Nikon Z 7II Body Zwart

€ 3.499,-
Specificaties Losse body • 45MP sensor • WiFi - Bekijk alle specificaties

Nikon Z 7II Body Zwart Review

RobbieHifi 24 augustus 2021, 1.168 views Product gekocht

Nikon Z 7II Body Zwart

De Nikon Z7II is een mirrorless camera die verrassend goed in de hand licht en de sensor geeft prachtige beelden. Zowel direct uit de camera, maar ook na bewerking.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Robuustheid
  • Lage gewicht

Minpunten

• Beperkt lenzen aanbod Z

Snelheid en automatiek Score: 4
Batterijduur Score: 4
Uitbreidbaarheid Score: 5
De afgelopen maanden heb ik de overstap gemaakt naar de Nikon Z7 II. Een sprong in het diepe, mede omdat ik toch wat huiverig was om naar mirrosless te gaan. Om deze review in perspectief te plaatsen geef ik even aan waarvoor ik de camera gebruik, omdat ervaringen met camera's zeer afhangen van de situatie. De Z7 II wordt semiprofessioneel gebruikt tijdens autosportevenementen, waaraan deze bloot wordt gesteld aan regen, schokken en met een keur van lezen werkt (vooral met de 70-200 f2.8, 50mm f1.8 en 14-30 f4) en is uitgerust met een grip. Tevens gaat de camera mee voor landschappen (zonder grip) en zo compact mogelijk met native Z-glass.

Ergonomie
Het gevoel dat een camera geeft in de hand is voor mij van essentieel belang. De Nikon Z7 II heeft een redelijke grip en is ook met wat grotere handen goed vast te houden. Doorgaans zit een een L-bracket of batterygrip onder, anders wordt het wel te klein. Voor de Nikon gebruiker zit het meeste op de bekende plek. Zeker de menu's zijn vertrouwd grondgebied. Wat ik wel mis, knop voor de focustype en een knop om de modus te verwisselen. De draaiknop rechts is mij te beperkt (komende van een D810 en D850). Wel is het extra display bovenop prima te doen.

Met een tweetal functieknoppen naast de mount die je zelf kunt configureren en andere knoppen die je naar wens kunt instellen, vergt het enige tijd de camera je eigen te maken. Het is dus niet zomaar camera meenemen en gaan, maar ga er een dagje voor zitten. Doe je dit dan is het letterlijk een verlengstuk van jezelf.

Compabitiliteit
Nikon heeft een lijn Z-glas. Ik heb niet alles nieuw aangeschaft, dat zou mij een fortuin kosten. Wel een drietal lenzen, de 24-70, 50mm f1.8 en 14-30 f4. Opvallend is dat deze zeker samen met de camera compact en licht zijn. De lenzen review ik niet, maar het draagt bij aan de handzaamheid. Ook zijn deze mensen fluisterstil wanneer je scherpstelt, ideaal voor de filmers.

Ik was wat terughoudend over het functioneren met F-glas. Maar de FTZ adapter werkt perfect en doet dit zonder enige vormen van flex en beweging. Dit is een positieve verrassing.

Focus
Autofocus prestaties was ik het meest angstig voor. Nikon heeft daar toch overduidelijk een mindere naam dan Sony en Canon. Hoewel ik veel autosport doe, is daar AF minder van belang dan veel mensen denken. Auto's leggen een vooraf te anticiperen lijn af (tenzij iemand van de baan gaat), waardoor je soms ook vooraf kan scherpstellen en wacht tot de auto in het scherpstelvlak rijdt. Maar ook het scherpstellen zelf ging goed, ook met F-glas. De nauwkeurigheid is ook goed, nooit last van front- of backfocus. Een grote winst ten opzichte van DSLR

Eye autofocus werkt ook, zelfs met F-glas. In mijn praktijk gebruik ik het praktisch nooit. Coureurs zitten in een auto. Eye AF met helmen werkt in ieder geval niet, maar collega's met Sony en Canon hebben daar ook moeite mee. Van belang is wel de laatste update te gebruiken voor eye AF. Thuis met de kinderen is eye AF voldoende snel en accuraat.

Subconclusie: Focus werkt beter dan vooraf verwacht. Met F-glas een fractie trager dan op een D850, maar bijna niet merkbaar. Wel is de AF heel accuraat!

