1 review

DeepCool Matrexx 55 V3 ADD-RGB 3F Wit

€ 69,95
Specificaties Tower • 4 interne bays - Bekijk alle specificaties

DeepCool Matrexx 55 V3 ADD-RGB 3F Wit Review

Racer89 27 augustus 2021, laatste update op 9 juni 2022, 796 views Product gekocht

DeepCool Matrexx 55 V3 ADD-RGB 3F Wit

Opzoek naar een betaalbare witte case met RGB op deze uitgekomen. Aangezien er nog geen review over te vinden was de gok gewaagd en deze gekocht.

Pluspunten

• Mooi design
  • Gewicht
  • Glas

Minpunten

• Uitbreek plaatjes voor PCI kaarten
  • Geen fan aan de achterkant standaard
  • Fan kabels voren erg lang

Intro:

De planning was het uitvoeren van een upgrade voor mijn huidig systeem, het oude systeem bestaand uit een i5 2500K ingebouwd in een CM HAF932. De upgrade heb ik via Tweakers kunnen bemachtigen uit de Vraag & Aanbod sectie. Hierbij zat ook een LianLi case met RGB. Ik kende het hele RGB gebeuren niet. De LianLi kast zat erbij zodat ik de 2500K hierin kon inbouwen en deze kon doorverkopen.

Het RGB gebeuren vond ik wel interessant en had hier ook nog nooit iets mee gedaan. Na wat speur werk was een witte case ook eens iets anders. Aangezien de onderdelen vanuit V&A komen was het niet de bedoeling om veel geld neer te leggen voor een kast. Al een tijdje V&A in de gaten gehouden maar er kwam prijs technisch niks interessants voorbij. Uiteindelijk op de DeepCool gestoten en deze dan ook besteld.
Bestellen en verpakking:
Case besteld en volgende dag al ontvangen, kast was goed verpakt en ziet er ook netjes uit. Het eerste wat mij al direct opviel was het gewicht.. wat een verschil t.o.v. de HAF932 13.2 KG leeg en de DeepCool 7.4 KG.

Bouwkwaliteit en afwerking:
Wat ik al op de foto's gezien had en wat ook opvalt is dat je via de zijkant de rand van de case kan zien, dus als het waren de openingen waar normaal de zijkant invalt. Dit hadden ze kunnen oplossen om 5 cm van het glas evt. zwart te maken. De gebruikte klinknagels zijn zwart en vallen op t.o.v. de witte kast. Deze hadden ze evt. ook wit kunnen maken. Dit is persoonlijk wel een klein minpunt aangezien de kast voor de rest netjes uitziet.

Na het verwijderen van de andere kant komt er een hele draadboom uitvallen. Nogmaals voor mij is het nieuw land en ben ook even bezig geweest met het uitzoeken hoe het nu zit. De handleiding is hier erg beknopt in vooral als je nog nooit iets met RGB te maken hebt gehad. Persoonlijk snap ik ook niet waarom ze de draden van de ventilatoren voren in de kast niet korter hebben gemaakt. Je hebt nu al een zooitje kabels terwijl dat eigenlijk simpel opgelost had kunnen worden door inkorten.

Schroeven waar de glasplaat aan de zijkant mee vast gezet wordt zijn wel aan de korte kant. Deze hadden iets langer gemogen.

Koelingsmogelijkheden:
De Case wordt standaard geleverd met 3 RGB fans aan de voorkant. Ik moet zelf nog even kijken voor een fan aan de achterkant. Zover ik kan zien zijn de mogelijkheden uitgebreid. Zowel aan de voorkant, bovenkant als ook aan de achterkant. Grotendeels bestaand uit sleuven voor 120 of 140 mm ventilatoren. Persoonlijk geen ervaring met waterkoeling, volgens de omschrijving zou er een radiator inpassen. Echter kant ik hier niks zinnigs op zeggen.

De filters zijn aan de boven en onderkant te verwijderen en schoon te maken. Dit is dus zeker een pluspunt.

Update 08-09-2021:
Case inmiddels voorzien van een Fan aan de achterwand, helaas was de eerste wat ze stuurde defect en is weer retour gegaan. De fan van de CPU heb ik gewisseld met de nieuwe RGB. Het plaatsen van de fan scheelt over het algemeen zon 2 graden op GPU en CPU. Zoveel meer effect heeft het dus niet.

Installatiegemak:
Dit punt omschrijf ik zoals ik het ervaren heb, echter zullen er Tweakers zijn die hier anders over denken. Hoezo? Mijn laatste pc wat ik zelf gebouwd heb is bijna 10 jaar geleden. Voor mij waren sommige dingen even weer uitzoeken en voor de zekerheid handleidingen even doornemen. Vooral toen ik ergens had gelezen dat er 2 RGB versies zijn met 12 en 5 volt en het moederbord over beide mogelijkheden beschikt door het omzetten van jumpers. Bij de case waren een tweetal adapters bijgeleverd voor diverse type moederborden en RGB aansluitingen. Tevens ook een waarschuwing dat je stekker van de led knop moet ontkoppelen op het moment dat je RGB aanstuurt via het moederbord.

