Sony Xperia 1 III Paars Review

Romeo89 22 augustus 2021, laatste update op 27 oktober 2021, 1.173 views Product gekocht

Sony Xperia 1 III Paars

Perfecte toestel voor media consumptie. Erg goede camera met veel opties.

Pluspunten

• 4k 120hz hdr 21:9 oled scherm
  • Mooie design
  • Vliegensvlug
  • Front facing stereo speakers
  • 3.5mm headphone jack
  • Design

Minpunten

• Nog niet gevonden

Ik kon mijn 2de abonnement verlengen en heb lang moeten wachten op deze toestel maar het was het dubbel en dwars waard.
Begin een beetje fan te worden van de xperia line up door de eigenzinnige design (niet een 13 uit een dozijn) en filosofie van hoe een toestel moet zijn.
De 10ii vond ik al bijzonder en de 5ii deed daar een schepje bovenop door de opties als de 120hz scherm, front facing stereo speakers, high end processor en erg goede camera.

22-08-2021
Ik heb hem nu 4 dagen binnen en kan nog niet oordelen hoelang de batterij meegaat maar het ziet er veelbelovend uit.

Het toestel kost los €1300,- maar als je een abonnement neemt kan je erg veel korting krijgen.
Ik betaal in totaal maar €924,- voor het toestel en dan krijg je nog een wh-1000xm3 headphone erbij via de promotie.

Het design is erg bijzonder en je ziet duidelijk dat dit een Sony toestel is.
De paarse kleur is erg apart.
De lichtval en de hoek bepaalen de tint.(van lila grijs naar zwart)
Het voelt erg fijn en stabiel in de hand doordat het toestel erg goed afgewerkt is, vlakke randen heeft aan de frame, frosted glass heeft aan de achterkant (ziet er erg chique uit) en de 21:9 verhouding.(voelt redelijk compact in de hand)

Het scherm is extreem scherp en erg mooi.
De kleuren kunnen ervan af spatten of je kunt de creator mode aanzetten en dan krijg je echt de realistische kleuren zoals de maker het bedoeld heeft.
120hz is aanwezig in combinatie met 4k.
Er ging nep nieuws rond dat de resolutie terug zou gaan naar 1080p als 120hz ingeschakeld zou worden, dit is niet waar.

Ik kan niet geloven dat speakers zo goed en zuiver klinken.
Bij muziek die niet veel bass hebben is het ongelofelijk.
Bij muziek met (veel)bass is het ook erg mooi zolang je het toestel vast houdt met dvs aan.
De haptic feedback motor is erg goed.
Veel beter dan de 5ii en zelfs veel beter dan bij de 1ii.
Sowieso luister ik muziek liever met headphones op.

Onderweg via bluetooth en thuis bedraad.(de 3.5mm is gelukkig ook hier weer aanwezig)
Ik moet het nog bedraad testen maar ik heb gehoord dat er een grote verbetering zou zijn ten opzichte van de 1ii/5ii dat belooft wat.

Ik heb een klein beetje met de camera gespeeld en de gewone camera app is verdwenen en de photo pro app doet nu alles in 1.
Er is wel een basic mode voor de snelle point en shoot toegevoegd.
Heb alleen dat ff uitgeprobeerd en was erg tevreden over de kwaliteit.
Een redelijke verbetering over de 5ii.
De periscoop camera is bijzonder omdat het een beweegbare optische zoom heeft met alle tussenstanden. (Moet het nog even goed uitproberen om de mm te weten)

De batterij gaat lang mee (nog geen werkdag gebruikt maar heb het toestel maar 1x aan de lader gezet en een paar uurtjes YouTube, paar uurtjes Spotify, alle apps installeren en update installeren en er is nog 57% over op de 4de dag (geen simkaart erin)

Ik zal de review updaten als ik het toestel een tijdje gebruikt heb.
Ben nog aan het zoeken naar de juiste case.

27 augustus 2021

Ik heb het toestel aan mijn vrouw gegeven in september omdat ze helemaal gek werd toen ze er even mee gespeeld had.

Ik ga weer mijn 5ii gebruiken tot ik een ander toestel vind waar ik interesse in heb. De pro-i of misschien een foldable als het geen plastic gevoel meer heeft.

