LG OLED65C16LA Zwart

LG OLED65C16LA Zwart Review

VidraTestpanel 26 augustus 2021, laatste update op 27 augustus 2021, 537 views Testpanel

LG OLED65C16LA Zwart

De TV levert een uitstekende ‘all-in-one’ oplossing voor de veeleisende consument, waarbij online streaming, ouderwets TV kijken en games spelen allemaal mogelijk is!

Pluspunten

• OLED 4K
  • Premium kwaliteit en features
  • HDMI 2.1 (eArc)

Minpunten

• korte- en niet afneembare stroomkabel

Inbrandgevoeligheid Score: 5

Wij zijn al langer aan het kijken voor een vervanging van onze tien jaar oude televisie (Samsung Series 6 UE40D6510 (40" Full HD, 1080p, LCD)).

Btw, deze review is geschreven in de wij-vorm, iets met beroepsdeformatie zeg maar :+ .

Ter orientatie een LG CX (model 2020), de LG C1 en de nieuwe LG G1 met OLED evo technologie aanschouwd bij de lokale electronica specialist. Je leest het al, wij doen graag ter degen onderzoek alvorens over te gaan tot een nieuwe aankoop.

Een collega vertelde over zijn nieuwe aankoop, een LG OLED77C16LA (ook C1 2021 model) – dus ik kon niet wachten om deze te bekijken, en uit te proberen.

De eerste observaties waren dan ook … WOW… een fantastische TV. _/-\o_ Genieten om (met de kennis van een LCD TV en IPS beeldschermen) een OLED TV te aanschouwen, waarbij zwart ook echt diep zwart is.

Simpelweg wat een visual pracht en praal om de game beelden van Playstation 5 van het scherm af te zien springen; maar ook films in 4K te aanschouwen.

Overigens is de serie beschikbaar in modellen van 48” tot 83”, en deze week is er te lezen dat LG in 2022 ook nog een 42” model op de markt gaat brengen.

Het 77” model heeft een breedte van 172cm. Daar heb je een deftige huiskamer voor nodig, het hieronder geteste 65” model is 'maar' 144 cm breed.

Daarom waren wij ook blij verrast met de vraag van Tweakers of wij bereid was om de LG OLED65C16LA gedurende de maand augustus zouden willen testen. Dat lieten wij ons niet voor een tweede keer vragen. Dus hierbij onze review op basis van een product in bruikleen.

De TV

Het gaat hier (dus) om een LG OLED65C16LA, een een 65”model (164 cm diagonaal) uit de C1 serie welke is gelanceerd in 2021 (hierna te noemen de TV). De TV is voorzien van een OLED (organic light-emitting diode) panel.

Bij het uitpakken van de TV levert LG een makkelijke quick start met de stappen die nodig zijn om de TV in elkaar te zetten. De quick start is voorzien van de nodige plaatjes, alleen het in elkaar zetten van de stand was een beetje puzzelen, maar zonder meer prima te doen. Je hebt wel een kruiskop schroevendraaier nodig (niet bijgeleverd).

Niet afneembare- & korte stroomkabel

LG heeft gekozen voor een niet-afneembare en zeer korte stroomkabel (1.5 meter). Een toekomstige koper moet wel rekening houden met het feit dat het hier gaat om een grote ronde (en geaarde stekker) – wat het voor ons onmogelijk maakt om de stroomkabel netjes weg te werken in ons custom TV meubel. Daarnaast is een verlengsnoer ook geen overbodige luxe, maar het maakt het er niet mooier op.

Daarnaast kan je de stroomkabel ook niet makkelijk wegwerken als je ervoor kiest om de TV op te hangen aan de muur.

Hieronder meer over o.a. de featureset, het contrast, de helderheid en kleurweergave, etcetera.

Featureset

De LG OLED TV is voorzien van de nieuwe WebOS 6.0, een snellere processor (de α9 Gen4 AI Processor 4K) en een verbeterde optimalisatie voor games (icm een console danwel een pc). De TV heeft een 4K 120 hz panel (resolutie: 3840 x 2160p), met ondersteuning voor HDR10, Dolby Vision, HDMI 2.1, WiFi (802.11ac) en Bluetooth 5.0.

De nieuwe versie van WebOS 6.0 is een full screen ervaring, waarbij alle mogelijke bronnen (zoals de VodafoneZiggo MediaBox), maar ook andere aangesloten apparaten te zien zijn. Daarnaast heeft het WebOS ondersteuning van veel gebruikte apps zoals Netflix, Amazon Prime, Twitch, Apple TV, Disney+, YouTube, NPO Start, etc.

