veel zorg aan besteden wat ook wel past bij de levenslange garantie die Trek biedt op het frame zelf. Ook de onderdelen van Bosch, zoals het aandrijfsysteem, accu en display lijken van goede kwaliteit.

Zelf had ik echter wel twee dingen die wat minder mee leken te werken. Bij ontvangst schuurde het voorwiel wat langs de remmen waardoor er een schurend geluid ontstond. Gelukkig werd dit snel verholpen door onze begeleider vanuit Trek maar ik kan mij voorstellen dat als je de fiets zo ontvangt dat dit best wel irritant kan zijn. Daarnaast brak op een van de laatste testdagen het slot af bij thuiskomst. Het lijkt erop dat er een veertje los is gekomen binnen het slot waardoor deze niet meer dicht kan. Wat ook jammer is dat je daarna de sleutel er niet meer uit kan halen waardoor ik dus aan de slag moest om mijn sleutelbos los te krijgen. Ik zal dit nog iets verder toelichten bij de verbeterpunten.

10. Positieve punten
De Trek Allant+ 5 is een zeer mooie en degelijke fiets die je naar mijn idee makkelijk naar je werk brengt maar ook door de bergen helpt mocht je dat willen. Het klopt, er gingen bij mij al vrij snel wat dingetjes mis maar ik denk dat over het algemeen deze fiets je nooit helemaal in de steek zal laten. Dat is vrij belangrijk, vooral voor de doelgroep die deze fiets als woon werk verkeer wil gebruiken.

Tijdens een van mijn testritten ben ik samen met mijn vader, die op een ‘gewone’ mountainbike fietste, op pad gegaan. Dan merk je dat de trapondersteuning wel echt voordelen biedt wanneer het terrein veranderd of er wat heuvels zijn. Stukjes waar je anders even flink omhoog of tegen de wind in moest fietsen gingen nu echt zonder enige moeite. Je moet nog steeds wel zelf trappen maar de Allant+5 helpt je bij de stukken die het minst leuk zijn tijdens het fietsen.

De acceleratie van de trapondersteuning is ook een mooi gevoel, zeker in de ‘turbo’ mode. Als je je fiets in een lagere versnelling zet dan hoef je ook vrij weinig zelf te doen om op een snelheid van 25 km/u uit te komen (al moet je natuurlijk altijd wel zelf trappen). Die ondersteuning is ook handig voor als je bijvoorbeeld met een zware tas boodschappen aan het fietsen bent, waar dit eerst een hele opgave was is dit nu een fluitje van een cent.

11. Verbeterpunten
Maar goed, de verbeterpunten, ik noemde er eerder ook al een paar maar ik zal in dit deel nog even uitweiden. Allereerst zou ik graag een wat uitgebreidere display hebben gezien, als Tweaker zie ik natuurlijk veel opties en ik denk voor een fiets met een adviesprijs van € 3.199,- had een ietwat geavanceerdere display vast wel gekund. Het zou bijvoorbeeld mooi zijn geweest als deze was geïntegreerd in het frame of verbonden kon worden met je smartphone.

Dit gaat op voor meerdere onderdelen zoals de verlichting en het slot. Wanneer je kijkt op de website van de fabrikant dan noemen ze deze een “entry model”, terwijl het zeer zeker niet om een ‘entry-model’ prijs gaat. Zo ook was het wel tof geweest als het achterlicht functioneerde als een remlicht zoals bij de duurdere Trek modellen, dit lijkt mij vooral in een stadsomgeving handig.

Om dan nog even terug te komen op het slot, deze ging kapot zonder dat ik er ook maar enige serieuze kracht op zette. Dat boezemt niet veel vertrouwen in voor hoe goed deze beschermt tegen diefstal. Vooral als je in een stad voor woont zou ik een extra slot aanschaffen om diefstal te voorkomen, het blijft namelijk wel een redelijk prijzige fiets.

12. Conclusie
Ik heb zeer genoten van het testen van de Trek Allant+ 5, op de testdag zelf en tijdens de weken dat deze bij mij thuis stond. Zoals elke fiets heeft deze voor- en nadelen, ook al schreef ik over kleine problemen en (in mijn ogen) tekortkomingen, is het bovenal gewoon een hele mooie en degelijke fiets. De score is dan ook mijn mening nadat ik de voor- en nadelen heb afgewogen waarbij vooral de kwaliteit van het frame en de plezier die ik tijdens het fietsen heb gehad zwaar wegen.

Wel zou ik kijken of je niet liever voor een 45 km/u model wilt gaan, ja daar komen weer andere dingen bij kijken maar zoals ik eerder aangaf heb je met een redelijke conditie vrij snel aan de topsnelheid bereikt waardoor je al snel gewoon zelf met een zware fiets aan het fietsen bent, in plaats van dat je constant gebruik kunt maken van de trapondersteuning. Als dit geen probleem is en het model binnen je budget valt zou ik zeker aanraden om hem eens te proberen om te zien of deze bij je past.

Ten slotte, Trek en Tweakers bedankt voor de mogelijkheid om de Allant+ te testen en de begeleiding tijdens het testen want ik vond het echt leuk!

edit 30/08/2021: Na contact met Trek blijkt dat het slot er enkel op zat voor tijdens het testen, wanneer je er bij aanschaf een Axa slot op laat zetten kan de sleutel wel gematcht worden met die van de batterij. Daarmee vervallen die verbeterpunten dus ook.

Heb jij ook een Trek Allant+5 Stagger?

In het 5 sterren perfecte eindoordeel is de prijs van 3200 Euro en het gewicht van 20 kg. meegewogen ?
Terechte opmerking! Ik vond de fiets dan ook tussen "goed" en "uitstekend" hangen en heb daarbij na enige overweging voor de tweede optie gekozen gezien een midden optie niet kan (Heb daarom ook twee sterren minder gegeven bij het prijs criterium).

[Reactie gewijzigd door ArmouredSPony op 30 augustus 2021 23:18]

Heb met interesse het uitgebreide review gelezen en besloten een zelfde Trek Allant+ 5 Stagger te bestellen.
De eerste fietsritten zitten er al inmiddels op. Al vanaf de eerste rit is duidelijk hoe sterk de bijdrage van de Bosch-motor is. Deze is heel goed in te stellen op de persoonlijke behoefte.
De vering van de voorvork werkt redelijk, maar het aanwezige zadel ga ik laten vervangen door een Brooks zadel. Dit omdat ik vele jaren met een Brooks zadel heb rondgereden op mijn oude fiets. Dit Brooks zadel kan ik niet missen vanwege de uitstekende vering.
Voorlopig kan ik alleen maar constateren een uitstekende fiets te hebben gekocht en kan de opmerking van de zithouding niet onderschrijven, omdat deze uitstekend voldoet.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.