De oude bestaande 3.5 inch HDD heb ik overgezet inc. één Samsung SSD. SSD kan tegen de tussenwand worden geschroefd, hier is plek voor 2 stuks. En 2 plekken voor 3.5 inch achter de voeding. Het monteren van de voeding is priegel werk omdat de ruimte hiervoor erg krap is. De HDD bay kun je schuiven dat is wel een voordeel maar de ruimte blijft beperkt achter de voeding.

De schroefbusjes voor het moederbord vast te zetten waren al gemonteerd voor één ATX moederbord. Dat was wel fijn. Alleen jammer dat je de plaatjes voor de videokaart moet uitbreken. De HD7970 heb ik nog er in zitten omdat de prijzen op dit moment aan de te hoge kant zitten voor een GPU. Dit betekende wel dat ik 3 plaatjes moest uitbreken. Als de volgende videokaart maar 2 plaatjes hoog is. Dan heb je geen mogelijkheid meer deze terug te zetten. Alleen de bovenste is geschroefd ik denk voor M-ATX? Echter zat de HD7970 net onder de eerste.

Inbouwmogelijkheden:
Die zijn er naar mijn mening genoeg, SSD kom je kwijt grote 3.5 inch schijven kom je kwijt. Genoeg mogelijkheden om fans te plaatsen aan bijna alle kanten. De HD7970 is redelijk groot en past hier makkelijk in. Gamaxx GTE V2 CPU koeler is bijna 16 cm hoog en past er ook in.
Vormgeving:
Kast is mooi om te zien, glas platen zijn ook mooi aan de voor & zijkant. Ik ben zeer tevreden met de vormgeving. Afmetingen zijn ook perfect. Dit resulteert in een compacte lichte kast.

Modbaarheid:
Hier kan ik eigenlijk weinig over zeggen, de kast zal in eerste instantie zo blijven als hij geleverd is. Ik moet kijken of ik nog ergens een 120 MM fan heb liggen. Ik denk niet dat ik deze met RGB pak aangezien ik dit persoonlijk te druk vind. En het waarschijnlijk ook niet zo mooi uitziet met de witte DeepCool fan op de CPU. Twijfel alleen nog om de witte deepcool CPU fan naar de achterwand te zetten omdat deze erg vel is en zo een beetje het RGB van het moederbord teniet doet.

Prijs:
Prijs en kwaliteit verhouding is perfect naar mijn mening. Het is geen top case dat merk je hier en daar met de afwerking. Echter kun je dit ook niet verwachten met een prijs tussen 70 en 80 euro inc. RGB fans. Het assortiment bij de kast is ook goed. Veel verschillende schroeven. Voor moederbord, HDD, videokaart & voeding vast te zetten.
RGB:
Er zit een knop boven op de kast, deze werkt nu niet meer omdat ik RGB allemaal via het moederbord en Gigabyte software regel. De 3 fans zijn volledig instelbaar even als ook het verticale stripje. Dit heb ik samen gekoppeld op dit moment ( adapters hiervoor waren meegeleverd ) echter is het ook mogelijk om dit allemaal los van elkaar te regelen als het moet. Dit is een kwestie van stekkers omwisselen.
Conclusie:
Tot nu toe zeer tevreden met de aankoop. Zal de kast nog testen op temperaturen onder gamen en gebruik. Dit heb ik nog niet kunnen testen. Zeker een aanrader voor de kleine beurs !!
Update 2021-08-28:
Temperaturen van CPU blijven tussen de 50 & 60 graden onder het gamen, en algemene temperatuur van de componenten zit altijd tussen de 30 & 40 graden. Dit lijkt me goed, aangezien de HAF932 hetzelfde resultaat ongeveer had. Ik zal dit nog verder in de gaten houden en dan t.z.t. updaten als ik een langere tijd doe gamen aan één stuk.
Update 2022-06-09:
Inmiddels een nieuwe GPU er in gezet, RTX3060 vandaar een kleine update waar ik nu tegen aan loop. Voor de HD7970 heb ik 3 plaatjes aan de achterkant er uit moeten breken, de RTX3060 is nu maar 2 slots hoog en zit ik met een gat. Mijn vorige PC kast had deze allemaal geschroefd en had ik gewoon eentje terug kunnen schroeven / plaatsen. Als de plaatjes eenmaal eruit zijn gebroken kun je ze helaas niet meer terug zetten.

Wat ook minder is bij deze kast, is de plek achter de voeding. De HD7970 had 2 stroom aansluitingen nodig en de RTX3060 maar één. Ik heb de halve bekabeling eruit moeten halen voor die ene stroomaansluiting van de voeding af te krijgen. Omdat er gewoon zo weinig plek is en via de achterkant maar zo een kleine opening. Als je een systeem helemaal nieuw in elkaar zet gaat het prima, echter als je dingen wilt aanpassen achteraf gaat dit allemaal niet zo heel makkelijk.

Heb jij ook een DeepCool Matrexx 55 V3 ADD-RGB 3F Wit?

@Remag22 Top dat je er iets aan hebt gehad, daar doen we het voor 8-) het is zeker een kast die prijs technisch goed in elkaar zit.

[Reactie gewijzigd door Racer89 op 10 december 2021 20:46]

Dank je voor deze review. Nav je review heb ik deze kast ook aangeschaft via Proshop a 45 euro.
Voor dat bedrag maar ook voor de 75 euro die ze normaal kosten krijg je erg veel waar voor je geld. ! :9

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.