Heb jij ook een Sony Xperia 1 III Paars?

Ben heel benieuwd naar de batterijduur, die vond ik op de ii niet erg best. Keep us posted!
Srry had het even druk maar ga zeker wel nog wat aanvullen aan de review.

Ik heb het nog niet naast elkaar uitgeprobeerd maar heb het gevoel dat voor gaming de 1iii langer door kan dan de 5ii.
Films en browsen kan langer met de 5ii.
120hz lijkt niet en al te grote impact te hebben op de batterij.

Zelf was ik al tevreden over de batterij van de 5ii en ook over die van de 1iii.(zeker met een 4k scherm)

Als ik me niet vergis had ik gelezen dat de batterij van de 1iii langer mee dan de 1ii en ongeveer gelijk op als je 120hz inschakelt. (Kan het zelf niet testen heb geen 1ii)
Ik ben erg benieuwd naar welk abonnement je hebt genomen, aangezien ik overal duurder uit ben met een abonnement!
Ik heb een T-Mobile abonnement genomen via belsimpel ik had het laatst ook voor m'n moeder besteld en zij moest €936 betalen over 2jaar.
Met een heel aantal Sony's (sinds overstap op Android 10) is er een probleem met bellen over 4g (VoLTE). Deze instelling staat "aan", kun je niet uitzetten (de knop zit verstopt, en als je hem eindelijk vindt is deze "grijs" ofwel niet veranderbaar), zonder 4g verbinding kun je dan dus niet gebeld worden. En krijg je (later!) opeens een SMS dat je een voicemailbericht hebt, zonder vanuit Android ooit een melding te krijgen "persoon X heeft je gebeld". Heel frustrerend.

Een welbekend euvel, waardoor ik erg huiverig ben een andere Sony te kopen.

Ik hoop dat deze 1-III er geen last van heeft? (Zeer lastig te testen, trouwens.)

En heeft deze nog wel een aparte fysieke knop om de camera te starten? (en dus ook evt als ontspanknop te gebruiken)

[Reactie gewijzigd door Puffino op 13 september 2021 09:07]

Zelf heb ik er geen last van gehad op de 3 xperia toestellen die ik heb maar las dat er inderdaad wat problemen waren met volte bij sommige mensen na de overstap op Android 10.
De oplossing was gelukkig en software repair die her aan je pc aan te sluiten op en dan de pc compagnon te gebruiken.
(Ben echt blij dat deze optie er is voor jet geval er iets mis is met je toestel)

Ik kan op alle 3 volte aan een uit zetten.
In de instellingen onder mobiel netwerk staat de optie bellen via 4g.

Ja de 1iii heeft ook de 2 stage camera toets.
Ook een google assistent toets
Ik vind het fijn maar er zijn andere die het niet willen(helaas ook niet programmeerbaar zover ik weet)
Sorry ik snap je niet. Die companion software is voor zover ik zie alleen maar voor updates, upgrades, backups, filetransfers.
Wat heb je met die companion software gedaan dan? Welke software repair bedoel je? Kun je dat iets meer specificeren? Waarvoor dank ;-)
Als je op updates klikt dan zie je waarschijnlijk staan dat je toestel up to date is en er staat dan een regel die zegt min of meer dat als je toestel niet naar behoren werkt je een software repair kan doen.

Als je er niet uitkomt laat maar weten dan kijk ik het in de avond even na wat de stappen zijn.
Je kan zelfs een bricked phone repareren kwam ik een paar jaar geleden achter toen ik de xperia xz2 van een vriend probeerde te repareren.
Als je iets anders hebt gedaan dan "reinstall system software" dan ben ik wel erg benieuwd. Want systeem opnieuw installeren, dat is niet de bedoeling, ik wil mijn telefoon niet opnieuw op moeten tuigen om een of andere setting goed te krijgen ;-)

Thanks!
Helaas de enige manier totdat er een andere uodat van zou komen.
Denk dat er iets mis gegaan was bij het installeren waardoor er een aantal mensen die probleem hadden.

Maar met de backup kan je als ik me niet vergis ook alle instellingen terug krijgen zelfs de apps en widgets op de bureaublad (?)

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.