EVF
De EVF was echt wel even wennen. Is toch totaal iets anders dan direct door de lens kijken. Zeker omdat bij de Nikon het opstarten van de camera enkele secondes duurt, terwijl dit bij een DSLR instant is. Bij actiemomenten duurt het dan wel even en vergt dit anticipatie. Van input lag is gelukkig praktisch geen sprake. Wel is er shutter black out (Sony op de A1, A9 heeft dat niet en ook de Canon R3 en Nikon Z9 zullen dit niet hebben). Dit is geen ramp, want ook DSLR's hebben hier last van.

Enorm voordeel is wel dat je de beelden via de EVF kunt terugkijken! Zeker in zonnige omstandigheden is dit enorm handig.

Zelf als brildrager worstel ik soms nog wel met de EVF, door de grote afstand tot het schermpje kun je de extra informatie niet altijd goed zien.

Beeldkwaliteit
De sensor is een oude bekende, zit namelijk ook in de D850. Werkelijk genieten. Dynamisch bereik is geweldig dus er is voldoende ruimte om na te bewerken. Bestanden zijn stevig van omvang, 50 mb voor Raw. Dus koop een kaart met voldoende omvang.

Robuustheid
De Z7II heeft er een half seizoen langs de circuits opzitten. Dus krijgen wel een tikje meer dan in veel andere gebruiksomstandigheden. Ook in regenachtige omstandigheden staat deze zijn mannetje en doet niets onder voor de D850 of D810. Dus zit echt wel snor, zeker met de batterygrip eronder.

De camera is zeker niet de goedkoopste in de prijsrange. Het was best een stevige investering. Zeker ten opzichte van de Z6 II is het een extra aderlating. Voor mij was deze het waard, maar dat moet ieder wel zelf te rade gaan.

Een erg fijne camera die robuuster is dan ik op voorhand verwachtte en ondanks de verhalen over de focus werkt die voor mij (autosport en landschap) echt goed. Groot voordeel is dat de camera licht is, ik dacht ooit te licht maar je went er aan en wil eigenlijk niet meer naar DSLR.

Wel zou het fijn zijn als er meer glas beschikbaar komt. Je kan met de FTZ adapter gelukkig gebruik maken van een keur van andere lenzen.

Heb jij ook een Nikon Z 7II Body Zwart?

Veel van de slechte naam van auto focus komt met name nog van de de eerst z6 en z7. Ik heb zelf ook de eerste z7 gehad maar dat was duidelijk minder dan de z7 II. Met de z7 was ik vaak aan het vechten om goede foto's te krijgen zeker bij iets minder dan ideale lichtomstandigheden. Firmware versie 3 bij de z7 had wat verbeterd, Maar nee, vond het nooit een fijn autofocus systeem.
Met de z7 II ben ik over het algemeen erg tevreden. Ook nog regelmatig wat issues mee. Laats nog portrait foto shoot met flits, in een bepaalde scene kreeg ik geen enkele foto met autofocus scherp en geen duidelijk idee waarom. Alle andere scenes haar scherp. Maar goed met D850 en andere voorgangers was ook niet alles rozengeur en maneschijn, maar over het algemeen waren dat ook fijne camera's.

Ja Sony en Canon zijn verder op autofocus vlak, maar dat maakt deze camera niet slecht.

Met de f2.8 trio van zoomlenzen icm de z7 II ben ik erg tevreden. Zeker de 24-70 en de 70-200 zijn zo bizar scherp ook op f2.8 en tot in de hoeken dat voor mij de f1.8 z prime lenzen voor mij bijna geen meer waarde hebben. f2.8 vs f1.8 vind ik net een iets te klein verschil wat lichtsterkte en bokeh. Misschien de 85mm f1.2 wanneer die uitkomt.

Affijn, nog veel plezier met je z7 II.
Thanx, de firmware updates zorgen ook dat de focus beter is.
Zelf nog veel F-mount lenzen die ik erop gebruik, zoals de Sigma 135 f1.8, Sigma 35mm f1.4, Nikon 300mm f2.8 en met FTZ werkt het echt beter dan verwacht.

Zelf heb ik de 24-70 F4. Met F-mount ook daar de laatste jaren geen zoom gebruikt. 24, 35, 50, 85 alleen 1.4 lenzen.
Ik heb vorig jaar de grote stap gezet om al m'n F glas weg te doen toen ik er nog een goed bod voor kreeg en ben all-in gegaan met z glas. Ik verwacht dat de prijzen van F glas alleen maar gaan dalen.

