Cowon iAudio 6 4GB 4GB Zwart Review

De_Flexe_Toki 13 juni 2006, 933 views

Cowon iAudio 6 4GB 4GB Zwart

Pluspunten

• Het komt erop neer dat ik over alles positief ben. De Iaudio 6 is een mooie kleine speler met goed en groot geluid, en een helder en duidelijk scherm. De besturing is makkelijk aan te leren, en werkt daarna extreem soepel. Batterijduur is dik in orde, net als de opslagcapaciteit. Er zitten zoveel functies op dat het nauwelijks is op te noemen.

Minpunten

• Negatieve eigenschappen zijn: het scherm is iets minder leesbaar in de volle zon(maar welk scherm is dat niet?). 4GB is op dit moment niet meer heel veel voor de prijs die je ervoor betaalt. 6GB of misschien zelfs 8GB hadden dit apparaat een koopje gemaakt. Video gaat met 15fps, wat een beetje laag is.

Geluidskwaliteit Score: 5
Ik heb nu sinds twee weken de Iaudio 6 binnen en ik ben er erg blij mee. Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat het pas mijn tweede mp3-speler is, na mijn trouwe I-bead 100(128MB), dus heel veel vergelijking heb ik niet met andere spelertjes.

Uiterlijk/constructie:
Bij het uitpakken viel meteen op dat hij echt klein is. Hij heeft wel wat van de SE k750i die ik ook heb, alleen dan de mini-versie. Het scherm is ontzettend helder, de kleuren prima in orde. Eigenlijk kan ook hier de vergelijking met de K750i gemaakt worden, misschien in het voordeel van de IA6. Vooraf was ik bang voor vingerafdrukken op het scherm en het touch-gedeelte, maar dat viel enorm mee. Je moet geen chips eten voor je hem aanraakt, maar je hoeft ook geen poetsdoekje mee te nemen als je een dag op pad gaat. De constructie is prima, het geheel komt erg stevig over en ik heb nog geen kraakje of piepje gehoord. Een lanyard is prima te gebruiken in combinatie met de Iaudio 6 zonder dat het zwaar aanvoelt.

Laadtijden:
Na veel reviews gelezen te hebben was ik het meest bang voor traagheid van de interface en laadtijden bij opstarten en skippen tussen tracks. Ik heb van beiden weinig last gehad, al heb ik wel iets vreemds ontdekt. Als je het apparaatje opstart kun je vanaf de track die klaarstaat vooruit skippen zonder enige laadtijd. Pas na een stuk of 8 keer skippen krijg je de laad'animatie' te zien en moet je even wachten. Als je echter een keer terug skipt heb je daarna altijd wat laadtijd tussen tracks skippen, voor- en achteruit. Kennelijk is het wel mogelijk om een zeker mate van prefetching te doen, maar werkt dit nog niet perfect. Hopelijk is dit in een komende firmware update opgelost.

Geluidskwaliteit:
Ik ben voornemens de Sony MDR-NX1 te gaan halen, maar tot nu toe behelp ik me met de dopjes die bij m'n I-bead zaten. Je merkt wel duidelijk dat er meer power in de Iaudio zit, de I-bead klonk ook veel fletser/scheller. Ik heb er alle vertrouwen in dat een setje goede dopjes het potentieel van de IA6 tot z'n recht laat komen. Inmiddels heb ik ook m'n versterker aangesloten met als resultaat een geluid wat naar mijn mening iets beter is dan wat er uit m'n Audigy2ZS komt. Alles is iets beter gedefinieerd.

Batterijduur:
De Iaudio 6 komt met een volle accu geleverd, en na twee weken gebruik in de trein en op straat staan er nog 3 streepjes van de 4. Ik kan moeilijk het aantal uren schatten dat hij nu gespeeld heeft, maar over de batterijduur ben ik dik tevreden.

File-transfer:
Met een I-bead 100(USB1.0) en een WD Passport 80GB(USB2.0) als referentie kan ik zeggen dat de datatransfer niet overdonderend is. Ik weet niet in hoeverre dat ligt aan de snelheid van de micro-HDD. Ik heb gemerkt dat ongeveer 100MB in 20 tot maximaal 30 seconden van PC naar IA6 verstuurd wordt. Voor mij is dat snel zat aangezien de meeste transfers eenmalig zijn en ik hoogstens eens per week een paar mapjes met MP3's verwijder/toevoeg, maar als je de IA6 vaak als usb-stick wilt gaan gebruiken zul je het waarschijnlijk als beperking zien. Belangrijk is natuurlijk dat UMS wordt ondersteund zodat je bij aansluiten op je PC gewoon een extra 'Removable Storage Device' krijgt. Kopieer je muziek naar het mapje 'Music' en je bent klaar. MTP, belangrijk als je mp3's met DRM hebt en/of je graag met WMP werkt wordt ook ondersteund, je kunt zelf wisselen tussen UMS en MTP in het configuratie menu. USB-on-the-go heb ik nog niet geprobeerd.

Interface/besturing:
Even wennen, maar daarna erg fijn! Het is voor het eerst dat een hold functie belangrijk is. De rechte lijn waarin je vinger beweegt om te scrollen is een stuk natuurlijker dan het rondje dat je maakt op een Ipod. De uiteinden van de 'lijn' kun je ook ingedrukt houden voor nog sneller scrollen. Mijn relatief grote handen hebben geen moeite om precieze selecties te maken, en het komt zeer zelden voor dat ik twee knopjes tegelijk beroer. Kortom, de interface is erg geslaagd.

Dingen die ik niet genoemd heb: klok, wekkerfunctie, bestandsformaten(ogg/flac/mpeg4/en meer), videospeler, picviewer, textviewer, voicerecorder, line-in recorder, en vast nog wel wat anders!

Heb jij ook een Cowon iAudio 6 4GB 4GB Zwart?