Doordat de TV kan worden aangesloten op 100 mbit (waarom geen gigabit?) bedraad netwerk, danwel via WiFi 5 (802.11ac) kan je direct vanuit het menu gebruik maken van deze (online) diensten. Daarnaast heeft de TV ondersteuning voor Amazon Alexa, Google Assistant; en zijn er apps beschikbaar voor zowel een Android telefoon, danwel Apple iPhone. Met de app kan je ook de TV bedienen, naast de bijgeleverde Magic Remote.

Het ultradunne OLED scherm heeft self-lit pixels (mooie marketing); zoals eerder gezegd het geeft wel een spectaculair beeld. Het panel heeft een 120 hz refreshrate en een resolutie van 4K (Ultra HD, 3840*2160p), en voor de gaming experience is het voorzien van ondersteuning van AMD’s FreeSync Premium en Nvidia G-Sync voor een vloeiende game ervaring.

Voor deze test hebben wij gebruik gemaakt van de VodafoneZiggo Mediabox XL, maar het is ook mogelijk om gebruik te maken van een CI+ slot, zodat de mediabox ook overboord kan. De gebruikte MediaBox heeft alleen ondersteuning voor 1080p, op verzoek is tegenwoordig ook een Mediabox Next te krijgen welke ondersteuning heeft voor native 4k – op geselecteerde zenders.

De TV gebruikt haar upscaler om het beeld met een 1080p resolutie te scalen naar 4K, dit ziet er doorgaans goed uit. Alleen bij oud beeldmateriaal – bijvoorbeeld oude series die uitgezonden worden op TV wordt het soms wat pixelated. Dat soort content is gewoon niet bedoeld om weergegeven te worden op een 4K TV. Maar je koopt deze TV niet voor oude content, maar voor de nieuwste films, series en games.

De TV is voorzien van vier HDMI 2.1 aansluitingen, welke geschikt is voor moderne consoles (Playstation 5, Xbox X, en de nieuwste videokaarten (bijv. RTX 30xx series) en deze heeft een ondersteuning voor een refreshrate van 120 Hz, een auto low latency modus (ALLM), Variable Refresh Rate (VRR), maar bovenal eArc ondersteuning (enhanced audio return channel). eArc kan worden gebruikt om een soundbar aan te sluiten voor een nog mooiere geluidservaring.

De TV is voorzien van zoveel features, welke wij niet allemaal behandelen in deze review; maar er zit ook nog ondersteuning op voor Apple Airplay 2, Miracast, 3 USB poorten. Je kan simpelweg je lol op met alle features, opties en eindeloze aansluitmogelijkheden.

Geluidskwaliteit

Helaas hebben wij (nog) geen soundbar, maar de Sonos Arc die we mochten testen in de winkel in samenspraak met de C1 showmodel gaf een overweldigde geluidservaring.

Begrijp me niet verkeerd, het geluid van de TV is niet verkeerd, het is helder zonder enige onderbrekingen of iets dergelijks – het is sowieso een ontzettende verbetering ten opzichte van onze oude Samsung TV, maar bij tijd en wijlen klinkt het geluid een beetje ‘blikkerig’ en mist het vooral stevige bass in films – maar dat zal voornamelijk eigen voorkeur zijn.

We hebben geexperimenteerd met de verschillende geluidmodussen, inclusief de AI-enhanced features en Dolby Atmos. Dit kon is ons vaak niet bekoren, en we hebben het gehouden op de normale instellingen.

Na de ervaring in de lokale electronica zaak, mag een investering in een Arc soundbar ism de TV eigenlijk niet ontbreken.

LG heeft wel een soundbar in haar assortiment met Arc ondersteuning, echter deze is alleen verkrijgbaar in het zwart. Dit zou bij ons thuis niet in het interieur passen, dus bij een eventuele aankoop van een dergelijke TV wordt het dan uitwijken naar een model van Sonos danwel Bose, waarbij beide fabrikanten ook een wit model in de aanbieding hebben.

Als alternatief is de TV ook via Bluetooth te koppelen aan draadloze Bluetooth luidsprekers, dit hebben wij overigens niet getest.

Contrast, helderheid en kleurweergave

De beeldkwaliteit en het contrast van deze TV is ongekend. Het is niet gelogen, zwart is echt zwart dit komt omdat OLED geen blacklight heeft (zoals LCD dat wel heeft). Bij de outro van bijvoorbeeld de Netflix serie Suits met het shot van New York by Night, dan spat het zwart en de andere kleuren letterlijk van het scherm. Het diepe zwart wordt gecombineerd met een ongekende helderheid en fantastische kleuren.