Op zich niks mis met de F lenzen zelf. Maar ik werd schijtziek van die ftz adapter, eigenlijk ziek van die uitstekende kin van de adapter. Ik wissel veel tussen statief en uit de hand en wisselde dan ook regelmatig tussen z en f glas, dat is zeer irritant met statief.
Als je alleen f glas gebruikt met ftz, geen probleem, ftz op statief.
Maar dan wissel je weer naar z glas, dan camera weer van statief af f glas plus ftz eraf bedenken welke rear lens cap je moet hebben f of z, z lens op je body en body op statief. Aaargh!
Daar ben ik nu gelukkig van af.

En _/-\o_ voor het f2.8 z zoom trio 14-24, 24-70, 70-200 wat een beeld met de z7II. Staan nu een paar foto's die ik gemaakt heb voor een expositie in Goes 1,5m hoog afgedrukt. Met m'n neus er bovenop zie ik mezelf in de reflectie van de ogen terug.
In studio schiet ik voornamelijk op f4 dus m'n oude f mount f1.4 en f1.8 lenzen mis ik op dit moment niet. Maar dat gaat wellicht wel weer komen wanneer covid gezeik wat af begint te nemen.

Voor travel lensje vind ik de z 24-200 ook fijn. Minder lichtsterk dan de f 18-300 die ik had, maar zoveel scherper. Een 200mm foto met de z lens croppen naar 300mm geeft beter resultaat dan 300mm foto met de f 18-300.
Je noemt enkele seconden. Is dat dan 2 seconden of eerder 5 seconden?
Ik he nu een D800... Overstappen is op termijn wel handig, maar de snelle opstart tijd is toch wel een plus. (wild life met name).

Kun je enige indicatie geven over hoe snel een batterij leeg gaat als je de camera aan hebt, Klaar om foto's te maken?
Ik denk bijna een seconde of 3. Voor autosport is het lastig.

het batterij verbruik valt mee, maar ik gebruik ook de grip (heb je 2 batterijen). Daarvan gaat er ongeveer 1 op in een dag schieten (daarvan staat de camera dan ongeveer 4 uur aan).
Waarom zet je de camera uit dan? Tussen de sessies kan ik me dat nog voorstellen, maar tijdens een race?! Dan ga je dingen missen ja, met welke camera dan ook!
Bij mij staan ze eigenlijk de hele dag aan (D850/D3s), maar die zijn dan ook wat beter v.w.b. de accu's (EN-EL18).
Camera zet ik altijd uit. Want heb twee camera's hangen en komt te vaak voor dat knopje per abuis wordt ingedrukt en dan heb ik een hele trits aan beelden van de grond.
Dus ik zet ze steeds uit om dat te voorkomen.
Mja, dat gebeurt soms, maar niet vaak. En dan nog, een gemiste kans is erger toch?

Ik heb ook twee camera's (of meer) afhankelijk waarvoor je er staat. Maar in het algemeen een telelens en een wat korter brandpunt. Het snel kunnen wisselen van beeld(uitsnede) is toch waarom je die twee camera's bij je hebt? Dan is een camera die niet functioneel is wel het laatste wat je wilt (denk aan de situatie van een chrash o.i.d.).

Ieder zijn eigen werkwijze denk ik dan maar. Verder niet opvatten als kritiek!

Groet,
Patrick
Same here, Voorheen met een DSRL mistte ik dus nooit een shot vanwege de instant opstarttijd. Mirrorless wel en die staat nu dus altijd uit.

Nadeel van de mirrorless is dat je niet altijd hoort dat die foto's maakt en voor je het weet heb je 64GB aan beelden gemaakt. Kaart vol...
Ik heb nu een d850 een fotografeer er met veel plezier mee. Als de z7ii dezelfde sensor heeft, is het dan qua beeldkwaliteit nuttig om over te stappen? Ik heb het dan niet over de scherpstelling, die natuurlijk ietsje verder is dan de d850 maar vooral over het eindresultaat van de foto (resolutie, contrast, kleurenweergave ed,).
Zelf heb ik ook nog een D850, maar beeldkwaliteit is hetzelfde. Dus daar ga je geen stap maken. Ook is de focus voor veel zaken in de D850 superieur, alleen het gewicht en formaat van de Z7ii is superieur.