ASRock Radeon RX 6600 XT Challenger Pro 8GB OC

Specificaties Max. 2,602GHz • GDDR6 • 3x DP, HDMI - Bekijk alle specificaties

ASRock Radeon RX 6600 XT Challenger Pro 8GB OC Review

Lixwulf 23 augustus 2021, 1.428 views Product gekocht

ASRock Radeon RX 6600 XT Challenger Pro 8GB OC

Vooral gekocht omdat de AMD Linux drivers tegenwoordig beter zijn dan de NVidia drivers. Kaart doet het prima, algemeen mooi koel en stil. Prestaties, voor zover ik kan beoordelen, naar behoren. Gekocht voor 499 euro, redelijk voor 2021 (minder sterk te duur dan andere kaarten).

Pluspunten

• Driver Support (Linux)
  • Semi-Passief (0 dB idle)
  • Triple Fan houdt 'm stil & koel
  • Prima game prestaties

Minpunten

• Prijs (hoog, maar conform huidige markt)

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Linux Perspectief
Deze review komt vanuit een Linux perspectief. Ik draai al tijden geen Microsoft Spyware Windows meer 'bare metal' als het niet absoluut nodig is - eigenlijk vanaf het moment dat Proton ervoor heeft gezorgd dat ik onder Linux genoeg games heb die. Een flink deel van de informatie zal natuurlijk ook van toepassing zijn voor wie wel Windows draait.
Waarom een Video Kaart kopen in 2021?
In 2015 kocht ik, na een paar negatieve ervaring teveel met de AMD Catalyst drivers, als upgrade een NVidia kaart voor mezelf. Dus toen ik 3 jaar geleden een mijn huidige PC ging bouwen was één ding zeker: het moest (weer) een NVidia kaart worden. Closed Source drivers onder Linux zijn nooit ideaal, maar die van NVidia werkten ten minste wel gewoon.
Fast-forward 3 jaar...
Mijn GTX 1060 6GB (MSI Armor uitvoering) deed/doet het fysiek nog altijd prima (ik neem niet aan dat 'ie in minder dan een week weer stil in z'n doosje zitten stuk is gegaan althans), maar de onvolkomenheden van de NVidia drivers begonnen wel te ergeren (naast kleinere ergernissen ook games die niet wilden werken, terwijl ze wel als werkend in ProtonDB stonden, etc.).

Omdat volgens de verhalen zouden de AMD drivers tegenwoordig toch echter beter moeten zijn heb ik dus besloten bij de eerste enigszins acceptabel geprijsde AMD GPU toch maar 'ns de gok te wagen. Dat werd - na een paar dagen dubben of 499 euro nu echt moest tellen als 'enigszins acceptabel geprijsd' - dus deze kaart.
Fysiek & Installatie
Het is best een grote videokaart, ruim 30cm is niet super groot vergeleken met sommige zwaardere GPUs, maar volgens mij best groot voor z'n klasse. Dat was voor mij deel van de aantrekkingskracht: mijn Define S heeft wel ruimte en de hoop was meer ventilatoren/heatsink = minder dB. Heb je een kleinere case (met vaste hard-drive cages voorin) meet dan goed of 't gaat passen voordat je 'm koopt.

Installatie ging soepel: oude kaart eruit, nieuwe erin. Mijn specifieke GTX 1060 had, net als deze kaart, ook een enkele 8pin connector nodig, dus ik hoefde niet eens andere kabels te trekken. De lengte van deze betekent wel dat 'ie in mijn Define S een van de kabelmanagement gaten half blokkeert, maar verder past 't perfect (mag ook wel gezien de hoeveelheid ruimte in een Define S waarin geen water cooling wordt gedaan).
Geluidsproductie
De conclusies op dit punt zijn grotendeels op 't gevoel, ik heb nu eenmaal geen goede dB meter in huis (en geen andere 6600XTs om 'm mee te vergelijken). Zoals hierboven al aangegeven was de hoop dat de grote koeler 'm relatief stil zou maken één van de redenen om dit specifieke model te kiezen. Semi-Passieve cooling was hierbij een must (al vraag ik me af of er nog echt serieuze video kaarten zijn die dit niet hebben tegenwoordig).

