Steelseries Apex Pro (Qwerty US)

€ 199,-
Specificaties Bedraad Qwerty met OmniPoint switches - Bekijk alle specificaties

Steelseries Apex Pro (Qwerty US) Review

MindBender 24 augustus 2021, 155 views Product gekocht

Steelseries Apex Pro (Qwerty US)

Een goed geconstrueerd toetsenbord, met een prettige aanslag - al moest ik daar wel even aan wennen - maar met ook met ernstige tekortkomingen voor een toetsenbord van deze prijsklasse.

Pluspunten

• Degelijke constructie
  • Prettig aanvoelende plastics
  • Prettige aanslag (als is het wel even wennen)

Minpunten

• Omgekeerde shift-karakters positie op key caps
  • Zeer beperkte Linux/Mac support
  • Geen Fn-key
  • Geen extra keycaps

Wat mij met afstand het meeste aan dit toetsenbord stoort, is de omgekeerde positie van shift-karakters op de key caps; Op de keycaps staan de karakters die je met de shift-key ingedrukt krijg, onderaan in plaats van bovenaan, wat al ruim 100 jaar de standaard is.

De reden is waarschijnlijk dat de LED verlichting overwegend bovenaan de keycaps zit. Als de posities standaard geweest zouden zijn, waren de non-shift karakters minder goed uitegelicht. Nu zijn dat de shift-karakters. Toch is dit een typisch voorbeeld van form over function. Dit hadden ze op een beter manier op moeten lossen. Als ik de doos niet al had weggegooid, had ik hem vanwege deze bodge teruggestuurd.

Verder is de Linux/Mac support zeer beperkt. Als je een toetsenbord met geavanceerde functies als dit koopt, en er wordt met grote letters op de door Linux en Mac compatibiliteit geclaimd, dan verwacht je meer dan alleen de standaard USB keyboard compatibiliteit. Helaast blijkt Linux/Mac support daartoe beperkt. Alle geavanceerde funtionaliteit, zoals de aansturing van het OLED display, macro's, configuratie van het toetsenboard, zijn afhankelijk van de driver/app, en die zijn alleen voor Windows beschikbaar. Zonder driver/app laat het display alleen een merknaam met een logo zien. Er is niet eens een ingebouwd menu.

Dan ontbreken de inmiddels gebruikelijke media-keys. Goed, het scroll wheel dient tevens als volume regelaar, en er met F11 en F12 kan de backlight intesteld worden, maar mute-, play-, pause-, forward- en reverse keys ontbreken. Zelfs een Fn-key ontbreekt. In plaats daarvan is er een SteelSeries-logo-key, een vanity-key, die met F9...F12 de backlight instelt. Ik had verwacht dat via een menu op het display te kunnen doen. Deze zeer beperkte functionaliteit vind ik spilling van een anders zeer nuttige key.

Tenslotte vraag ik met af hoe lang de rubberized polssteund goed blijft, voordat het rubber een olielaagje krijgt en het residu plakkerig wordt, zoals alle producten van 10 jaar geleden nu hebben.

Alles bij elkaar is het het allemaal net niet. Het idee was goed, maar de uitvoering had veel beter kunnen zijn. Het is of ondoordacht, of een budgetaire kwestie. Als ik de doos niet had weggegooid, had ik hem teruggestuurd.

Heb jij ook een Steelseries Apex Pro (Qwerty US)?

Vraag & Aanbod

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.