De TV is voorzien van HDR 10 Pro, LG’s eigen techniek voor dynamisch bereik. Voor deze prijsklasse zou je eigenlijk HDR10+ verwachten, maar het blijft dus gewoon HDR10.

De TV is voorzien van AI Picture Pro; we hebben hiermee geexperimenteerd, onze conclusie was dat de kleuren er doorgaans ‘feller’ van worden, maar als deze feature uit staat is het wel prettiger om naar de TV te kijken. Gezien het hier gaat om een AI technologie, zijn we helaas niet in staat geweest om in dit tijdsbestek te zien of het naar verloop van tijd beter wordt.

Pixeldefecten

De TV die wij hebben ontvangen om te testen heeft geen pixeldefecten. Er zijn verschillende manieren om een TV of monitor te testen op pixeldefecten, wij vinden de online tester van Eizo (https://www.eizo.be/monitor-test) danwel Dead Pixel Check (https://www.checkpixels.com/test.html/) is altijd erg fijn.

Vormgeving

De TV is leverbaar in de kleur zwart, vooralsnog is deze TV niet leverbaar in een andere kleur. De TV heeft een dun doch stevig scherm, waarbij de onderkant van de TV een stuk dikker is - hierin zit de electronica en de audio verwerkt. In totaal is de TV zo’n 25 cm dik.

Het geheel staat om een verzwaarde plastic voet, welke wordt verhuld door een aluminiumplaat aan de voorkant. De TV kan zowel aan de muur worden gehangen, danwel met de zojuiste beschreven plastic/metalen voet op een TV meubel worden geplaatst. De achterkant van de TV is overigens wit.

Optionele accessories

Optioneel is er ook nog een gallery stand verkrijgbaar, waarbij de TV los in de kamer, op kantoor, etc.kan worden
geplaatst zonder een TV meubel.

Inbrandgevoeligheid

Net als plasma TV’s (jaja vroeger) hebben ook OLED schermen mogelijk last van beeldretentie als het beeld langdurig hetzelfde is, wat er voorzorgt dat je een bepaald logo of beeld ook ziet als je naar andere content kijkt. We hebben geen (permanente) beeldretentie kunnen waarnemen op de TV, maar daarentegen hebben wij de TV niet langdurig op dezelfde zender/screenshot laten staan.

LG heeft met de komst van het C1 model een technologie ingebouwd die ondanks een stilstaand beeld de pixels zo nu en dan veranderd om inbranden te voorkomen.

Ghosting

Wij hebben totaal geen last gehad van ghosting of van artefacts op de TV. Daarnaast is de TV voorzien van een extreme lage input lag van zo’n 5ms – wat natuurlijk top is voor het gamen.

Bouwkwaliteit en afwerking

De TV en het scherm zijn erg stevig. Het is ons wel opgevallen dat de schroeven waarmee de TV wordt geleverd zijn van een ‘zwak’ of zelfs zacht soort metaal wat het vastdraaien van de schroeven niet altijd makkelijker op maakte. En voornamelijk de kop van de schroef is gevoelig voor het ‘doordraaien’ van de schroevendraaier.

De TV is momenteel te koop voor EUR 1.598, maar bij de bekende leveranciers is de TV wel iets duurder met een ondergrens van EUR 1.949 waarbij LG momenteel een cashback actie heeft lopen op de modellen 55”of groter.

De TV levert een uitstekende ‘all-in-one’ oplossing voor de veeleisende consument, waarbij online streaming, ouderwets TV kijken en game spelen allemaal mogelijk is met deze TV.

De TV is prijzig, maar heeft een uitstekende feature set en beeldkwaliteit waardoor de TV het zeker waard is. Met de 4K resolutie kan de gebruiker de komende Jaren heel veel plezier hebben van de TV, door de toekomst bestendigheid en alle fraaie opties.

Het is wel van belang dat LG firmware updates blijft uitbrengen met de laatste versies van de verschillende apps om gebruik te maken van de verschillende streaming platformen.

Iedereen die voor de keuze staat om een LG C1 TV aan te schaffen, gewoon doen – hier kan je eigenlijk geen spijt van krijgen.

Een absolute aanrader dus! :P

Changelog
Update 20210826 - Spelfouten aangepast & pending: review aanvullen met onze eigen foto's (camera leeg) - to be continued

Heb jij ook een LG OLED65C16LA Zwart?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.