Bij niet grafisch intensief gebruik (GPU idle) is de kaart dus geheel niet hoorbaar. Bij load op de GPU gaan de ventilatoren wel draaien, al heb ik ze nog niet hoger dan zo'n 1350 rpm zien gaan. Daarbij zijn ze hoorbaar, maar niet irritant. De toon blijft redelijk laag, en verdwijnt helemaal als ik game met koptelefoon, of bijna helemaal als ik game met speakers (normaal zou ik bijna altijd koptelefoon doen, maar voor de geluidstest ook met speakers gedaan).

In het begin heb ik gemeend bij zware load (stresstest met FurMark - Linux versie van Geeks3D GpuTest) wat coil whine te kunnen horen, maar bij het schrijven van deze review heb ik dat niet kunnen reproduceren. Voor zover het niet gewoon geluid van elders is geweest: het was in ieder geval alleen bij full load op de GPU aanwezig en zo zacht dat het met speakers aan (of koptelefoon op) niet meer hoorbaar was.
Temperatuur
Zoals bij geluidsproductie al genoemd: ik heb de ventilatoren nog niet hoger zien gaan dan zo'n 1350 rpm, vaker nog blijven ze (ook tijdens stresstests/benchmarks) rond de 1100 rpm draaien. Daarmee blijft de kaart op zo'n 60 á 65 graden (tEdge) - tJunction en tMem rapporteren allebei onder load ca. 10 graden hoger dan tEdge, dus maximaal 75 graden celsius.

De temperaturen zouden mogelijk nog iets beter kunnen. Ik gebruik in mijn case alleen de meegeleverde case fans, en de snelheid daarvan wordt geschakeld puur op basis van de CPU temperatuur. Ook heb ik nog niets aan de fan curve van de 6600XT geprobeerd te tweaken. Out of the box lijken de temperaturen dus echter al prima, terwijl het geluidsniveau ook zeer acceptabel blijft.
Performance
Ik test niet zo vaak (eigenlijk nooit) GPU performance, althans niet verder dan naar een game die ik speel kijken en denken 'ja dat loopt wel'. Om toch te proberen er iets van cijfers aan te plakken heb ik een aantal keren Unigine Superposition gedraaid. Hierbij twee kanttekeningen:
  • Dit is de Linux versie van Unigine Superposition
  • Dit zijn dus OpenGL runs (de meeste resultaten op het leaderboard zijn DirectX)
Resultaten
1080p Medium - 16820 punten
1080p Extreme - 5304 punten
8K Optimized - 2679 punten

Kijkend op het leaderboard van Unigine komt de kaart daarmee aardig uit waar ik 'm had verwacht - de resultaten rond die rangen zijn vooral GTX 1080/RTX 2070/5700XT, hoewel met name op de 8K ook 1070 Ti wel voorkomt. Het blijft los van platform (Linux/Windows) en toolkit (DirectX/OpenGL) natuurlijk altijd appels met peren vergelijken met dat soort lijstjes - ik draai nu helemaal stock (geen tuning van powertarget, memory speed, etc.) maar dat zal niet voor alle resultaten gelden. Dat alles gezegd hebbende: de orde van grote van de resultaten lijkt mij aardig te kloppen.
Frequentie
De kaart heeft volgens z'n specs een boost-clock van 2602 MHz en een game clock van 2413 MHz. Bij mijn kaart zie ik echter (ook bij benchmark & stresstest) snelheden tot 2680 MHz. (FurMark en Unigine Superposition blijven allebei permanent op 2680 MHz draaien zonder problemen.) Wat dat betreft levert mijn kaart dus nog meer dan ASRock belooft.
Subjectief
Ik speel momenteel niet veel games waarin ik de performance verschillen echt kan merken. Warframe zou de belangrijkste kandidaat zijn (heeft snelheid/reactie nodig), maar die is niet echt veeleisend op hardware gebied. Ik kan natuurlijk wel vaststellen dat de kaart in ieder geval prima functioneert in games. Warframe voelt iets meer 'snappy' dan met de GTX 1060, maar dat zou net zo goed inbeelding kunnen zijn.
De 6600XT als Linux GPU
In het kort: tot nu toe bevalt de overstap naar AMD goed. Ik was direct een paar rare trekjes van de NVidia kaart/drivers kwijt (artifacting bij wakker worden uit slaapstand, om er maar 'ns eentje te noemen). Het was toen de kaart er een keer inzat enkel een kwestie van de open source AMD drivers installeren en draaien.

Het belangrijkste wapenfeit van de 6600XT is tot nu toe dat ik Ori and the Will of the Wisps kan spelen (via Steam met Proton). Met de GTX 1060 wilde die game wel starten in Proton, maar kon ik alleen iets in de game doen zolang ik geen controller had aangesloten, zodra ik die aansloot was 't freeze frame & einde oefening. Met de 6600XT gaat dat echter prima, wat doet vermoeden dat dat toch ergens een botsing van de NVidia driver met iets anders zal zijn geweest.

Verder: ik heb de kaart nog geen week en heb dus nog lang niet alles getest, maar ben ik wat ik tot nu toe getest/geprobeerd heb in ieder geval nog niets tegengekomen dat het met de GTX 1060 deed dat het nu niet meer doet. Tot dusver lijken de AMD drivers dus inderdaad tegenwoordig de betere support te bieden onder Linux.
Het is 2021: als je geen GPU hoeft te kopen, doe het dan niet.

Moet je er toch echt eentje hebben - of erger je je sterk genoeg aan het feit dat de NVidia Linux driver van al je open Youtube filmpjes roze vlakjes maakt na slaapstand (om maar 'ns een dwarsstraat te noemen) - dan biedt deze kaart voor zover ik het kan beoordelen een goed gekoelde, behoorlijk stille Radeon RX 6600XT.

Gebruik je Linux: de drivers van AMD lijken voor zover ik dat kan beoordelen inderdaad beter dan die van NVidia tegenwoordig (en met straks een RDNA2 broertje van deze GPU in de Steam Deck zal de driver support hopelijk nog lang heel goed blijven).

Heb jij ook een ASRock Radeon RX 6600 XT Challenger Pro 8GB OC?

Mooie review,
alhoewel uw opmerking omtrent de drivers mij dwars zit.
Bedoel je dan Linux Nvidia drivers, want zoals iedereen wel weet zijn Nvidia drivers in het algemeen beter, stabieler dan AMD ( Catalyst) drivers, ondanks dat de laatstgenoemde beter zijn geworden dan vroeger.

Dat de Nvidia GPU niet werkte omwille van de "drivers", en voor sommige spellen die zelfs werkten, kan ook met iets anders ta maken hebben en niet zozeer door de Nvidia drivers!

Maar je kan ook gelijk hebben, ik heb nooit Linux gebruikt, voor Windows zijn Nvidia drivers toch altijd de beste keuze.
Het gaat inderdaad specifiek om de Linux drivers. Daar waren de Nvidia drivers overigens ook altijd beter zolang je bij AMD de (closed source) Catalyst drivers nodig had - dat waren dus ook mijn ervaringen uit het verleden.

Tegenwoordig heeft AMD voor Linux echter veel meer vrijgegeven, waardoor de open source AMD drivers nu compleet functioneren. Er zijn ook open source Nvidia drivers voor Linux, de nouveau drivers. Die doen sommige dingen beter dan de closed source drivers van Nvidia zelf, bijv. geen artifacting na slaapstand, maar halen de gaming performance gewoon niet.

Kwaliteit van de Windows drivers kan ik niet beoordelen, al zou het mij niet verbazen als Nvidia daar de betere drivers levert.
Welke distro gebruik je? Ubuntu 18.04 of 20.04?

Heb zelf ook deze kaart maar heb hem nog niet onder Debian bullseye draaiend gekregen.
Onder Windows 10 werkt die fantastisch. Als ik niet game mine ik met de kaart eth 32MH/s 56W.
Dus absoluut geen power hongerige video kaart en lekker stil.
Ik gebruik al jaren Arch (had het niet in de review vermeldt omdat 'I use Arch, BTW' ondertussen zo'n meme geworden is).

Weet niet hoeveel je eraan hebt, maar mijn versies zijn op dit moment:
kernel - 5.13.12
xf86-video-amdgpu - 23.0.0
Ik moet hier toch echt even goed lezen waarom je deze kaart nu gekocht hebt. Mag ik concluderen dat je de kaart gekocht hebt omdat je driver issues had met de Nvidia kaart? en niet omdat je extra performance nodig had? :z
De extra performance is fijn maar ik denk niet dat ik in de huidige markt iets gekocht zou hebben puur voor de performance, nee. De artifacting na slaapstand leef ik ook al tijden mee, maar het feit dat ik Ori and the Will of the Wisps maar niet aan de praat kreeg gaf de doorslag om het toch 'ns te proberen.

Ik besef me dat m'n conclusie wat dat betreft een beetje 'do as I say, not as I do' in zich heeft. Een videokaart van 500 euro kopen voor een game van 30 euro is (misschien) niet helemaal rationeel. Maar voor mij was het een 'laten we dit proberen' optie - met als alternatief weer terug naar dual-boot met windows op bare metal, waar ik echt geen zin in had/heb.
Zelf vanwege Manjaro Linux deze zomer een 6800 (non-XT) gekocht, dus dat snap ik wel. Windows bah… :P

Speel iets meer games (o.a. Civ 6) en ook nog op 4K wat de investering (voor mijzelf) wel rechtvaardigt. Zien dat je 1080 en 8K scores van Superposition hebt geplaatst, heb je ook resultaten voor 4K optimized?
Had ik nog niet, maar heb 'm even gedraaid (had de 8K vooral gedraaid om ook het geheugen van de GPU wat te belasten). kom bij even snel Superposition 4k Optimized uit op een score van 6928. Even snel in de resultaten bladerend ook weer aardig in de range die ik zou verwachten, maar net als de 8K relatief iets lager dan de 1080p benchmarks.
Nu begrijp ik het beter, en uw uitleg is goed genoeg, bedankt voor de opheldering _/-\o_
Heb de kaart draaiend gekregen onder Ubuntu-Mate 20.04.2 met de laatste AMDPU-Pro drivers. Nog niet wezen gamen maar wel een snelle test met mijnen nog net geen 30MH/s met 106W zou veel beter moeten kunnen (onder Windows 32MH/s 56W). Nu nog het geheel onder Debian buster aan de praat krijg. Als ik dat voorelkaar krijg gaat die kaart in mijn Gaming rig zodat ik makkelijk kan switchen tussen gamen en mijnen (verdient die kaart toch nog wat terug).
Heb zelf niet met de pro drivers getest, alleen met de open source. Phoronix had een week of wat terug een driver vergelijking voor de 6600 XT https://www.phoronix.com/...adeon-rx6000-vulkan&num=1 daar kwam de Pro driver in de meeste gevallen als minste uit de bus. Dat zijn wel gaming benchmarks, geen idee of 't ook effect op hashing heeft, maar dat was voor mij reden genoeg om om te beginnen de mesa radeon driver (radv) te proberen.
Had de AMDGPU-Pro OpenCL rocr drivers (rocr/rocm ondersteund de navi gpu's, legacy werkt niet) nodig for mining onder Ubuntu. Onder Windows momenteel stabiel met 32MH/s 59W. Arch is meer bleeding edge dan Debian testing/bookworm of Ubuntu de firmware voor amdgpu is van de week geupdate zodat dimgrey-cavefish (RX 6600 XT) herkent wordt. Denk dat ik Debian bullseye opnieuw ga installeren heb nog een schijfje ergens liggen.

[Reactie gewijzigd door DRanged op 3 september 2021 13:50]

Succes gewenst! Kwam toevallig gisteren een filmpje van Level1Linux tegen over de 6600XT. Weliswaar op Ubuntu 21.04, maar mogelijk nog altijd handig/relevant voor Debian of Ubuntu 20.04. https://www.youtube.com/watch?v=VSXftsxBpi0
Wendell good old Wendell. Ja die video had al gezien. Ben nog niet begonnen met bullseye maar ga in ieder zijn aanwijzigingen volgen en zien of het werkt of in ieder geval waar ik het moet zoeken. AMD zou eigenlijk zijn drivers op Debian moetyen testen aangezien het dan meer dan waarschijnlijk ook op Ubuntu werkt. Vooral ook omdat het eigenlijk Debian maintainers zijn die de kernel onderhouden.
Halfjaartje verder de ASRock RX 6600 XT Challenger Pro draaidt nu alweer een aantal maanden tevreden onder Debian bookworm(testing) zowel gaming als mijnen met ethash. 51C 28% 64W
cclock 900 MHz, cvddc 743 mV, mclock 1169 MHz, Tj 56C, Tmem 74C, 524 kH/J 33.540 MH/s
Gezien de hashrate die ik haal is dit één van de betere RX 6600 XT's.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.